◆シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇アメリカン・クリッパー"American Clipper" 写真(上)1933年頃,アメリカ、水上機基地の格納庫前、 パン・アメリカン航空(Pan Am Terminal)コルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇(c/n 4201 NC-823M)「西インド諸島クリッパー」 'West Indies Clipper' );1931年8月7日初飛行。エンジンに保護カバーを掛けて、陸上移動用のゴム車輪を降ろして、ダブルで大重量の飛行艇を支えている。 Sikorsky S-42 c/n 4201 NC823M Pan American Airways 'West Indies Clipper' later 'Pan American Clipper', 'Hong Kong Clipper', sank at Antilla, Cuba on August 7, 1944.English: Images from an Album (AL-61A) which belonged to Mr. Lowry and was donated to the Leisure World Aerospace Club. Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 12 May 2014
Author SDASM Archives 写真は, Category:Sikorsky S-42 of Pan American Airways File:AL61A-467 Sikorsky S-42 Pan American.jpg引用。
写真(右)1929年12月,アメリカ、シコルスキー(Sikorsky) S-38双発旅客飛行艇:複葉だが、上面のパラソル式主翼は大きいが、下面の主翼は上面の3分の1の幅しかない。 English: Sikorsky S-38 photo from L'Année aéronautique,1929 Date 31 December 1929
Author L'Année aéronautique 写真は Wikimedia Commons, Category:Sikorsky S-38 File:Sikorsky S-38 L'Année aéronautique,1929.jpg引用。
プラット・アンド・ホイットニー R-1340ワスプ空冷星型9気筒エンジンの諸元
シリンダー直径: 5.75 in (146 mm)
ストローク: 5.75 in (146 mm)
体積: 1,344 in³ (22.02 l)
全長: 44.06 in (1,119 mm)
直径: 51.38 in (1,305 mm)
重量: 805 lb (365 kg) 出力: 542 hp (404 kW)
写真(右)1931年,アメリカ南部 フロリダ州マイアミ、パンアメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-40飛行艇の客室キャビンと寛ぐ乗客:宣伝用の写真とはいえ、ゆったりと豪華な演出だが、当時の長距離洋上飛行は安全性が求められ、飛行艇はいざというときに不時着水可能なので安全性が高いとみられていた。 Local call number: Rc12775
Title: [Interior view of Sikorsky S-40 plane: Miami, Florida]
Publication info: 1931
Physical descrip: 1 photoprint: b&w; 8 x 10 in.
Series Title: (Reference collection)
General Note: The Sikorsky S-40 was placed in operation by Pan American World Airways in 1931. The S-40s were the first four-engine aircrafts to be regularly used in commercial air service.
Repository: State Library and Archives of Florida, 500 S. Bronough St., Tallahassee, FL 32399-0250 USA. Contact: 850.245.6700. Archives@dos.state.fl.us
Source
Interior view of Sikorsky S-40 plane: Miami, Florida
Uploaded by LongLiveRock
Author Florida Memory 写真はWikimedia Commons, Category:Sikorsky S-40 of Pan American Airways File:Interior view of Sikorsky S-40 plane Miami, Florida (3992276127).jpg引用。
写真(右)1934年,アメリカ、カリフォルニア州、サンフランシスコの建設途上の金門橋(Golden Gate Bridge)上空を飛行するパンアメリカン航空シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇"Pan American Clipper" (r/n NR-823M; c/n 4201):パンナムがマーチンM-130の一世代前に採用した長距離旅客飛行艇シコルスキー(Sikorsky)S-40の初飛行は1931年8月7日だが、この機体は1934年12月から、1944年8月4日にキューバ沖に沈むまで就航した「西インド諸島クリッパー」"West Indies Clipper"(NC823M){ただし1937年に"Hong Kong Clipper" (NC823M)に改名}である。 English: One-quarter left front view of Pan American Airways Sikorsky S-42 "Pan American Clipper" (r/n NR-823M; c/n 4201) in flight over San Francisco Bay on its way to Hawaii. San Francisco-Oakland Bay Bridge construction is visible; circa 1934.
