◆クロード・ドルニエ(Claude Dornier)の飛行艇
写真(上)1926年、ドルニエ(Dornier) DO N/日本陸軍川崎八七式重爆撃機) ;ドルニエから日本の川崎に派遣されたリヒャルト・フォークト技師が開発し、1926年(大正15年)2月19日初飛行。生産機数28機。 Ray Wagner Collection Image
- Catalog:16_007415 - Title:Dornier Do N Dornier Photo - Filename:16_007415.TIF - Image from the Ray Wagner Collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation. 写真はSan Diego Air and Space Museum Archive PictionID:46169479引用。
写真(上)1930年代初頭以前、スペイン、スペイン空軍ドルニエ(Dornier) DO J ワール(Wal:鯨)飛行艇「カタルーニャ」(M-MWAE 'W5' 'Cataluña') ;肩翼上面にシーメンス(Siemens)社ジュピター (Jupiter)エンジン520馬力2基を縦列串型タンデム配置で6セット12基を搭載した。ドイツの第一次大戦の敗北で、航空機生産がベルサイユ条約で大幅に制限されたために、イタリアのCMASAで生産された。 AL-73B Luqueer Album From the Frank S. "Luke" Luqueer Photo Collection
The Frank S. "Luke" Luqueer Photograph Collection is composed of 4 large albums covering from the 1920s to the 1950s. The albums contain historic photos and correspondences from many important historical figures such as Jack Frye, Pat Amelia Earhart, Wiley Post, Howard Hughes, Hap Arnold, Jimmy Doolittle, Art Goebel, Charles Lindbergh, Douglas McArthur, and Ruth Elder to name a few. Many of the images have been autographed.
Frank Luqueer is a notable aviation photographer. He bought his first camera in 1903 and devoted much of his life to taking photos of historic personalities and events in aviation history. 写真はSan Diego Air and Space Museum Archive Image _00194引用。
写真(上)1930年、ドイツ共和国のドルニエ(Dornier) DO J ワール(Wal:鯨)飛行艇(登録コード:J-BCDO) ; Ray Wagner Collection Image
PictionID:46169227 - Title:Dornier Wal (Na 15 ?) Ka Kawasaki at Kobe - Filename:16_007395.TIF - Image from the Ray Wagner Collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation.. 写真はSDASM Archives Catalog:16_007395 引用。
写真(上)1931年、アメリカ、ニューヨークを訪問した、ドイツのドルニエ(Dornie)Do-X旅客輸送飛行艇(登録コード:D-1929 );主翼中央に巨大な星条旗を掲げている一方で、ドイツ共和国の国旗は、胴体後方にやや小型のものを掲げている。ドルニエ(Dornier)Do X飛行艇(登録コード:D-1929)は、全長 40m、全幅 48.05m、全高 6.4m、翼面積 450平方メートル、
空虚重量 29,500kg、全備重量 56,000kg、発動機 カーチス・コンカラーエンジン(600馬力)12基、最高速力 215km/h、巡行速力 190km/h、航続距離 2800km。
Dornier Do-X
PictionID:38275467 - Catalog:AL-135B 141 Dornier Do-X D-1929 - Filename:AL-135B 141 Dornier Do-X D-1929.tif - This image is from a photo album donated to the Museum by JL Highfill which includes images taken in the Pacific during the Second World War
. SDASM Archives・PictionID:38275467引用。
1.クロード・ドルニエ(Claude Dornier)の飛行機開発
写真(右)1927年,ドルニ エ金属加工有限会社社長クロード・ドルニエ(Claude Dornier)博士: Inventory: Bild 183 - Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst - Zentralbild
Signature: Bild 183-R02094
Original title: info Zentralbild
Prof. Dr.-Ing. h.c. Claude Dornier, Flugzeugkonstrukteur,
geb. 14.5.1884 in Kempten/Allgäu;
Chef der Dornier-Metallbauten GmbH in Friedrichshafen a.B.; er baute 1922 den Dornier-Wal, 1926 das Dornier-Superwal-Flugzeug und 1929 die "Do X".
Aufnahme 1927
12301-27
Archive title: Claude Dornier am Schreibtisch sitzend
Dating: 1927
Photographer: o.Ang.
