◆ドイツのドルニエ(Dornier)Do-Jワール/スパーワール飛行艇 写真(上)1925年5月21日、ノルウェー北部、スピッツベルゲン島から北極飛行を行ったロトアール・アムンゼンの使用したドルニエDo-Jワール(Wal:鯨)飛行艇(登録コード:N25);エンジン上面にはエンジンを保護するためのシートが被されているが、液冷エンジンを冷却器(ラジエーター)の設置部分だけ膨らんでいる。機首・胴体側面には、ガラス窓はない。機動隊後方には、スキー板が8組立てかけられている。 Identifier: DEX_W_00146Institution
Fotografering: 1925
Fotograf: Wilse, Anders Beer
Identifier: DEX_W_00146
Part of collection: Sparebankstiftelsen Sparebankstiftelsen
Institution: Norsk Teknisk Museum
Date published: March 13, 2014
Date updated: February 2, 2016
DIMU-CODE: 011012600513
UUID: f8ae1a41-f4cc-410a-b13b-f1df15c5be3b. Norsk Teknisk Museum ・Identifier: DEX_W_00146引用。
写真(上)1926年、ドイツ、ドルニエDo-Jワール(Wal:鯨)飛行艇(登録コード:D-861);エンジンナセルの上面に、液冷エンジンを冷却する冷却水のために空気式冷却器(ラジエーター)が設置されている。機首側面には、乗客用の視界を確保するためにガラス窓4枚が付けられている。1933年1月のナチ党政権以降に、ドイツ機の国籍識別マークは、垂直尾翼に赤帯に白丸を描きそこにナチ党のスワスチカ(カギ十字)を記入した。 Flugboot Dornier J "Wal" mit Kennung D-861 "Hai"
Date 1926
Photographer Unknown
Institution
German Federal Archives Blue pencil.svg wikidata:Q685753
Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl (Bild 102)
Accession number Bild 102-00855. Bundesarchiv ・File:Bundesarchiv Bild 102-00855, Flugboot Dornier J "Wal".jpg引用。
写真(右)1922年11月に完成した最初のドルニエDo-J Kas飛行艇軍用試作1号機機(MWAA);陸上を移動させるために、大きな木製車輪が取り付けられているが、これは取り外し可能。エンジン2基を縦列串型タンデム配置し、プロペラは4翅プロペラで全部は牽引式、後部は推進式。 SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
PictionID:46169215 - Catalog:16_007394 - Title:Dornier "Wal" first military "Wal" built in 1922 Nowarra Collection - Filename:16_007394.TIF
. 写真はSDASM Archives・Catalog #: 16_007394引用。
写真(右)1925年頃、ドイツ、ドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇;民間登録コードが記入されていない機体なので、できたばかりの試作機のようだ。エンジンは主翼上面に2翅プロペラ2組を重ね、4翅プロペラとした。液冷エンジンを2基の縦列串型に配備している。 SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
PictionID:46169279 - Catalog:16_007399 - Title:Dornier Do J Wal SDASM Photo Collection - Filename:16_007399.TIF - Image from the Ray Wagner Collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation. 写真はSDASM Archives・PictionID:46169279引用。
写真(右)1925年頃、ドイツ、ドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇;民間登録コードが記入されていない機体なので、できたばかりの試作機のようだ。機首には、先端に観測席があり、そのすぐ後方に操縦席がある。どちらもコックピットも開放式で、密閉ガラス風防で覆われてはいない。 SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
Catalog #: 00078629 - Catalog:16_007399 - Title: Dornier Do J Wal SDASM Photo Collection - Filename:16_007399.TIF - Image from the Ray Wagner Collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation. 写真はSDASM Archives・Catalog #: 00078629引用。
ドルニエDo-Jワール飛行艇(Dornier Do J "Wal")は、信頼性が高く、航続距離が長く、飛行艇として、飛行場が整備されていない地域でも利用可能だったために、1925年のロアール・アムンセンの北極飛行、1932年のヴォルフガング・フォン・グロナウの世界一周飛行など、冒険飛行に使用された。
写真(右)1925年頃、ドイツ、ドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇の正面;胴体中央部の左右に張出し式フロート(浮き)が大きく見える。飛行艇の重量が軽い空虚状態の為か、張出し式フロートが浮き上がっている。エンジンは縦列串型で2基が配置されている。プロペラは、前部は牽引式、後部は推進式の回転となっている。 SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
Catalog #: 00078631 - Catalog:16_007399 - Title:Dornier Do J Wal SDASM Photo Collection - Filename:16_007399.TIF - Image from the Ray Wagner Collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation. 写真はSDASM Archives・Catalog #: 00078631引用。
ドルニエ(Dornier)が設計したツエッペリン-リンダウ(Zeppelin-Lindau)Rs.IV 飛行艇(flying boat)を第一次世界大戦の時期に登場した。そこてドルニエDo-Jワール飛行艇(Dornier Do J "Wal")はその発展型後継機として、1922年11月6日に初飛行した。Do-Jワール飛行艇の生産は1932年まで続けられたが、工場はイタリアに置かれていた。というのは、イタリアは飛行艇生産が盛んだったこともあるが、敗戦後のドイツはベルサイユ条約(Treaty of Versailles)で飛行機生産の制限を受けていたためで、それを回避するためにイタリアでの生産を選択したのである。なんと、ドイツにおけるDo-Jワール飛行艇の生産は、1931年から開始された。ドイツでの生産終了は、1936年である。
ドルニエ社は、高翼パラソル式単葉、全金属製の双発飛行艇として、斬新なDo J(Dornier Do J)飛行艇を開発した。設計は、クラウディウス・ドルニエ自らの手になり、1924年に初飛行に成功した。Do-J飛行艇は、その形状と海を進む姿から、愛称をワール(Wal;鯨)と命名された。主翼は、胴体から支柱を伸ばしてその上にパラソル式に装着した。発動機は、胴体中央の主翼の上に2基を縦型に配置する串型だった。胴体中央部左右からは、水上安定性を高めるために、張出式のプロート(浮き)を設けている。
写真(右)1925年、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島、キングズ湾に進入し氷を割りながら進むノルウェーのロアール・アムンセン(Roald Amundsen)隊、氷の海にやってきた支援船ファーム(ドルニエDo-J飛行艇2機を梱包して搭載)、輸送船ホビーからデリックを使って降ろされるDo-Jワール飛行艇N25、貨物を下ろしている輸送船ホビー:1925年にロアール・アムンセンは、Do-J飛行艇2機を南極に分解して船舶輸送し、南極の雪原で2機を組み立てた。そして、北極飛行に成功した。機首側面には、”DOENIER-WAL”と記入されている。ドルニエ社が南極での記録達成、技術的優秀性をアピールするために、Do-Jワール飛行艇2機をアムンゼン隊に貸与したようだ。 Description
Album page with four photographs. (from top left)