Agency: Scherl
Origin: Bundesarchiv
写真はBundesarchiv,File:Bundesarchiv Bild 183-R02094, Claudius Dornier.jpg引用。
写真(右)1930年3月,ドルニエ金属加工有限会社社長クロード・ドルニエ(Claude Dornier)博士:1929年、世界最大の巨人機ドルニエDo-X飛行艇を完成させ、乗客169名を乗せて飛行性世界記録を樹立した。 Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-09496
Original title: info Dr. Dornier, der geniale Construkteur und Schöpfer des größten deutschen Flugbootes Do X, wird dasselbe bei seiner Fahrt nach Amerika begleiten
Archive title: Porträt Claude Dornier
Dating: März 1930
Photographer: Pahl, Georg
Origin: Bundesarchiv
写真はBundesarchiv,File:Bundesarchiv Bild 102-09496, Claude Dornier.jpg引用。
1914年8月、第一次世界大戦が勃発すると、航空兵力の重要性が高まったため、クラウディウス・ドルニエ(Claudius Dornier)にも才能を発揮する機会が訪れた。1916年、設計事務所をフリードリヒスハーフェン(Friedrichshafen)に設けた。1917年、ドルニエの部署は、ツェッペリン・コンツェルンの中 リンダウ・ツェッペリン工場有限会社(Zeppelin Werk Lindau GmbH)ととして独立し、ドルニエが社長に就任した。こうして、ドルニエは、ツェッペリン‐リンダウ(Zeppelin-Lindau)CL.I複葉機、とドルニエ・ツェッペリン(Dornier-Zeppelin)D.I戦闘機を設計、開発した。これら複葉機は、金属応力外皮の堅牢な機体で、片持翼で支柱のない洗練された主翼を持っていた。
写真(右)1931年,Do K-3輸送機の前に立ったドルニ エ金属加工有限会社社長クロード・ドルニエ(Claude Dornier)博士:ドルニエ Do K‐1(Dornier Do K)は、クラウディウス・ドルニエにより開発された、乗客8名の旅客輸送機で、1929年5月7日に初飛行をした。しかし、パワー不足の為、300馬力のワルター空冷星形エンジン4基に強化したDo K-3輸送機が作られたが、性能はあまり改善せず、結局、3機試作されただけで終わった。 Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-03504A
Original title: info Flugzeugkonstrukteur Dornier
Archive title: Prof. Dr. Claude Dornier vor Flugzeug Dornier Do K-3 (Kennung D-2183; Erstflug August 1931)
Dating: 1931 ca. 写真はBundesarchiv,File:Bundesarchiv Bild 102-03504A, Claudius Dornier.jpg引用。
写真(上)1942年、ドイツ、コンスタンツ湖、アルテンハインのドルニエ(Dornier)工場の飛行艇滑走路、空港ターミナル;シーメンスのジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)9気筒空冷星型エンジン525馬力を流線型ナセルに縦列串型配置で12基装備、合計6600馬力。プロペラは4翅木製一体構造ガラスの丸窓もきれいに並んでいる。 Title:
Altenrhein, Dornier Werke
Caption:
Im Vordergrund: Staad/SG mit der Eisenbahnlinie Staad-Rheineck
Dating:
1942
Photography : gelatine silver print
Special Size:
12,5 x 17,5 cm
Categories:
Airport buildings + Airport terminals, Views of locations and cities, Runway, Places, View Collection, Unknown, Lake of Constance, Altenrhein 写真はETH-Bibliothek Zürich・Record Name: Ans_13644引用。
写真(右)1930−1940年頃,飛行技師クロード・ドルニエ(Claude Dornier)博士:1884年5月14日生まれ、- 1969年12月5日死去。 SDASM Archives
Dornier, Claude
Dornier, Claude
Catalog #: BIOD00317
Last Name: Dornier
First Name: Claude
Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
写真はSDASM Archives,Catalog #: BIOD00317引用。
写真(右)1925年、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島、キングズ湾に進入し氷を割りながら進むノルウェーのロアール・アムンセン(Roald Amundsen)隊、氷の海にやってきた支援船ファーム(ドルニエDo-J飛行艇2機を梱包して搭載)、輸送船ホビーからデリックを使って降ろされるDo-Jワール飛行艇N25、貨物を下ろしている輸送船ホビー:1925年にロアール・アムンセンは、Do-J飛行艇2機を南極に分解して船舶輸送し、南極の雪原で2機を組み立てた。そして、北極飛行に成功した。機首側面には、”DOENIER-WAL”と記入されている。ドルニエ社が南極での記録達成、技術的優秀性をアピールするために、Do-Jワール飛行艇2機をアムンゼン隊に貸与したようだ。 Description
Album page with four photographs. (from top left)
1. The expedition participants keep a channel open in the ice at Kings Bay in Ny- Ålesund(New Ålesund)
2. The escort ship Farm moored at the edge of the ice
3. The flying boat N25 is turned ashore from the freighter Hobby.
4. Unloading of material from the freighter Hobby
From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
写真はWikimedia Commons, Preus museum・File:NMFF.000148-3 (6168441723).jpg引用。
ノルウェーの探検家ロアール・アムンセン(Roald Amundsen:1872-1928)は、イギリス人ロバート・スコット大佐と競い合って、1911年12月14日にと人南極点到達一番乗りを達成した。その後、 1925年5月、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島を飛び立った、ドルニエDo-Jワール飛行艇(Dornier Do J "Wal")N24とN25の2機で、北緯87度 43分まで北極点近くまで飛ぶ、飛行記録を残した。1926年5月12日には、イタリアの飛行船「ノルゲ(ノルウェー)」で北極点へ到達している。アムンゼンは、南極点と北極点の双方に足を延ばした。
写真(右)1925年、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島、ノルウェーの探検家ロアール・アムンセン(Roald Amundsen)は、分解したドルニエDo-Jワール(Wal)飛行艇N24とN25の2機を船で南極に持ち込ん で、南緯87度44分まで飛行した。:1925年にロアール・アムンセン(Roald Amundsen)は、Do-J飛行艇で北極飛行に成功した。機首側面には、乗客用のガラス窓はついていない。 Description
Album page with four photographs. (from top left) 1. The expedition participants keep a channel open in the ice at Kings Bay in Ny-Ålesund(New Ålesund) 2. The Dornier-Wal flying boat N24 3. The boat hulls are pulled up from the ice 4. The expedition participants in front of flying boat N25. From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
Date 14 March 2011, 13:34
Source NMFF.000148-6
Author Preus museum. 写真はWikimedia Commons, Preus museum・File:NMFF.000148-6 (6168976420).jpg引用。
写真(右)1925年、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島、ノルウェーの探検家ロアール・アムンセン(Roald Amundsen)は、分解したドルニエDo-Jワール(Wal)飛行艇N24とN25の2機を輸送船で南極に持ち込ん で、南緯87度44分まで飛行した。:1925年にロアール・アムンセンは、Do-J飛行艇で北極飛行に成功した。機首側面には、乗客用のガラス窓はついていない。 Description
Album page with four photographs. (from top left) 1. The expedition participants keep a channel open in the ice at Kings Bay in Ny-Ålesund(New Ålesund) 2. The Dornier-Wal flying boat N24 3. The boat hulls are pulled up from the ice 4. The expedition participants in front of flying boat N25. From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
Date 14 March 2011, 13:34
Source NMFF.000148-4
Author Preus museum. 写真はWikimedia Commons, Preus museum・NMFF.000148-4引用。
写真(右)1925年、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島、ノルウェーの探検家ロアール・アムンセン(Roald Amundsen)が用意した足回りの装備、エンジン起動準備の整ったドルニエDo-Jワール(Wal)飛行艇N24またはN25、ロアール・アムンゼンとジャーナリスト、ドルニエDo-Jワール(Wal)飛行艇N25の搭乗員:1925年、ロアール・アムンセン(Roald Amundsen)は、Do-J飛行艇2機を北極に分解して船舶輸送し、南極の雪原で2機を組み立てた。そして、北極飛行に成功した。機首側面には、”DOENIER-WAL”と記入されている。ドルニエ社が北極での記録達成、技術的優秀性をアピールするために、Do-Jワール飛行艇2機をアムンゼン隊に貸与したようだ。 Description
Album page with four photographs. (from top left) 1. The expedition participants keep a channel open in the ice at Kings Bay in Ny-Ålesund(New Ålesund) 2. The Dornier-Wal flying boat N24 3. The boat hulls are pulled up from the ice 4. The expedition participants in front of flying boat N25. From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
14 March 2011, 13:36
Source NMFF.000148-9
Author Preus museum. Album page with four photographs. (from top left)
1. The expedition's varied footgear.
2. One of the Dornier-Wal engines is readied
3. Amundsen talking with journalists (?)
4. Group portrait of the crew of the N25 wearing sealskin coats.
From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
写真はWikimedia Commons, Preus museum・File:NMFF.000148-10 (6168438471).jpg引用。
写真(右)1925年、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島、ノルウェーの探検家ロアール・アムンセン(Roald Amundsen)隊、北極飛行準備のなったドルニエDo-Jワール(Wal)N24またはN25、Do-JワールN25の発進直前、Do-JワールN24の発進直前: Description
Album page with four photographs. (from top left) 1. The expedition participants keep a channel open in the ice at Kings Bay in Ny-Ålesund(New Ålesund) 2. The Dornier-Wal flying boat N24 3. The boat hulls are pulled up from the ice 4. The expedition participants in front of flying boat N25. From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
Date 14 March 2011, 13:34
Source NMFF.000148-10
Author Preus museum. Album page with four photographs. (from top left)
1. One of the Dornier-Wal planes is prepared for take-off
2. N25 with crew just before take-off
3. N24 with crew just before take-off
4. Both Dornier-Wal planes with crew and other expedition participants before the start.
写真はWikimedia Commons, Preus museum・File:NMFF.000148-10 (6168438471).jpg引用。
写真(右)ドイツ、ドルニエ社の格納庫で製造中のドルニエDo-X 飛行艇(登録コード:D-1929);主翼の骨組みを製造中で、全高が高いので、階段付きの足場が組まれている。金属製の船体は光り輝いており、ガラスの丸窓もきれいに並んでいる。
Fra Verksted/fabrikk. Dornier DO.X
Fly: Motorer: 12x 520 hk Siemens "Jupiter". Vingespenn: 47,8 m. Lengde: 40,5 m. Maks totalvekt 49000 kg. Maks hast.: 242 km/t.
Eierskap
Giver/siste eier: Gyldendal Norsk Forlag sikker
Fotografering: 1927 - 1930
Identifier: NL.03080068
Part of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Owner of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Institution: Norsk Luftfartsmuseum
Date published: November 21, 2014
Date updated: December 18, 2014
DIMU-CODE: 021015548246
UUID: 1763942C-909F-4A76-B6F0-88935CB5AA27
写真はNorsk Luftfartsmuseum: Identifier: NL.03080068 引用。
写真(右)ドイツ、ドルニエ社の格納庫でほぼ完成したと思われるドルニエDo-X 飛行艇(登録コード:D-1929);肩翼上面にシーメンス(Siemens)社ジュピター "Jupiterエンジン520馬力2基を縦列串型タンデム配置で6セット12基を搭載した。飛行艇の機首下面は、水・造波抵抗が少ないように鋭角になっているので、固定する木製台が敷かれている。金属製の船体は光り輝いており、ガラスの丸窓もきれいに並んでいる。プロペラは4翅木製一体構造である。
Fra Verksted/fabrikk. Dornier DO.X
Fly: Motorer: 12x 520 hk Siemens "Jupiter". Vingespenn: 47,8 m. Lengde: 40,5 m. Maks totalvekt 49000 kg. Maks hast.: 242 km/t.