1. The expedition participants keep a channel open in the ice at Kings Bay in Ny- Ålesund(New Ålesund)
2. The escort ship Farm moored at the edge of the ice
3. The flying boat N25 is turned ashore from the freighter Hobby.
4. Unloading of material from the freighter Hobby
From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
写真はWikimedia Commons, Preus museum・File:NMFF.000148-3 (6168441723).jpg引用。
ノルウェーの探検家ロアール・アムンセン(Roald Amundsen:1872-1928)は、イギリス人ロバート・スコット大佐と競い合って、1911年12月14日にと人南極点到達一番乗りを達成した。その後、 1925年5月、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島を飛び立った、ドルニエDo-Jワール飛行艇(Dornier Do J "Wal")N24とN25の2機で、北緯87度 43分まで北極点近くまで飛ぶ、飛行記録を残した。1926年5月12日には、イタリアの飛行船「ノルゲ(ノルウェー)」で北極点へ到達している。アムンゼンは、南極点と北極点の双方に足を延ばした。
写真(右)1925年、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島、ノルウェーの探検家ロアール・アムンセン(Roald Amundsen)は、分解したドルニエDo-Jワール(Wal)飛行艇N24とN25の2機を船で南極に持ち込ん で、南緯87度44分まで飛行した。:1925年にロアール・アムンセン(Roald Amundsen)は、Do-J飛行艇で北極飛行に成功した。機首側面には、乗客用のガラス窓はついていない。 Description
Album page with four photographs. (from top left) 1. The expedition participants keep a channel open in the ice at Kings Bay in Ny-Ålesund(New Ålesund) 2. The Dornier-Wal flying boat N24 3. The boat hulls are pulled up from the ice 4. The expedition participants in front of flying boat N25. From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
Date 14 March 2011, 13:34
Source NMFF.000148-6
Author Preus museum. 写真はWikimedia Commons, Preus museum・File:NMFF.000148-6 (6168976420).jpg引用。
写真(右)1925年、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島、ノルウェーの探検家ロアール・アムンセン(Roald Amundsen)は、分解したドルニエDo-Jワール(Wal)飛行艇N24とN25の2機を輸送船で南極に持ち込ん で、南緯87度44分まで飛行した。:1925年にロアール・アムンセンは、Do-J飛行艇で北極飛行に成功した。機首側面には、乗客用のガラス窓はついていない。 Description
Album page with four photographs. (from top left) 1. The expedition participants keep a channel open in the ice at Kings Bay in Ny-Ålesund(New Ålesund) 2. The Dornier-Wal flying boat N24 3. The boat hulls are pulled up from the ice 4. The expedition participants in front of flying boat N25. From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
Date 14 March 2011, 13:34
Source NMFF.000148-4
Author Preus museum. 写真はWikimedia Commons, Preus museum・NMFF.000148-4引用。
写真(右)1925年、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島、ノルウェーの探検家ロアール・アムンセン(Roald Amundsen)が用意した足回りの装備、エンジン起動準備の整ったドルニエDo-Jワール(Wal)飛行艇N24またはN25、ロアール・アムンゼンとジャーナリスト、ドルニエDo-Jワール(Wal)飛行艇N25の搭乗員:1925年、ロアール・アムンセン(Roald Amundsen)は、Do-J飛行艇2機を北極に分解して船舶輸送し、南極の雪原で2機を組み立てた。そして、北極飛行に成功した。機首側面には、”DOENIER-WAL”と記入されている。ドルニエ社が北極での記録達成、技術的優秀性をアピールするために、Do-Jワール飛行艇2機をアムンゼン隊に貸与したようだ。 Description
Album page with four photographs. (from top left) 1. The expedition participants keep a channel open in the ice at Kings Bay in Ny-Ålesund(New Ålesund) 2. The Dornier-Wal flying boat N24 3. The boat hulls are pulled up from the ice 4. The expedition participants in front of flying boat N25. From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
14 March 2011, 13:36
Source NMFF.000148-9
Author Preus museum. Album page with four photographs. (from top left)
1. The expedition's varied footgear.
2. One of the Dornier-Wal engines is readied
3. Amundsen talking with journalists (?)
4. Group portrait of the crew of the N25 wearing sealskin coats.
From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
写真はWikimedia Commons, Preus museum・File:NMFF.000148-10 (6168438471).jpg引用。
写真(右)1925年、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島、ノルウェーの探検家ロアール・アムンセン(Roald Amundsen)隊、北極飛行準備のなったドルニエDo-Jワール(Wal)N24またはN25、Do-JワールN25の発進直前、Do-JワールN24の発進直前: Description
Album page with four photographs. (from top left) 1. The expedition participants keep a channel open in the ice at Kings Bay in Ny-Ålesund(New Ålesund) 2. The Dornier-Wal flying boat N24 3. The boat hulls are pulled up from the ice 4. The expedition participants in front of flying boat N25. From the album about the Amundsen-Ellsworth polar flight 1925.
Date 14 March 2011, 13:34
Source NMFF.000148-10
Author Preus museum. Album page with four photographs. (from top left)
1. One of the Dornier-Wal planes is prepared for take-off
2. N25 with crew just before take-off
3. N24 with crew just before take-off
4. Both Dornier-Wal planes with crew and other expedition participants before the start.
写真はWikimedia Commons, Preus museum・File:NMFF.000148-10 (6168438471).jpg引用。
写真(上)1925年、ノルウェー、スバールバル諸島スピッツベルゲン島、ノルウェーの探検家ロアール・アムンセン(Roald Amundsen)が北極飛行を行ったドルニエDo-Jワール(Wal)"N25";胴体前方の機首の客室に丸窓ガラス4カ所があるが、胴体後方にはない。 Roald Amundsens Dornier Wal
Rolls Royce Eagle IX V-12 motorer i tandem 360 hk
Fotografering: 1925
Fotograf: Berge, Paul
Identifier: NTM C 8890
Part of collection: NTM
Owner of collection: Norsk Teknisk Museum
Institution: Norsk Teknisk Museum
Date published: August 11, 2014
Date updated: August 11, 2014
DIMU-CODE: 011014273846
UUID: 45C0FBBE-83D6-4D6D-B0A8-FD95A20FEA6B
写真はNorsk Teknisk Museum・Identifier: NL.05160341 引用。
写真(上)1927年、ノルウェー、アムンゼンが北極飛行に使用したドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇N25;機首の搭乗口は厳寒を意識してか、小さな丸扉。客室部にガラス窓はなく、操縦席は主翼真下に並列で置かれているが、ガラス風防ではなく、丸みを帯びた金属風防のようだ。プロペラは、2翅を交差させた4翅で、エンジンの上には液冷エンジン用の箱板型ラジエーター(冷却器)が設けてある。 Identifier: NTM MFF 471
Subject:
Dornier-Wal N 25 fra postflyvning
Fotografering: 1927 (Protokoll)
Identifier: NTM MFF 471
Part of collection: NTM
Owner of collection: Norsk Teknisk Museum
Institution: Norsk Teknisk Museum
Date published: August 11, 2014
Date updated: August 11, 2014
DIMU-CODE: 011014275066
UUID: 1D3D6235-DEDA-4EBB-94E0-88EDEA2376D0 . 写真はNorsk Teknisk Museum・Identifier: NTM MFF 471 引用。
写真(右)1926年、ドイツ、ドルニエDo-Jワール(Wal)飛行艇(D-861):機首側面には、乗客用の視界を確保するためにガラス窓4枚が付けられている。1933年1月のナチ党政権以降に、ドイツの国籍識別マークは、垂直尾翼に赤帯に白丸を描きそこにナチ党のスワスチカ(カギ十字)を記入した。 FlugbootDornier J Wal mit Kennung D-861 "Hai"
Date 1926
Photographer Unknown
Institution
German Federal Archives Blue pencil.svg wikidata:Q685753
Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl (Bild 102)
Accession number Bild 102-00857 . Bundesarchiv ・File:Bundesarchiv Bild 102-00857, Flugboot Dornier J "Wal".jpg引用。
写真(右)1926年、ドイツ、ドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇(D-861);エンジンは主翼上面に2翅プロペラ2組を重ね、4翅プロペラとした。液冷エンジンを2基の縦列串型にタンデム配備している。 Flugboot Dornier J Wal "Wal" mit Kennung D-861 "Hai"
Date 1926
Photographer Unknown
Institution
German Federal Archives Blue pencil.svg wikidata:Q685753
Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl (Bild 102)
Accession number Bild 102-00858. 写真は Wikimedia Commons, Category:Dornier Do J Wal・File:Bundesarchiv Bild 102-00858, Flugboot Dornier J "Wal".jpg引用。
写真(右)1917-1925年、フィアットA22Rエンジン2基をタンデム配置で装備したドルニエ Do-J ワール(Dornier Do R "Wal")双発飛行艇;1922年11月6日に初飛行したドルニエDo-Jワール双発飛行艇だが、堅牢で実用性に富み、価格も安かったために、1930年代でも現役で使用された。
Photographer:
Unbekannt
Title:
Dornier "Wal" mit Fiat-Motoren
Dating:
1917-1925
Is Part Of:
Junkers Flugzeugwerke AG, [1917-1925]. 2 Alben mit 659 Bildern (alle digitalisiert)
Photography : paper print, mounted on cardboard
Colour:
black and white
Orientation:
Square
Categories:
Propellers, View Collection, Unknown, Dornier, Propeller-driven
Record Name:
Ans_05338-02-207-AL-FL
. 写真はETH Library: Record Name: Ans_05338-02-207-AL-FL引用。
ドルニエ(Dornier)Do J ワール”Wal”飛行艇の諸元
搭乗員 3名、乗客 8-10名 全長 17,25 m、全幅 22,50 m、全高 5,20 m 主翼面積 96,00 平方メートル 空虚重量 3630 kg、全備重量 5500-7000 kg プロペラ 2翅 (直径3 m) 発動機2基各種装備
ヒスパノスイザ(Hispano-Suiza) 42エンジン300 馬力 (220 kW)
ロールスロイス(Rolls-Royce)イーグル”Eagle” IXエンジン 360 馬力 (265 kW)
イソッタ・フランチー二(Isotta Fraschini)je エンジン500馬力 (370 kW)
フィアット(Fiat) A22Rエンジン 最高速力 170-185 km/h 上昇限度 3500 m
写真(右)1926年、ドイツ、ドルニエDo-Jワール(Wal)飛行艇 D-861 "Hai" (?):機首側面には、乗客用ガラス窓はついていない。1933年1月のナチ党政権以降に、同幾基の国籍識別マークは、垂直尾翼に赤帯に白丸を描きそこにナチ党のスワスチカ(カギ十字)を記入した。 Flugboot Dornier J "Wal" mit Kennung D-861 "Hai" (?).- Passagiere (Ehrengäste, Journalisten) beim Betreten
Depicted place Flugboot 、Dornier J Wal (?)