Eierskap
Giver/siste eier: Gyldendal Norsk Forlag sikker
Fotografering: 1927 - 1930
Identifier: NL.03080067
Part of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Owner of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Institution: Norsk Luftfartsmuseum
Date published: November 21, 2014
Date updated: December 18, 2014
DIMU-CODE: 021015548245
UUID: 306FBEE0-9DD4-486E-AB6C-01E5EA8202D0
写真はNorsk Luftfartsmuseum: Identifier: NL.03080067引用。
図(上)1929年12月20日、ドイツ、ドルニエ(Dornier)Do-X輸送飛行艇;シーメンス社のジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)エンジン装備。 Photographer:
Photographisches Institut der ETH Zürich
Title:
Flugschiff Dornier Do. X
Caption:
Besteller: Leopold Karner, ETH-Professor für Baustatik, Hoch-und Brückenbau in Holz und Eisen. Reproduktion eines Papierabzugs
Dating:
20.12.1929
Physical Description:
Reproduction photography : glass-plate negative
Format:
9 x 12 cm
Categories:
ETH, Photographical Institut, Photographisches Institut der ETH Zürich, Plans + Sketches, 1929, Airships, Dornier DO X, Product photography
Record Name:
PI_29-B-0278.
写真はETH-Bibliothek Zürich・PI_29-B-0278引用。
図(上)1929年末、ドルニエ(Dornier)Do-X輸送飛行艇の側面図;シーメンスのジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)9気筒空冷星型エンジン525馬力装備。 Photographer:
Unbekannt
Title:
Modellflugboot Dornier DO X
Caption:
Verkehrsflugschiff
Dating:
1920-1940
Physical Description:
Reproduction Photography : gelatine silver print
Format:
10,9 x 17,2 cm
Categories:
Models, 1931-1940, Dornier DO X, Hydroplanes, View Collection, Unknown, 1921-1930, Europe, Product photography, Propeller-driven aircraft
Record Name:
Ans_05050-080 .
写真はETH-Bibliothek Zürich・Ans_05050-080 引用。
写真(右)1929年7月、ドイツ、完成したばかりのドルニエDo-X 飛行艇(登録コード:D-1929)のコックピット;操縦桿は、大型のものが2輪ついているが、パワーステアリングではないので、大きな力がないと操作は困難であった。
Original title: info Das grösste Flugboot der Welt "Do X" ein Wunderwerk deutscher Technik! Das grösste 12 Motoren-Flugboot der Welt "Do X" wurde in den Dornier-Werken in Altenrhein/Schweiz nach anderthalbjähriger Arbeit fertiggestellt. "Do X" genannt das fliegende Hotelschiff, kann hundert Passagiere aufnehmen und 12 Motoren von insgesamt 6000 P.S. treiben das fliegende Hotel zu einer Höchstgeschwindigkeit von ca. 250 km. in der Stunde an. Höchster Komfort, wie Passagier-Deck, Tanzsaal, Salon, sind in dem Riesen-Flugboot vorhanden. Die Tragfl&aouml;chen des Flugbootes haben eines Länge von insgeamt 42 m. Eigens durch die Maschinen-zentrale werden unter dem Kommando eines Ingenieurs die 12 Motoren bedient. Blick in das grösste Flugboot der Welt "Do X" in den Dornier-Werken in Altenrhein/Schweiz.
Archive title: Altenrhein / Bodensee.- Flugboot Dornier X (D-1929) im Hangar
Photographer Unknown
Institution
German Federal Archives Blue pencil.svg wikidata:Q685753
Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl (Bild 102)
Accession number Bild 102-08049
. 写真はWikimedia Commons, Category:Dornier Do X・File:Bundesarchiv Bild 102-08049, Flugschiff Dornier Do X, Cockpit.jpg引用。
写真(右)1929年、ドイツ、ドルニエ(Dornier)Do-X 飛行艇コックピットの正操縦士;大型双発機は、長時間飛行するために、操縦士の球形は必須である。そこで、操縦席を二つ設けている。その計器の配置には若干の差異があるが、後ろから見て、左が正操縦士、右が副操縦士の席である。一般的には、搭乗員の数が多くなると重量が嵩み飛行性能が悪化するので、正操縦士が機長を兼ねる場合が多いが、航法や通信を担当する搭乗員が機長の場合もある。しかし、大型機では、全般的な指揮を士気をとるには、指揮任務のみに当たる機長がつく。大型漁船でも、船運航責任者の船長よりも、運航と漁業の双方の監督指揮する「船頭」のほうが地位が高い。
Collectie / Archief
Het Leven (LEVEN 022)
Beschrijving
Vliegboten. Bestuurder van een twaalfmotorige Dornier-vliegboot.Duitsland, 1929. Serie van meerdere foto's.
Datum
1929
Fotograaf
Onbekend 写真はNationaal Archief: Spaarnestad Photo 引用。
写真(右)1929年、ドイツ、ドルニエ(Dornier)Do-X 飛行艇の機関室;機関室では、主翼上面に装備したシーメンス(Siemens)社ジュピター "Jupiterエンジン520馬力、燃料系統などの調整がなされる。エンジンは、縦列串型タンデム配置で6セット12基もあるために、その出力調整やメインテナンスに忙しかったと思われる。
Collectie / Archief
Het Leven (LEVEN 022)
Beschrijving
Vliegboten. Machinekamer van een twaalfmotorige Dornier vliegboot. Duitsland, 1929. Serie van meerdere foto's. Datum
1929
Fotograaf
Onbekend 写真はNationaal Archief: Spaarnestad Photo 引用。
写真(右)1929年、ドイツ、シーメンス(Siemens)社ジュピター "Jupiterエンジン520馬力12基駆動して上昇するドルニエDo-X 飛行艇;肩翼上面にシーメンス(Siemens)社ジュピター "Jupiterエンジン520馬力2基を縦列串型タンデム配置で6セット12基を搭載した。飛行艇の機首下面は、水・造波抵抗が少ないように鋭角になっているので、固定する木製台が敷かれている。手前の船では、記録・記念の撮影を行っているので、試験飛行の時であろう。プロペラは4翅木製一体構造である。
Collectie / Archief
Het Leven (LEVEN 022)
Beschrijving
Vliegboten. Twaalfmotorige vliegboot Dornier met honderd passagiers aan boord komt terug uit Amerika. Duitsland, 1929.