Date 1926
Photographer Unknown
Institution
German Federal Archives Blue pencil.svg wikidata:Q685753
Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl (Bild 102)
Accession number Bild 102-00859 . Bundesarchiv ・File:Bundesarchiv Bild 102-00859, Flugboot Dornier J Wal (-), Passagiere.jpg引用。
写真(右)1928年、ドイツ南部、ヴュルテンベルク州、ボーデン湖畔のフリードリヒスハーフェン(?)
、ドルニエ Do-J (Dornier Do J "-Wal")双発飛行艇「ハイ」 "Hai"(D-861);ドルニエ Do-J 飛行艇「ハイ」 "Hai"(D-861)は、1926年製造、ロールス・ロイス(Rolls-Royce)社イーグル(Eagle IX)液冷エンジン2基を装備。イーグル(Eagle)は、ロールス・ロイス(Rolls-Royce)が第一次大戦中の開発した液冷エンジンで、1915年に登場したEagle Iは 250馬力、1917年に登場したEagle VIは 275馬力で、ハンドレページ( Handley Page)O形爆撃機(Type O)にも搭載され、300台が生産されている。
Creditline
Verkeer
Creditline
Nationaal Archief/Collectie Spaarnestad/Het Leven/Max Kettel
Fotograaf display
Max Kettel
Codec-plaatsing
2734-1
Flying boats. Twelve-engined Dornier flying boat on the water. Germany, 1928. (wrong:オリジナル解説だが、Do-Xのことで明らかに誤記)
Collectie
Het Leven (LEVEN 022)
Publicatie 1 - naam - jrgng - nr - pag.
Het Leven;1928;18;563
Kleur
Zwart-Wit
Opnamedatum vanaf (*)
1928. 写真は2015 Spaarnestad Photo : beeldnummer SFA022812035引用。
写真(右)1928年、ドイツ南部、ヴュルテンベルク州、ボーデン湖畔のフリードリヒスハーフェン、巨大飛行船「グラーフ・ツェッペリン」とボーデン湖に待機するドルニエ Do-J (Dornier Do J "-Wal")双発飛行艇(登録コード:D-1835);ツェッペリン飛行船が開発されたのは、ボーデン湖畔のフリードリヒスハーフェンのツエッペリンの飛行船工場においてである。 Creditline
Verkeer
Creditline
Nationaal Archief/Collectie Spaarnestad/Het Leven/Max Kettel
Fotograaf display
Max Kettel
Codec-plaatsing
2752-1
Airships. The Graf Zeppelin returns to his base Friedrichshafen after a succesful journey, here it is flying over a Dornier Superwahl plane. 1928.
Trefwoorden Engels
Airships
Graf Zeppelin
Land
Duitsland
Plaats
Friedrichshafen
Collectie
Het Leven (LEVEN 022)
Publicatie 1 - naam - jrgng - nr - pag.
Het Leven;1928;45;1433
Kleur
Zwart-Wit
Opnamedatum vanaf (*)
1928. 写真は2015 Spaarnestad Photo : beeldnummer SFA022812046引用。
写真(右)1930年9月、ドイツ、ベルリン郊外ポツダム、テンプリン湖、ドルニエDo-Jワール(Wal)飛行艇(D-1422):機首側面には、乗客用ガラス窓はついていない。1933年1月のナチ党政権以降になって、ドイツ機の国籍識別マークは、垂直尾翼に赤帯に白丸を描きそこにナチ党のスワスチカ(カギ十字)を記入した。 Der jubelde Empfang des deutschen Ozean-Bezwingers von Gronau auf dem Templiner See in Potsdam! Hunderte von Booten umfahren das Flugzeug von Gronau nach seiner glücklichen Ankunft auf dem Templiner See in Potsdam.
Depicted people Gronau, Wolfgang: Flieger, Luftfahrtattaché in Japan, Präsident des Aero-Clubs, Deutschland
Date September 1930
Photographer Unknown
Institution German Federal Archives Blue pencil.svg wikidata:Q685753
Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl (Bild 102)
Accession number Bild 102-10438. Bundesarchiv ・File:Bundesarchiv Bild 102-00857, Flugboot Dornier J "Wal".jpg引用。
A picture of Dornier Do J Wal (c/n 37) civil registration D-1422, seen as an outdoor exhibit at the Deutsches Museum in Munich. Probably a family snapshot from the late 1930's.
This sturdy all metal high wing monoplane flying boat was construction by CMASA [Costruzioni Meccaniche Aeronautiche S.A] at Marina di Pisa. Ordered on 23 October 1924 by the Norwegian Norse Luftseiladsforenings A/S it was registered as N-25 in Norway. It was used on the polar flights of Amundsen. Later it was bought back by Dornier and equipped with BMW 6 engines. It was later sold to the Deutsche Verkehrsflieger Schule and got civil registration D-1422. This Wal [D-1422] was exhibited from 1932 in the Deutsches Museum at Munich, being destroyed in 1944 by Allied bombing.(source:flickrKees Kort)
写真(右)1930年、北大西洋、ドルニエ(Dornier)Do-J 飛行艇ワールの胴体側方、主翼下面からみた遊覧船の夫妻:
Collectie / Archief
Het Leven (LEVEN 022)
Beschrijving
Oceaanvluchten Noord-atlantische. Het grootste watervliegtuig ter wereld, Duitsland 1930-1932. Foto: Dit beeld toont de uitzonderlijk grootte van het Dornier Wal vliegtuig, in vergelijking met de motorboot die langszij vaart.
Datum
1930
Fotograaf
Onbekend 写真はNationaal Archief: Spaarnestad Photo 引用。
写真(右)1930-1935年頃、大西洋上、ルフトハンザ航空の飛行艇母船がクレーンを使って、ドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇(D-2069)10トンを船上に引揚げている。;
Ray Wagner Collection Image
PictionID:46169304 - Catalog:16_007401 - Title:Dornier Do J Wal SDASM Photo Collection - Filename: 16_007401.TIF - Image from the Ray Wagner Collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation. 写真はSDASM Archives・Catalog #: 00078633引用。
写真(右)1930-1935年頃、大西洋上、ルフトハンザ航空が待機させていた飛行艇母船前甲板に設置されたカタパルトの上の台車に据え付けられたドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇(D-2069?);ルフトハンザ航空は、大西洋上に飛行艇母船を待機させ、そこを中継地として、大西洋横断の定期郵便航路を開いた。波浪で海上滑走で発進できない、燃料搭載量が多く重量過大で水上滑走発進ができない、という困難さを克服するために、母船上には大型カタパルトを装備し、クレーンで飛行艇をカタパルトの台車上に据え付ける。そして、カタパルトの上を、圧搾空気あるいは火薬で射出、飛行させる。 Fotografering: 1930 - 1940
Giver/siste eier: Sem-Jacobsen junior, Einar
Identifier: NL.03120010
Part of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Owner of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Institution: Norsk Luftfartsmuseum
Date published: November 21, 2014
Date updated: December 18, 2014
DIMU-CODE: 021015548348
UUID: E06B4883-5076-41C5-9E38-4358B0A054A7
写真はNorsk Luftfartsmuseum・Identifier: NL.03120010 引用。
写真(右)1933年、大西洋上、飛行艇母船「ヴェストファーレン」 (Westfalen?)のカタパルトに据え付けられたドルニエ Do-J ワール(Dornier Do R "Wal")双発飛行艇;ドルニエDo-Jワール双発飛行艇では、無着陸で大西洋横断はできないが、大西洋上の飛行艇母船に引揚げ、整備・補給をして、船上からカタパルトで射出して、発進させた。 Creditline
Nationaal Archief/Collectie Spaarnestad/Het Leven/Fotograaf onbekend
Fotograaf display
Onbekend
Codec-plaatsing
2734-1
The German Dornier flying boat on catapult on ship (Westfalen?). 1933.
Kleur
Zwart-Wit
Publicatie 1 - naam - jrgng - nr - pag.
Het Leven;1933;38;1211
Opnamedatum vanaf (*)
1933. 写真はNationaal Archief: beeldnummer SFA022812048引用。
写真(右)1933年、大西洋上、飛行艇母船「ヴェストファーレン」 (Westfalen?)のカタパルトに据え付けられたドルニエ Do-J ワール(Dornier Do R "Wal")双発飛行艇の正面;ドルニエDo-Jワール双発飛行艇は、台車に乗せられ、カタパルトの軌道上を水上機圧を使って押し出し、カタパルトの軌道にいる間に離陸可能な速度にまで加速し、射出する。 Creditline
Nationaal Archief/Collectie Spaarnestad/Het Leven/Fotograaf onbekend
Fotograaf display
Onbekend
Codec-plaatsing
2734-1
The German Dornier flying boat on catapult on ship (Westfalen?). 1933.
Kleur
Zwart-Wit
Publicatie 1 - naam - jrgng - nr - pag.
Het Leven;1933;38;1210
Opnamedatum vanaf (*)
1933. 写真はNationaal Archief: beeldnummer SFA022812044引用。
写真(右)1930年頃、大西洋上、ルフトハンザ航空が待機させていた飛行艇母船のカタパルトから射出されたドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇。後方から見た。右側には、船上への上げ下ろしに使用するデリック(クレーン);ルフトハンザ航空は、大西洋上に飛行艇母船を待機させ、そこを中継地として、大西洋横断の定期郵便航路を開いた。波浪で海上滑走で発進できない、燃料搭載量が多く重量過大で水上滑走発進ができない、という困難さを克服するために、母船上には大型カタパルトを装備し、デリックで飛行艇をカタパルトの台車上に据え付ける。そして、カタパルトの上を、圧搾空気あるいは火薬で射出、飛行させる。 Fotografering: 1930 - 1940
Giver/siste eier: Sem-Jacobsen junior, Einar
Identifier: NL.03120011
Part of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Owner of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Institution: Norsk Luftfartsmuseum
Date published: November 21, 2014
Date updated: December 18, 2014
DIMU-CODE: 021015548349
UUID: 38693BE8-6796-47E7-A963-5029F473214A. 写真はNorsk Luftfartsmuseum・Identifier: NL.03120011引用。
写真(右)1933-1939年頃、大西洋上、ルフトハンザ航空航ドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇(D-2069)を船尾のデリックで吊り上げ搭載している飛行艇母船「シュワーべンランド」MS "Schwabenland";蒸気船「ヴェストファーレン」SS Westfalenを継いだ2番目の飛行艇母船が「シュワーべンランド」MS "Schwabenland"である。 SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
PictionID:46169329 - Catalog:16_007403 - Title:Dornier Do J Wal on MS "Schwabenland" - Filename:16_007403.TIF - Image from the Ray Wagner Collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation 写真はSDASM Archives・PictionID: 46169329引用。
1936年からは、新たな飛行艇母船「オストマルク」 MS Ostmarkが就役している。Do-Jによる大西洋横断航空便輸送は、約300回実施された。
写真(右)1933年、大西洋上、飛行艇母船が艦尾から海上にシート・マットを流して、波を静かにし、ドルニエ Do-J ワール(Dornier Do R "Wal")双発飛行艇を引き上げようとしている。;ドルニエDo-Jワール双発飛行艇では、無着陸で大西洋横断はできない。しかし、大西洋上に飛行艇母船を配置し、そこで整備・補給を行えば、大西洋を横断可能である。この飛行艇母船には、「ヴェストファーレン」SS Westfalenが知られており、この母船も「ヴェストファーレン」であろう。 Creditline
Nationaal Archief/Collectie Spaarnestad/Het Leven/Fotograaf onbekend
Fotograaf display
Onbekend
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2734-1
Flying boats. A German Dornier flying boat on the towsail of a German ship (Westfalen?) 1933.
Kleur
Zwart-Wit
Opnamedatum vanaf (*)
1933. 写真はNationaal Archief: beeldnummer SFA022812043引用。
しかし、Do-Jワール飛行艇の航続力を以てしても、無着陸で大西洋横断はできなかったため、ルフトハンザ航空は大西洋上に飛行艇母艦を待機させ、その近くにドルニエDo-Jワール飛行艇(Dornier Do J "Wal")を着水させ補給を行った。飛行艇母艦のデリックで、Do-J飛行艇を船上に引き上げて整備と燃料などの補給を行い、カタパルトを使って射出し、大重量の飛行艇を確実に安全に飛行させた。大西洋横断には、4日間で1万2000キロを飛び、ヨーロッパ大陸と南米大陸とを連絡した。Do-Jによる大西洋横断航空便輸送は、約300回実施された。
ドイツ蒸気船「ヴェストファーレン」SS Westfalenの諸元 建造:ドイツ、ハノーバー港 造船所:ヨー・テクレンボルグ(Joh. C. Tecklenborg)社 1905年11月14日竣工 総トン数5,098トン 積載重量:10,700 トン 全長: 124.8 m 全幅(ビーム): 16.06 m 吃水 (Draught): 8.52 m 蒸気機関: 1 × 3,000馬力、4缶、1 スクリュー(screw) 最高速力: 12 ノット 乗員(Complement): 54名
写真(右)1920 - 1929年、ルフトハンザ航空が使用したドルニエDo J-11 Wal.飛行艇(D-2112);胴体前方の機首の客室に丸窓ガラス4カ所があるが、胴体後方にはない。 Dornier Do J-11 WalGiver/siste eier: Sem-Jacobsen junior, Einar
nr.: D-2112.
2x 255 hk Rolls-Royce Eagle IX. Vingespenn: 26,4 m.