Datum
1929
Fotograaf
Onbekend 写真はNationaal Archief: Spaarnestad Photo 引用。
写真(右)1930 年8月、ドイツ、ドルニエ(Dornier)Do-X 飛行艇(登録コード:D-1929)の乗客用ラウンジ;
Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-10251
Original title: info Das deutsche Riesenflugboot "Do X" rüstet für den Amerika-Flug !
Die ersten Probeflüge mit den neuen amerikanischen Curtis- Wright-Motoren sind vollendet.
Blick in das Innere des mit allem Comfort ausgestatteten Riesen-Flugboots.
Dating: August 1930
Photographer: o.Ang.
Origin: Bundesarchiv . 写真はWikimedia Commons, Category:Dornier Do X・File:Bundesarchiv Bild 102-10251, Flugschiff Dornier Do X, Innenraum.jpg引用。
1929年10月、Do-X飛行艇は、世界最多の169名の客を乗せて飛行することに成功した、この偉業を達成した開発者のクラウディウス・ドルニエ(Claudius Dornier)工学博士を讃えるドイツ技術栄冠記念ブロンズメダル(Medal, Dr. Dornier and the Triumph of German Technology
)が発行され、次のように記名されている "DR. ING. C. DORNIER ERBUAER DES Do. X 1929" - "Doctor (of Engineering) C. Dornier, creator of the Do X"; Reverse: relief of the Dornier Do. X depicted flying over the ocean depicted, embossed text "TRIUMPH DEUTSCHER TECHNIK START DES DO.X. MIT 169 MANN" - "Triumph of German technology - takeoff of the Do X with 169 people."
写真(右)1929年10月、ドイツ、ドルニエDo-X 飛行艇(登録コード:D-1929)の機内客室の乗客たち;記録更新のための短時間の飛行であるため、乗客169名を乗せて飛んだ。最後尾に立っているのは、クラウディウス・ドルニエ技師(Claude Dornier)自身であろうか。
Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-01224
Original title: info Der Weltrecordflug des Dornier-Riesenflugbootes "Do X" mit 169 Passagieren in Altenrhein a/Bodensee. Es ist das erste Mal, dass 169 Personen mit einem Luftfahrzeug beffördert wurden; ausser dem mitgeff&:uuml;hrten Betriebsstoff für 1200 km. was einem Gesamtgewicht von ca. 300 Passagieren entspricht.
Blick in den Passagierraum des Flugbootes "Do X" mit den Passagieren während des Recordfluges.
Dating: Oktober 1929
Photographer: Pahl, Georg. 写真はWikimedia Commons, Category:Dornier Do X・Bild 102-01224引用。
写真(右)1929年、ドイツ、シーメンス(Siemens)社ジュピター "Jupiterエンジン520馬力2基を一組として、縦列串型タンデム配置12基を装備して飛翔する巨人機ドルニエ(Dornier)Do X飛行艇(登録コード:D-1929):エンジン換装前。
Verkehrsflugboot Dornier Do X auf einer Wasserfläche. Ansicht von oben
Datensatz 87705510
Erstflug : 1929
Persons and corporations:
Urheber: Dornier-Metallbauten GmbH , Herstellerfirma
Verkehrsflugboot Dornier Do X im Flug über einer Wasserfläche. Ansicht von oben
Datensatz 90030716
Foto: Unbekannter Fotograf, Techno-Photo Archiv Berlin, 1929/1930
写真はEuropeana Collections Deutsche Fotothek Aufn.-Nr.: df_hauptkatalog_0017983引用。
写真(右)1929年末ー1932年前半、スイス、チューリッヒ湖、160名の乗客を乗せたドルニエ(Dornier)Do-X輸送飛行艇;シーメンスのジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)9気筒空冷星型エンジン525馬力を流線型ナセルに縦列串型配置で12基装備、合計6600馬力。 Photographer:
Swissair
Title:
Dornier Do-X auf Zürichsee (Splügenflug,160 Passagiere)
Caption:
Besteller: Leopold Karner, ETH-Professor für Baustatik, Hoch-und Brückenbau in Holz und Eisen. Reproduktion eines Papierabzugs
Dating:
11/1932
Physical Description:
Reproduction photography : glass-plate negative
Format:
9 x 12 cm
Categories:
Reportage photography, 1931-1940, Dornier DO X, Hydroplanes, Lake Zurich, Propeller-driven aircraft, Swissair, Swissair Archive
Record Name:
LBS_SR03-04009 .