Lengde: 16,2 m. Hyde: 4,7 m
Giver/siste eier: Thelle, Thorstein sikker
Fotografering: 1920 - 1929
Identifier: NL.05160341
Part of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Owner of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Institution: Norsk Luftfartsmuseum
Date published: November 21, 2014
Date updated: December 18, 2014
DIMU-CODE: 021015552313
UUID: 587363EA-8EFB-444B-B2C9-E63A9440E904 写真はNorsk Luftfartsmuseum・Identifier: NL.05160341 引用。
写真(右)1920 - 1929年、ルフトハンザ航空(Lufthansa)が使用したドルニエDo J-11 Wal.飛行艇(D-1397)のコックピットと操縦士;飛行防・ゴーグルと厚手の飛行服に身を包んでいるが、飛行中はかなり寒くなるであろう。それでも前面ガラス風防のみの開放式コックピットとしたのは、良好な視界を得るためである。金属外皮の胴体には鋲が撃たれていて、鋲の頭が浮き出た影を作っている。後に、高速戦闘機には、空気抵抗を少しでも減らすために、沈頭鋲が導入される。 Dornier Wal. D-1397, Lufthansa. Fra cockpit. to personer, flygere, i cockpiten. nr.: D-2112.
Identifier: NL.97010449
Part of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Owner of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Institution: Norsk Luftfartsmuseum
Date published: December 18, 2014
Date updated: December 18, 2014
DIMU-CODE: 021015695953
UUID: F90B5A3A-0629-48E9-9F6F-D72A476E987A
写真はNorsk Luftfartsmuseum・Identifier: NL.97010449 引用。
写真(右)1928年、イタリア、ムッソリーニ政権下、イタリア空軍が使用したドルニエDo-Jワール”Wal” 飛行艇(I-XAAF);垂直尾翼にイタリアの国籍マークが描かれている。背後には、醸造施設のような建物、船着き場が見えている。 Dornier-Wal I-XAAF
Fotografering: 1928 (CA.)
Identifier: NL.98090001
Part of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Owner of collection: Norsk Luftfartsmuseum
Institution: Norsk Luftfartsmuseum
Date published: December 18, 2014
Date updated: December 18, 2014
DIMU-CODE: 021015697009
UUID: C23A1DE2-E948-4A91-9282-E5591F161E6F. 写真はNorsk Luftfartsmuseum・Identifier: NL.98090001 引用。
ドルニエDo-Jワール飛行艇(Dornier Do J "Wal")は、ドイツ、イタリア、スイスのほか、大日本航空、アルゼンチン海軍航空隊(Argentine Naval Aviation)、ブラジルのヴァリグ(Varig)航空・シンジカト・コンドル航空(Syndicato Condor)、中華民国空軍、コロンビア空軍、デンマーク海軍、オランダ海軍航空隊、ソ連空軍、ポルトガル空軍、スペイン空軍、ユーゴスラビア海軍が採用している世界的傑作飛行艇である。
写真(右)1932年9月、南シナ海の上を、中国の香港からフィリピンのマニラに飛行する世界一周航海途上のヴォルフガング・フォン・グロナウ(Wolfgang von Gronau)のドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇(D-2053);機首のコックピットは、開放式であり、操縦士はゴーグルをして、革製の飛行帽・手袋・ジャケットを着こんでいたが、視界は満点だった。当時は密閉式は閉塞感もあって嫌われていた。主翼のエンジンナセルの上には、小型の冷却器がついているようだ。民間航空の世界一周冒険飛行のためか、主翼、胴体、垂直尾翼のどこにも、国籍マークが描かれていない。 In July 1932, Wolfgang von Gronau embarked on an around-the-world demonstration flight. The U.S. Army Air Corps took this photo as his Dornier Do J Wal approached Manila in September.
3B-01293
Copyright/Owner: Smithsonian Institution
Source: U.S. Army Air Corps. 写真はNational Air and Space Museum・3B-01293引用。
写真(上)1930年、ノルウェー、オスロ、ルフトハンザ航空のドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇;機首の客室は丸窓ガラス、操縦席は客室の後方・主翼真下に並列で置かれている。プロペラは、2翅を交差させた4翅とした。胴体中央脇の張出しフロート(浮き)には厚みがあり、丸いハッチがあるが、これは燃料吸入口であろう。エンジンの上には液冷エンジン用の箱板型ラジエーター(冷却器)が設けてある。アメリカ海軍が同伴する飛行機から撮影した写真。 Identifier: NTM C 3550
Subject:
Lufthansa "Dornier Wal", omkring 1930
Avbildet sted: Norge Oslo Gressholmen
Fotografering: 1930 (Omkring)
Owner of collection: Norsk Teknisk Museum
Institution: Norsk Teknisk Museum
Date published: August 11, 2014
Date updated: July 18, 2015
DIMU-CODE: 011014273482
UUID: 4F502A72-516F-46C8-854C-B5F6A1D45D7B . 写真はNorsk Teknisk Museum・Identifier: NTM C 3550引用。
写真(右)1930年頃、ソビエト連邦、ソ連が採用したドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇(コード:CCCP-H2);主翼上面のエンジンは2基の縦列串型に配備している。前部のプロペラは、2翅プロペラ2組を重ねた4翅プロペラだが、後部の推進式プロペラは2翅プロペラで、前後が異なっているように見える。主翼のエンジンナセルの上には、液冷エンジンに使用する板状の冷却器(ラジエーター)が乗っているが、空気抵抗が大きそうに見える。キリル文字でCCCPとあるが、これはローマ字のUSSR、すなわちソビエト社会主義共和国連邦の略称である。エンジンナセルの上面に、液冷エンジンを冷却する冷却水のための空気式冷却器(ラジエーター)が乗っている。 SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
PictionID:46169292 - Catalog:16_007400 - Title:Dornier Do J Wal SDASM Photo Collection - Filename:16_007400.TIF - Image from the Ray Wagner Collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation
. 写真はSDASM Archives・PictionID:46169292引用。
写真(右)1933−1938年、ドイツ第三帝国、ドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇(コード:60-G12);操縦席前にある機首と胴体後上方に、7.92ミリMG15旋回機関銃の銃座があるが、機首銃座には機銃は装着されていない。ナチ党政権になってから、ドイツ軍機の国籍マークは、胴体側面には白縁付き黒の鉄十字、垂直尾翼に赤帯、白丸に黒のナチ党スワスチカ(カギ十字)が描かれている。主翼上面のエンジンは2基の縦列串型に配備している。前部のプロペラは、2翅プロペラ2組を重ねた4翅プロペラだが、後部の推進式プロペラは2翅プロペラで、前後が異なっているように見える。キリル文字でCCCPとあるが、これはローマ字のUSSR、すなわち疎に絵と社会主義共和国連邦の略称である。 SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
PictionID:46169354 - Catalog:16_007405 - Title:Dornier Do J Wal 33 Nowarra photo - Filename:16_007405.TIF - Image from the Ray Wagner Collection.