写真はETH-Bibliothek Zürich・LBS_SR03-04009引用。
写真(上)1929年末ー1932年前半、スイス、チューリッヒ郊外、160名の乗客を乗せたドルニエ(Dornier)Do-X輸送飛行艇;シーメンスのジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)9気筒空冷星型エンジン525馬力を流線型ナセルに縦列串型配置で12基装備、合計6600馬力。巨人飛行艇Do-Xを見物に3万6000名の見物客がつめかけたという。 Photographer:
Swissair
Title:
Dornier Do X am Bürkliplatz in Zürich
Caption:
Besteller: Im November 1932 war die Dornier Do X für zwei Wochen in Zürich und konnte in der Hafenanlage am Bürkliplatz von rund 36'000 Personen
Dating:
11/1932
Physical Description:
Reproduction photography : glass-plate negative
Format:
13 x 18 cm
Categories:
Reportage photography, 1931-1940, Dornier DO X, Hydroplanes, Lake Zurich, Propeller-driven aircraft, Swissair, Swissair Archive
Record Name:
LBS_SR02-10290
写真はETH-Bibliothek Zürich・LBS_SR02-10290 引用。
写真(右)1929年末ー1932年前半、スイス、チューリッヒ郊外、160名の乗客を運んだドルニエ(Dornier)Do-X輸送飛行艇;1932年11月、スイス、チューリッヒ郊外にDo-X巨人飛行艇が飛来した際には、3万6000名もの見物客がつめかけたという。しかし、写真の機体はシーメンス社ジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)エンジン525馬力12基を流線型ナセルに縦列串型(タンデム)配置で装備しているので、オリジナル解説の1932年11月撮影というのは誤り。1932年前半までに撮影されたものと判断できる。 Photographer:
Swissair Title:
Dornier Do X am Bürkliplatz in Zürich Caption:
Besteller: Im November 1932 war die Dornier Do X für zwei Wochen in Zürich und konnte in der Hafenanlage am Bürkliplatz von rund 36'000 Personen Dating:
11/1932
Physical Description:
Reproduction photography : glass-plate negative
Format:
9 x 12 cm Categories:
Reportage photography, 1931-1940, Dornier DO X, Hydroplanes, Lake Zurich, Propeller-driven aircraft, Swissair, Swissair Archive
Record Name:
SR02-10292 写真はETH-Bibliothek Zürich・SR02-10292引用。
写真(右)1930年11月、ドイツ南部、スイス国境のボーデン湖畔、ドルニエDo-X 飛行艇(登録コード:D-1929);
Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-10659
Original title: info Das Riesenflugboot "Do X" startet zum ersten Europa- und Amerika-Flug!
Die riesige Motorenanlage des Flugbootes "Do X" mit den 12 Jupiter-Curtis-Wright-Motoren in einer Gesamtstärke von 6.600 P.S., welche dem Flugzeug eine Stundengeschwindkeit von über 200 km. geben.
Archive title: Tatsächlich betrug die Gesamtleistung der Motoren 5640 kW (7680 PS)
Dating: November 1930
Photographer: Pahl, Georg
Origin: Bundesarchiv . 写真はWikimedia Commons, Category:Dornier Do X・File:Bundesarchiv Bild 102-10659, Flugschiff Dornier "Do X", Motorenanlage.jpg引用。
写真(右)1930年8月、ドイツ南部、スイス国境のボーデン湖(Bodensee:コンスタンツ湖)、小型動力船でドルニエDo-X 飛行艇(登録コード:D-1929)を見物に来た観光客たち;
Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-10270
Original title: info Das deutsche Dornier-Riesen-Flugschiff "Do X" startete mit seinen neuen Motoren in einer Gesamtstärke von 7.000 PS in Altenrhein am Bodensee! Das deutsche Riesen-Flugschiff "Do X" mit den neuen 12 Motoren von insgesamt 7.000 PS , welche dem Schiff eine Stundengeschwindigkeit von über 200 km geben, auf dem Bodensee. Dating: August 1930
Photographer: Pahl, Georg
Origin: Bundesarchiv . 写真はWikimedia Commons, Category:Dornier Do X・File:Bundesarchiv Bild 102-10270, Flugschiff Dornier Do X.jpg引用。
写真(右)1930年11月、ドイツ南部、スイス国境のボーデン湖(Bodensee:コンスタンツ湖)、畔、ドルニエDo-X 飛行艇(登録コード:D-1929)の後面;尾部は、垂直尾翼の都合で長くならざるを得ないが、重量軽減のために細長く軽量化している。
Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-10660
Original title: info Das Riesenflugboot "Do X" startet zum ersten Europa- und Amerika-Flug!
Die gewaltige Steueranlage der "Do X", welche allein schon wie ein Flugzeug anmutet.
Dating: November 1930
Photographer: Pahl, Georg
Origin: Bundesarchiv. 写真はWikimedia Commons, Category:Dornier Do X・File:Bundesarchiv Bild 102-10660 , Flugschiff Dornier Do X.jpg引用。
写真(右)1930年8月 -1932年頃、海上を滑走・タキシングするドイツ共和国のドルニエDo-X 飛行艇(登録コード:D-1929);カーチス社コンカラー(Curtiss Conqueror) V型12気筒液冷エンジン610馬力12基を2機ずつ箱型ナセルに縦列串型に搭載し、合計7680馬力を発揮できる。エンジンナセルは6個あるが、エンジンは前後の串型に装備しているので、エンジンは12基ある。これだけの数のエンジンを同一出力に調整するのは難しい作業で、それが本機の稼働率を低くした一員である。1933年のナチ党政権獲得前なので、尾翼には、ナチ党のスワスチカ(鍵十字)の国籍マークは描かれていない。 SDASM Archives
Dornier Do-X
PictionID:38275015 - Catalog:AL-135B 137 Dornier Do-X D-1929 - Filename:AL-135B 137 Dornier Do-X D-1929.tif - This image is from a photo album donated to the Museum by JL Highfill which includes images taken in the Pacific during the Second World War. 写真はSDASM Archives・PictionID:38275015引用。
写真(右)1931年1月31日、スペイン、大西洋、カナリア諸島ラスパルマス(Las Palmas)、ドルニエ(Dornier)Do-X輸送飛行艇;
REPARACIÓN DEL HIDROALA DORNIER EN TIERRA [Material gráfico]
Publication:
1931
Physical description:
1 FOTOGRAFIoacute;A : GELATINA ; 13X10
13X10 GELATINA
Series:
(Colección JOSÉ A. PÉREZ CRUZ)
Notes:
ADQUIRIDA POR EL COLECCIONISTA EN LAS PALMAS DE G.C. LLEGÓ EL 31 DE ENERO DE 1931, FUE REPARADO POR CURTISS, INGENIERO AMERICANO DESPLAZADO AL EFECTO, Y DESPEGÓ EL 1 DE MAYO.