. 写真はSDASM Archives・PictionID:46169354引用。
写真(右)1938年、デンマーク、デンマーク海軍が採用した白色塗装のドルニエDo-J/IIIワール(Whale;鯨)の正面;機首のコックピットは、密閉式ガラス風防で、開放式ではない。主翼のエンジンナセルの上には、強化したBMW VI液冷エンジンにカバーが欠けられている。その上方の盛り上がっているところが冷却器(ラジエーター)のある。垂直尾翼には、赤地に白十字のデンマーク海軍旗が描かれている。TitleMarineflyvernes Nyerhvervelse - Dornier Wal-Maskinen - kom som ventet i Gaar Vandet ud for Flyvebaadstationen
CreatorWissing, O. Resource typeFotografi GenresDokumentar og Pressefoto Begivenhed Date created1938 Topicfly flyvemaskiner flyvebåde propelmaskiner Ekspedition Aftenbladet 27. Apr. 1938
ekspeditioner IdDH008919.tif
Shelf markBilledsamlingen. Historisk Kronologisk Samling, Danmark, 4° (1938) CommentOmbord var Marineingeniør Eskildsen 写真はDanmarks Nationalbibliotek
Det Kgl. Bibliotek: IdDH008919.tif 引用。
ドルニエ(Dornier)Do-J/IIIワール(Whale)飛行艇の諸元
巡航速度 190 km/h 最高速度 221 km/h 旋回直径: 11,27 m 空虚重量:6084?/全備重量:9500 kg 搭乗員: 4名 製造所: ドルニエ・フリードリヒスハーフェン工場(Dornier Werke, Friederichshafen, Tyskland) 発動機: BMW VI, 660馬力2基
写真(右)2010年、スペイン、マドリッド、スペイン航空博物館(Museo Del Aire Madri)、スペインの国籍マークを付けたドルニエDo-Jワール(Whale)飛行艇「プラス・ウルトラ」(Do16 Wal "Plus Ultra");Do16はDo-J IIの軍用型、Do-J IIは、Do-Jのロールス・ロイス(Rolls-Royce)エンジンをBMW VIエンジンに変換した発展型。スペイン南部、フエルバからアルゼンチン、ブエノスアイレスに1926年に初めて飛行したDo-Jワール(Whale)飛行艇。エンジンは主翼上面に2翅プロペラ2組を重ね、4翅プロペラとした。エンジンを2基の串型に配備している。 Description
CASA built Dornier Do16 Wal "Plus Ultra" of AE, the first aircraft to fly from Spain (Huelva) to South America (Buenos Aires). 4/10.
Date 20 April 2010, 09:01 Source Dornier Do16 Wal "Plus Ultra" Uploaded by Oxyman
Author Hugh Llewelyn 写真は Wikimedia Commons, Category:Dornier Do J Wal・File:Dornier Do16 Wal "Plus Ultra" (5381218001).jpg引用。
ドルニエ(Dornier)Do-J飛行艇 IIは、Do-J飛行艇の搭載していたロールス・ロイス(Rolls-Royce)V型12気筒液冷エンジン(360馬力)エンジン2基を、BMW VI V型12気筒液冷エンジン(600馬力)2基に変換した発展型である。このドルニエDo-J II飛行艇を軍用型としたのが、ドルニエDo-16飛行艇と呼ばれた。
写真(右)1917-1925年、ドイツ・ルフトハンザ航空ドルニエ Do-R ズーパーワール(Dornier Do R "Super-Wal")飛行艇「ブラウワール」(Blauwal:青鯨:シロナガスクジラ);陸上用で運用可能なように、胴体に巨大なゴム車輪を取り付けている。 Photographer:
Unbekannt .
Title:
Dornier "Superwal"
Dating:
1917-1925.
Is Part Of:
Junkers Flugzeugwerke AG, [1917-1925]. 2 Alben mit 659 Bildern (alle digitalisiert) .
Physical Description:
Photography : paper print, mounted on cardboard .
Colour:
black and white
Orientation:
Horizontal
Special Size:
ohne Angabe.
Categories:
Propellers, View Collection, Unknown, Dornier, Propeller-driven aircraft
Record Name:
Ans_05338-02-205-AL-FL. 写真はETH-Bibliothek Zürich・Ans_05338-02-205-AL-FL 引用。
写真(右)1930年、離水急上昇するドイツ・ルフトハンザ航空ドルニエ Do-R ズーパーワール(Dornier Do R "Super-Wal")飛行艇; Photographer:
Unbekannt .
Title:
Grossverkehrsflugboot Typ Dornier Superwal
Caption:
Flugzeug, Wasserflugzeug, beim Wasserstart, Flugzeugname LUFT-HANSA
Dating:
ca. 1930 .
Is Part Of:
Junkers Flugzeugwerke AG, [1917-1925]. 2 Alben mit 659 Bildern (alle digitalisiert) .
Physical Description:
Photography : paper print.
Special Size:
8,5 x 13,5 cm
Categories:
View Collection, Unknown, 1921-1930, Dornier, 1931-1940, Hydroplanes
Record Name:
Ans_05035-461. 写真はETH-Bibliothek Zürich・Ans_05035-461引用。
写真(右)1929年12月20日、ドイツ・ルフトハンザ航空ドルニエ Do-R2 ズーパーワール(Dornier Do R2 "Superwal")飛行艇のキャビン;重量軽減のために客席は重量のある革製ソファーではなく籐椅子となっている。 Photographer:
Photographisches Institut der ETH Zürich.
Title:
Vordere Kabine einer Dornier R 2 Superwal
Dating:
20.12.1929. Physical Description:
Reproduction photography : glass-plate negative
Colour:
black and white
Orientation:
Horizontal
Format:
9 x 12 cm
Categories:
ETH, Photographical Institut, Photographisches Institut der ETH Zürich, Architectural photography, Seating, 1921-1930, Aircrafts, Cabin Record Name:
PI_29-B-0239 . 写真はETH-Bibliothek Zürich・PI_29-B-0239 引用。
写真(右)1928年、ノルウェー、オスロフィヨルド、グレスホルムン島上空を飛ぶドルニエ Do-R ズーパーワール(Dornier Do R "Super-Wal")四発飛行艇;ドルニエDo-Jワール双発飛行艇を大型化し、エンジンを2基から4基に増やし、20人乗りの飛行艇となった。これがDo-Rスーパー・ワール"Super-Wal"飛行艇である。後方、岸壁に横付けしている帆船はスパインの練習船であろうか。 Creditline
Nationaal Archief/Collectie Spaarnestad/Het Leven/Fotograaf onbekend
Fotograaf display
Onbekend
Codec-plaatsing
2734-1
The largest flying boat in the world the four engined Dornier Napier with room for 20 passengers in full flight. 1928.
Kleur
Zwart-Wit
Opnamedatum vanaf (*)
1928 . 写真は2015 Spaarnestad Photo : beeldnummer SFA022812046引用。
写真(右)1928年6月、デンマーク、スピッツベルゲンで待機しているドルニエ Do-R ズーパーワール(Dornier R 4 Superwal)四発飛行艇 :エンジンは480馬力4基を搭載している。北極探検飛行中に行方不明になったイタリアのノビレ隊の飛行船「イタリア」"Italia"を捜索するために、スピッツベルゲンに向かった。 Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-06004.
Original title: info Deutsche Hilfe für die Suche nach der verschollenen "Italia".
Das deutsche Dornier-Grossflugboot mit vier 480 P.S. Motoren, welches zur Hilfeleistung des verschollenen Nobile und seinem Luftschifff nach Spitzbergen entsandt wird. Archive title: Flugboot Dornier R 4 Superwal" der Società Anonima Navigazione Aerea (SANA), Kennung "I-RENE".
Dating: Juni 1928.
Photographer: o.Ang.
Origin: Bundesarchiv
. 写真はBundesarchiv: Signature: Bild 102-06004 引用。
写真(右)1933年、ノルウェー、オスロフィヨルド、グレスホルムン島上空を飛ぶドルニエ Do-R ズーパーワール(Dornier Do R "Super-Wal")飛行艇; Dornier "Super-Wal" i luften over Gressholmen, omkring 1933
Fotografering: 1933 - 1934
Identifier: NTM C 27979
Part of collection: NTM
Owner of collection: Norsk Teknisk Museum
Institution: Norsk Teknisk Museum
Date published: August 11, 2014
Date updated: July 17, 2015
DIMU-CODE: 011014273177
UUID: 7F3667EF-3F34-4908-976A-6640465AC9F4
. 写真はNorsk Teknisk Museum・Identifier: NTM C 3550引用。
ドルニエ Do-R ズーパーワール(Dornier Do R "Super-Wal")飛行艇は、Do-Jワール双発飛行艇を四発飛行艇に拡大した大型飛行艇。Do-Rでは、前方キャビン(11名)だけでなく、後方キャビン(8名)も拡充し、乗客19名を運ぶことができた。ドルニエ Do-R ズーパーワール試作1号機(D-1115)は、ロールス・ロイス コンドル-IIIエンジン650馬力2基を縦列串型のタンデム配置とし、前部の牽引式プロペラ、後部の推進式プロペラを駆動するのはDo-Jワール飛行艇と同じだが、エンジンは2組4基搭載している。初飛行は、1926年9月30日だったが、生産機数は19機とDo-Jワール飛行艇よりもはるかに少なかった。
写真(上)1933-1934年、ノルウェー、オスロフィヨルド、グレスホルムン島上空を飛ぶドルニエ Do-R ズーパーワール(Dornier Do R "Super-Wal")飛行艇; "Super-Wal" og kaptein Meisterlin, Gressholmen, 1933-34. Motor: Bristol Jupiter.
Fotografering: 1933 - 1934
Identifier: NTM C 27978
Part of collection: NTM
Owner of collection: Norsk Teknisk Museum
Institution: Norsk Teknisk Museum
Date published: August 11, 2014
Date updated: July 17, 2015
DIMU-CODE: 011014273176
UUID: BD35834D-C854-4FE6-A3FF-D85C11EA101A
. 写真はNorsk Teknisk Museum・Identifier: NTM C 27978 引用。
写真(右)1933年、ノルウェー、オスロフィヨルド、グレスホルムン島、ドルニエ Do-R ズーパーワール(Dornier Do R "Super-Wal")飛行艇(D-1447); Dornier "Super-Wal" D-1447 vannet ved Gressholmen, omkring 1933
"Dornier-Superwal" D-1447, (innsats 1928-29). Luft-Hansa i samarbeid m. Norske Luftruter a/s.
Fotografering: 1933 - 1934
Identifier: NTM C 27980
Part of collection: NTM
Owner of collection: Norsk Teknisk Museum
Institution: Norsk Teknisk Museum
Date published: August 11, 2014
Date updated: August 11, 2014
DIMU-CODE: 011014273178
UUID: D60E4A6C-9263-449D-97C3-6F675660DECF
. 写真はNorsk Teknisk Museum・Identifier: NTM C 3550引用。
3.ドルニエ(Dornier)Do-18飛行艇
写真(右)1930-1931年頃、ドイツ、ドルニエDo 18 DV-1飛行艇試作1号機;エンジンは主翼上面に3翅プロペラの液冷エンジンを2基の串型に配備している。 SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
PictionID:46169991 - Catalog:16_007456 - Title:Dornier Do 18 DV-1 prototype of D series Nowarra Collection - Filename:16_007456.TIF. 写真はSDASM Archives・PictionID:46169991引用。
写真(右)1930-1931年頃、ドイツ、ドルニエDo 18 D飛行艇;1933年ナチ党政権樹立以来、ドイツの国籍標識には、垂直尾翼に赤帯、白丸、黒の鍵十字を描いているが、この民間航空の国籍標識は、1935年のドイツ再軍備宣言、ドイツ空軍創設以降も引き継がれ、1939年9月の第二次世界大戦勃発まで続く。大戦では、この赤白の国籍指標は廃止され、ナチ党逆卍を白縁取りの黒で描いている。エンジンは主翼上面に3翅プロペラの液冷エンジンを2基の串型に配備している。 SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
PictionID:46170028 - Catalog:16_007459 - Title:Dornier Do 18D Nowarra Collection - Filename:16_007459.TIF - Image from the Ray Wagner Collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation. 写真はSDASM Archives・PictionID:46170028引用。
The S.S. Schwabenland catapults a 10 ton Dornier Do-18 flying boat. HD Stock Footage :飛行艇母船からカタパルト発射されるドルニエDo-18飛行艇の映像
4.巨人機ドルニエ(Dornier)Do-X飛行艇
写真(右)1929年10月21日、ドイツ南部、スイス国境のボーデン湖、ドルニエDo-X 飛行艇(登録コード:D-1929)と乗客たちの搭乗記念写真;パラソル式主翼の上面に、シーメンスのジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)エンジン525馬力12基を2機ずつ流線型のナセルに収納して、縦列串型に配置している。 Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-08577
Original title: info Der Weltrecord-Flug des Dornier-Riesenflugbootes"Do X" mit 169 Passagieren in Altenrhein a/Bodensee!. Es ist das erste Mal, dass 169 Personen mit einem Luftfahrzeug beffördert wurden; ausser dem mitgefführten Betriebsstoff für 1200 km. was einem Gesamtgewicht von ca. 300 Passagieren entspricht. Die 169 Passagiere, welche den Recordflug des "Do X" mitmachten, vor dem Flugboot.
Archive title: Altenrhein / Bodensee.- Flugboot Dornier Do X (D-1929) mit Passagieren, Weltrekord-Flug am 21.10.1929
Dating: 21. Oktober 1929
Photographer: Pahl, Georg
Origin: Bundesarchiv . 写真はWikimedia Commons, Category:Dornier Do X・File:Bundesarchiv Bild 102-08577, Flugschiff Dornier Do X mit Passagieren.jpg引用。
写真(右)1930年8月 -1932年頃、海上を滑走・タキシングするドイツ共和国のドルニエDo-X 飛行艇(登録コード:D-1929);カーチス社コンカラー(Curtiss Conqueror) V型12気筒液冷エンジン610馬力12基を2機ずつ箱型ナセルに縦列串型に搭載し、合計7680馬力を発揮できる。エンジンナセルは6個あるが、エンジンは前後の串型に装備しているので、エンジンは12基ある。これだけの数のエンジンを同一出力に調整するのは難しい作業で、それが本機の稼働率を低くした一員である。1933年のナチ党政権獲得前なので、尾翼には、ナチ党のスワスチカ(鍵十字)の国籍マークは描かれていない。 SDASM Archives
Dornier Do-X
PictionID:38275015 - Catalog:AL-135B 137 Dornier Do-X D-1929 - Filename:AL-135B 137 Dornier Do-X D-1929.tif - This image is from a photo album donated to the Museum by JL Highfill which includes images taken in the Pacific during the Second World War. 写真はSDASM Archives・PictionID:38275015引用。
写真(右)1933年頃、ドイツ、ドルニエDo 24V-1飛行艇試作1号機;ドルニエDo 24V-1飛行艇試作1号機は、1937年7月3日、初飛行。エンジンにはユモJumo205ディーゼルエンジンを装備。機首上面と胴体後上面にも銃座はない。胴体には、ドイツの国籍標識の黒の鉄十字、尾部には、ナチ党のスワスチカ(鍵十字)のドイツ国籍マークが記入されているはずである。 Ray Wagner Collection Image
PictionID:46170215 - Catalog:16_007474 - Title:Dornier Do 24V-1 Dornier photo - Filename:16_007474.TIF - Image from the Ray Wagner Collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation
. 写真はSDASM Archives・PictionID:46170215引用。
写真(右)1937-1938年頃,水上待機中のドルニエ(Dornier) Do 24V-1 飛行艇試作機1号機 :Do24飛行艇試作機1号機V1は、1937年初飛行なので試作2号機V2の飛行写真は、それ以降のものである。オランダへの輸出向け機体。エンジンは、ドルニエでの開発当初、燃費のいいユンカース社ディーゼルエンジンを搭載していた。しかし、発注者のオランダ軍は、自国で普及しているライト・サイクロン空冷星形エンジンを搭載することを求めたた。そこで、Do 24V-2 飛行艇試作機2号機では、エンジンを変換し、要求に応じた。垂直尾翼にナチ党のマークを引用した赤帯に白丸とハーケンクロイツを描いた国籍マークが描かれている。
SDASM Archives
Wagner Collection Image
PictionID:46170228 - Catalog:16_007475 - Title:Dornier Do 24V-1 Nowarra Collection - Filename:16_007475
写真はFlickr, a Yahoo company,San Diego Air and Space Museum Archive,PictionID:46170228引用。
写真(右)1938-1939年頃、オランダ海軍航空隊が採用したドニエDo 24飛行艇;主翼の両端と胴体後部側方にオランダの国籍マークが描かれている。機首上面と胴体後上面に銃座があり、そこに各々7.92ミリ旋回機銃各1丁が搭載されている。 SDASM Archives
Dornier Do 24 Charles Daniels Collection Photo from "German Aircraft" Album