FOTO SOBRE CARTON DE "HIDROALA DORNIER". VISTA DE FRENTE LEVEMENTE LADEADO
Copia digital. Madrid : Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria, 2015
Subject / Place:
Puertos Associated bibliographical records
Reportaje Associated bibliographical records
Transporte aéreo Associated bibliographical records
Gran Canaria Associated bibliographical records
Las Palmas de G.C. Associated bibliographical records
Subject / Place:
Puertos Associated bibliographical records
Transporte aéreo Associated bibliographical records
Gran Canaria Associated bibliographical records
Las Palmas de G.C
Holdings:
Foundation for Ethnography and Development of Canarian Crafts (FEDAC)/Cabildo of Gran Canaria Ubicación: Archivo de Fotografía Histórica de Canarias Signature: 2621 写真はVirtual Library of Bibliographic Heritage ?Foundation for Ethnography and Development of Crafts of the Canary Islands (FEDAC)・Signature: 2621 引用。
1931年1月31日、ドルニエDo-X巨人飛行艇は、大西洋横断を再開し、ポルトガルのリスボン(Lissabon)を出発、スペイン領カナリア諸島ラス・パルマス(Las Palmas)に到着。スペイン領サハラのリオデオロ、ポルトガル領ギニアビサウ(Guinea-Bissau)のブバケ(Bubaque)などアフリカ中西部を訪問。その後、5月30日、アフリカのポルトガル領ギニアビサウのボラマ(Bolama)を出発、 大西洋上、ポルトガル領カーボベルデ諸島プライア(Praia)に到着。6月4日、カーボベルデ諸島プライアを離水し、ブラジル東端沖のフェルナンド・デ・ノローニャ(Fernando de Noronha)島に到着。1931年6月5日、そこを発って、南米大陸ブラジル東岸ナタール(Natal)に到着した。ナタールを6月18日に出発し、バイア(Bahia)、ラゴアドアラムアマ(Lagoa do Araruama)を経由して、6月20日にリオデジャネイロに到着した。
写真(右)1932年11月、スイス、ボーデン湖(?)、ドルニエ(Dornier)Do X “D-1929”飛行艇1号機を見物に多数の人々が集まってきた。;カーチス・ライト(Curtis- Wright)エンジンに変換、馬力を強化し、大西洋を横断し、アメリカまで渡った。
Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-10251
Original title: info Das deutsche Riesenflugboot "Do X" rüstet für den Amerika-Flug !
Die ersten Probeflüge mit den neuen amerikanischen Curtis- Wright-Motoren sind vollendet.
Blick in das Innere des mit allem Comfort ausgestatteten Riesen-Flugboots.
Dating: August 1930
Photographer: o.Ang.
Origin: Bundesarchiv . 写真は, Bundesarchiv・Bild 102-14029引用。
写真(右)1932年11月2日、スイス、ボーデン、ドルニエ(Dornier)Do X “D-1929”飛行艇1号機;ドイツでは1機のみ使用されただけだが、イタリアでは、ドルニエDo X2 “Umberto Maddalena”,Do X3 “Alessandro Guidoni”の2機が使用された。エンジンは、シーメンス社のジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)エンジン525馬力12基を一体化ナセルに縦列串型(タンデム)に12基配置している。 Photographer:
Swissair
Title:
Dornier Do X, D-1929 am Boden
Dating:
2.11.1932
Physical Description:
Neapel, Campi Flegrei. Sammlung mit 272 Bildern (Auswahl digitalisiert)
Format:
13 x 18 cm Categories:
Reportage photography, 1931-1940, Dornier DO X, Hydroplanes, Europe, Spectators, Propeller-driven aircraft, Swissair, Swissair Archive
Record Name:
LBS_SR02-10324
写真はETH-Bibliothek Zürich Record Name: LBS_SR02-10324引用。
写真(右)1932年11月2日、スイス、ボーデン湖(コンスタンツ湖)、ドルニエ(Dornier)Do X “D-1929”飛行艇1号機;ドイツでは1機のみ使用されただけだが、イタリアでは、ドルニエDo X2 “Umberto Maddalena”,Do X3 “Alessandro Guidoni”の2機が使用された。エンジンは、シーメンス社のジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)エンジン525馬力12基を流線型ナセルに縦列串型(タンデム)に12基を配置している。 Photographer:
Swissair
Title:
Dornier Do X, D-1929 am Boden
Dating:
2.11.1932
Physical Description:
Neapel, Campi Flegrei. Sammlung mit 272 Bildern (Auswahl digitalisiert)
Format:
13 x 18 cm Categories:
Reportage photography, 1931-1940, Dornier DO X, Hydroplanes, Europe, Spectators, Propeller-driven aircraft, Swissair, Swissair Archive
Record Name:
LBS_SR02-10322
写真はETH-Bibliothek Zürich Record Name: LBS_SR02-10322 引用。