PictionID:38235310 - Catalog:Array - Title:Array - Filename:15_002297.TIF - -------Image from the Charles Daniels Photo Collection.----Album: German Aircraft. 写真はSDASM Archives: PictionID: 38235310引用。
写真(右)1937-1940年,オランダ海軍航空隊所属のドルニエ(Dornier) Do 24V-3 飛行艇X-1:Do24V-3飛行艇試作機3号は、1937年初飛行したオランダへの輸出向け機体。エンジンは、ドルニエでの開発当初、燃費のいいユンカース社ディーゼルエンジンを搭載していた。しかし、発注者のオランダ軍は、自国で普及しているライト・サイクロン空冷星形エンジンを搭載することを求めたた。そこで、Do 24V-2 飛行艇試作機2号機では、エンジンを変換し、要求に応じた。 SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
PictionID:46170278 - Catalog:16_007479 - Title:Dornier Do 24V-3 after delervy to the Royal Dutch Navy Dornier photo - Filename:16_007479.TIF
.---Repository: San Diego Air and Space Museum 写真はFlickr, a Yahoo company,San Diego Air and Space Museum Archive,PictionID:46170278引用。
写真(右)1938-1939年,第二次大戦勃発前のドルニエ(Dornier) Do 26飛行艇試作機V-1 :ドルニエDo-26飛行艇の初飛行は、第二次大戦15カ月前の1938年5月21日で、大戦前のドイツの国籍識別マークは、垂直尾翼の赤帯に白丸を背景にしたスワスチカ(ナチ党のカギ十字) SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
PictionID:46170329 - Catalog:16_007483 - Title:Dornier Do 26V-1 Nowarra Collection - Filename:16_007483.TIF - Image from the Ray Wagner Collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation 写真はFlickr, a Yahoo company,San Diego Air and Space Museum Archive,PictionID:46170329引用。
写真(右)1939-1943年,飛行中の迷彩塗装をほどこしたドイツ空軍ドルニエ(Dornier) Do 26飛行艇試作6号機V-6:主翼後上方には機銃スポンソンを設けているが、機首の15.1ミリMG151動力式銃塔は未装備。飛行艇が地上を低空飛行しているが、迷彩塗装の硬化が窺われる。ドイツの国籍識別マークは、戦前は垂直尾翼の赤帯に白丸を背景にしたスワスチカ(ナチ党のカギ十字)だったが、戦時中は黒のスワスチカだけになった。 SDASM Archives
Ray Wagner Collection Image
PictionID:46170380 - Catalog:16_007487 - Title: Do 26V-6 front MG 151 turret not yet installed Dornier photo - Filename:16_007487.TIF .
写真はFlickr, a Yahoo company,San Diego Air and Space Museum Archive,PictionID:46170380 引用。
写真(右)1927年,ドルニ エ金属加工有限会社社長クロード・ドルニエ(Claude Dornier)博士: Inventory: Bild 183 - Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst - Zentralbild
Signature: Bild 183-R02094
Original title: info Zentralbild
Prof. Dr.-Ing. h.c. Claude Dornier, Flugzeugkonstrukteur,
geb. 14.5.1884 in Kempten/Allgäu;
Chef der Dornier-Metallbauten GmbH in Friedrichshafen a.B.; er baute 1922 den Dornier-Wal, 1926 das Dornier-Superwal-Flugzeug und 1929 die "Do X".
Aufnahme 1927
12301-27
Archive title: Claude Dornier am Schreibtisch sitzend
Dating: 1927
Photographer: o.Ang.
Agency: Scherl
Origin: Bundesarchiv
写真はBundesarchiv,File:Bundesarchiv Bild 183-R02094, Claudius Dornier.jpg引用。
写真(右)1930年3月,ドルニエ金属加工有限会社社長クロード・ドルニエ(Claude Dornier)博士:1929年、世界最大の巨人機ドルニエDo-X飛行艇を完成させ、乗客169名を乗せて飛行性世界記録を樹立した。 Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-09496
Original title: info Dr. Dornier, der geniale Construkteur und Schöpfer des größten deutschen Flugbootes Do X, wird dasselbe bei seiner Fahrt nach Amerika begleiten
Archive title: Porträt Claude Dornier
Dating: März 1930
Photographer: Pahl, Georg
Origin: Bundesarchiv
写真はBundesarchiv,File:Bundesarchiv Bild 102-09496, Claude Dornier.jpg引用。
1914年8月、第一次世界大戦が勃発すると、航空兵力の重要性が高まったため、クラウディウス・ドルニエ(Claudius Dornier)にも才能を発揮する機会が訪れた。1916年、設計事務所をフリードリヒスハーフェン(Friedrichshafen)に設けた。1917年、ドルニエの部署は、ツェッペリン・コンツェルンの中 リンダウ・ツェッペリン工場有限会社(Zeppelin Werk Lindau GmbH)ととして独立し、ドルニエが社長に就任した。こうして、ドルニエは、ツェッペリン‐リンダウ(Zeppelin-Lindau)CL.I複葉機、とドルニエ・ツェッペリン(Dornier-Zeppelin)D.I戦闘機を設計、開発した。これら複葉機は、金属応力外皮の堅牢な機体で、片持翼で支柱のない洗練された主翼を持っていた。
写真(右)1931年,Do K-3輸送機の前に立ったドルニ エ金属加工有限会社社長クロード・ドルニエ(Claude Dornier)博士:ドルニエ Do K‐1(Dornier Do K)は、クラウディウス・ドルニエにより開発された、乗客8名の旅客輸送機で、1929年5月7日に初飛行をした。しかし、パワー不足の為、300馬力のワルター空冷星形エンジン4基に強化したDo K-3輸送機が作られたが、性能はあまり改善せず、結局、3機試作されただけで終わった。 Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-03504A
Original title: info Flugzeugkonstrukteur Dornier
Archive title: Prof. Dr. Claude Dornier vor Flugzeug Dornier Do K-3 (Kennung D-2183; Erstflug August 1931)
Dating: 1931 ca. 写真はBundesarchiv,File:Bundesarchiv Bild 102-03504A, Claudius Dornier.jpg引用。
写真(上)1942年、ドイツ、コンスタンツ湖、アルテンハインのドルニエ(Dornier)工場の飛行艇滑走路、空港ターミナル;シーメンスのジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)9気筒空冷星型エンジン525馬力を流線型ナセルに縦列串型配置で12基装備、合計6600馬力。プロペラは4翅木製一体構造ガラスの丸窓もきれいに並んでいる。 Title:
Altenrhein, Dornier Werke
Caption:
Im Vordergrund: Staad/SG mit der Eisenbahnlinie Staad-Rheineck
Dating:
1942
Photography : gelatine silver print
Special Size:
12,5 x 17,5 cm
Categories:
Airport buildings + Airport terminals, Views of locations and cities, Runway, Places, View Collection, Unknown, Lake of Constance, Altenrhein 写真はETH-Bibliothek Zürich・Record Name: Ans_13644引用。
写真(右)1930−1940年頃,飛行技師クロード・ドルニエ(Claude Dornier)博士:1884年5月14日生まれ、- 1969年12月5日死去。 SDASM Archives
Dornier, Claude
Dornier, Claude
Catalog #: BIOD00317
Last Name: Dornier
First Name: Claude
Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
写真はSDASM Archives,Catalog #: BIOD00317引用。
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