写真(右)1932年6月12日、ドイツ、ベルリン東、グローセル・ミュクゲル湖、ドルニエ(Dornier) Do X2 大型飛行艇:ベルリン中心部から路面電車で行くこともできるグローセル・ミュクゲル湖は、砂浜、公園が広がる静かな湖で、長さ4.3キロ、幅2.6キロ、面積7.4平方キロ、最深部8メートルのベルリン周辺で最大の湖で憩いの場でもある。
Datensatz 71690361
Pragher, Willy: Dornier Do X auf dem Müggelsee: Montage am Motor, 1932.06.12
Serie: Sammlung Willy Pragher I: Glasplattennegative; Flugzeuge
Location: Müggelsee
Deutschland, Flugzeuge, Seen. 写真はEuropeana Collections, SLUB / Deutsche Fotothek Aufn.-Nr.: fg_sta_0091454引用。
ドルニエ(Dornier) Do X 大型飛行艇(D-1929)は、胴体上部のパラソル式主翼上部に、カーチス社コンカラー(Curtiss Conqueror) V型12気筒液冷エンジン(610馬力)を2機ずつ箱型ナセルに縦列串タンデム式に12台も搭載している。整備するのも、運航時の発動機調整も大変な労力と熟練技術が必要だったであろう。
ドルニエ(Dornier) Do X 大型飛行艇(D-1929)は、製造時には、胴体上部のパラソル式主翼上部に、シーメンス社力ブリストル:ジュピター9気筒空冷星型エンジン(525馬)を2台1組の流線型ナセルに縦列串タンデム式に12台搭載していた。合計7680馬力を発揮できる予定だった。
ドルニエ(Dornier) Do X 大型飛行艇(D-1929)の発動機は、完成当初は、シーメンス社力ブリストル・ジュピター9気筒空冷星型エンジン(525馬)を2台1組の流線型ナセルに縦列串タンデム式12台を胴体上部のパラソル式主翼上部に装備していたが、エンジンの出力不足が懸念された。そこで、搭載方法は同じだが、1930年8月頃、エンジンを換装することにした。新たに搭載された発動機は、カーチス社コンカラー(Curtiss Conqueror) V型12気筒液冷エンジン(610馬力)である。2台1組の箱型ナセルに縦列串タンデム式12台装備した。
しかし、ドルニエ(Dornier) Do X 大型飛行艇の全高は6.4mもあり、最上部のエンジンを12台も整備するのは、労力と熟練が必要なはずで、それを海上・湖水上で行う場合、機体の動揺もあったはずで、整備は大変手間がかかったはずだ。さらに、水面下にある胴体やフロートの汚れや腐食も点検する必要があった。
ドルニエ(Dornier) Do X (D-1929)は、全長 40m、全幅 48.05m、全高 6.4m、自量空虚重量 29,500kg、全備重量 52,000kgの超大型飛行艇は、その浮力も大きくすることが必要である。そこで、ドルニエ社はDo-Jで試みた胴体中部の大型フロートをDo-Xにも採用した。 主翼は450平方メートルもあるので、大重量の翼をささえる支柱も強度を維持するために太いものが取り付けられている。
写真(右)1934年頃,アメリカ、パンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇チャイナ・クリッパー:1934年12月30日に初飛行しサンフランシスコ、ハワイ諸島ホノルル、ミッドウェー島、ウェーク島、グアムを経由してアメリカ植民地フィリピンのマニラとの航路を開拓したが3機しか生産されていない。「チャイナ・クリッパー」China Clipper (NC14716)、「ハワイ・クリッパー」(NC14714)、「フィリピン・クリッパー」Philippine Clipper (NC14715)があった。
Catalog #: 00068814 Manufacturer: Martin Designation: 130 Official Nickname: Clipper Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 7 May 2010, 12:09
Source
Martin : 130 : Clipper
Uploaded by Rybec
Author SDASM Archives
写真は,Category:Martin 130 of Pan American Airways File:Martin 130 Clipper (4589906869).jpg引用。
写真(右)1934年頃,アメリカ、パンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇チャイナ・クリッパー:1935年10月に「フィリピン・クリッパー」Philippine Clipper (NC14715)が太平洋フィリピン航路に初就役し、1945年1月に最後の1機。「チャイナ・クリッパー」China Clipper (NC14716)が事故で失われるまで使用された。全長27.7m、全幅39.7m、翼面積330 m2、プラット・アンド・ホイットニー (Pratt & Whitney)R-1830ツインワスプ(Twin Wasp)空冷星形14気筒エンジン830 hp (708 kW)4基搭載。全備重量:23,701 kg、最高速力290 km/h、航続距離5150km。
Catalog #: 00068825 Manufacturer: Martin Designation: 130 Official Nickname: Clipper Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 7 May 2010, 12:10
Source
Martin : 130 : Clipper
Uploaded by Rybec
Author SDASM Archives 写真は,Category:Martin 130 of Pan American Airways File:Martin 130 Clipper (4589907269).jpg引用。
ご意見等をお寄せ下さる際はご氏名,ご連絡先を明記してくださいますようお願い申し上げます。
連絡先:
torikai007@yahoo.co.jp
〒259-1292 神奈川県平塚市北金目4-1-1 東海大学HK社会環境課程 鳥飼 行博 TORIKAI Yukihiro, HK,Toka University,4-1-1 Kitakaname,Hiratuka,Kanagawa,Japan259-1292 東海大への行き方|How to go
2021年11月14日開設の鳥飼研究室へのご訪問ありがとうございます。データ引用の際は,出所を明記するか,リンクをしてください。
Thank you for visiting our web site. The online information includes research papers, over 10000 photos and posters published by government agencies and other organizations. The users, who transcribed thses materials from TORIKAI LAB, are requested to credit the owning instutution or to cite the URL of this site. This project is being carried out entirely by Torikai Yukihiro, who is web archive maintainer.