Date 1934
Author United Technologies Corporation 写真はWikimedia Commons, Category:Sikorsky S-42 of Pan American Airways File:Pan American Airways Sikorsky S-42 "Pan American Clipper" in flight over the under-construction San Francisco-Oakland Bay Bridge.jpg引用。
1939年3月、マイアミを0730に出発したパン・アメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇は、カリブ海、アメリカ領プエルトリコ島サン・フアン、小アンティル諸島トリニダード島ポート・スペイン、ブラジルのベレンを経由して、リオデジャネイロ(Rio de Janeiro)に5日目の1530に到着した。
写真(右)1937年,アメリカ、カリフォルニア州、サンジエゴ沖、パン・アメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇: English: ---Image from the Edward Sly Collection. Mr. Sly worked for over 50 years at Ryan Aeronautical. Note: This material may be protected by Copyright Law (Title 17 U.S.C.)--Repository: San Diego Air and Space Museum
Date 27 September 2019
Author SDASM Archives
写真はWikimedia Commons, Category:Sikorsky S-42 of Pan American Airways File:Sly 0075 Sikorsky S-42 Pan American Airlines at NAS San Diego, North Island 1937.jpg引用。
写真(右)1935-1937年頃,アメリカ南部、フロリダ州マイアミ(Miami) パン・アメリカン航空(Pan Am Terminal)、パンアメリカン航空シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇"Pan American Clipper" (r/n NR-823M; c/n 4201):1931年8月7日初飛行で、パンナムがマーチンM-130の一世代前に採用した長距離旅客飛行艇である。 Arkansas Aviation Historical Society Image
PictionID:54641369 - Title:Sikorsky S-42 NC823M Pan American AL - Filename:22_000072.tif - Image from the Arkansas Aviation Historical Society, which donated a large collection of archival material to the San Diego Air and Space Museum in 2016--Please Tag these images so that the information can be permanently stored with the digital file.---Repository: San Diego Air and Space Museum. 写真はflicker, SDASM Archives Catalog: 22_000072.tif -引用。
写真(右)1939年,アメリカ、マイアミ州、マイアミ市街地の上空を低空飛行するパン・アメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42B 飛行艇:初飛行は1934年の3月30日で、総生産機数は10機である。コンクリートの高層ビルが並び、自動車専用道路が整備された都市景観は、1930年初期の日本では、東京昭和通などごく一部でしか見られない光景である。マイアミ繁華街を眼下にS-42大型飛行艇の宣伝写真を撮るために、同伴する飛行機を準備して撮影したのであろう。
English: Persistent
Local call number: RC07599
Title: Sikorsky S-42 plane over Miami
Date: ca. 1939
Physical descrip: photoprint - b&w - 8 x 10 in.
Series Title: Reference Collection
Repository: State Library and Archives of Florida, 500 S. Bronough St., Tallahassee, FL 32399-0250 USA.
Date 1 January 1939
Author Florida Memory 写真はWikimedia Commons, Category:Sikorsky S-42 of Pan American Airways File:Sikorsky S-42 plane over Miami.jpg引用。
写真(右)1935年頃,アメリカ南部、フロリダ州マイアミ(Miami) パン・アメリカン航空(Pan Am Terminal)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇:飛行艇の脇に小舟に乗った白服の搭乗員が見える。最高速力300 km/h、航続距離3,000kmで、最大乗客数37名は、当時最大級の実用旅客輸送機である。 Permann Collection Image
Sikorsky S-42--Permann Collection Image--Please tag these photos so information can be recorded.---Note: This material may be protected by Copyright Law (Title 17 U.S.C.)--Repository: San Diego Air and Space Museum. 写真はflicker, SDASM Archives Perma_001464 引用。
1931年8月6日初飛行S-40飛行艇の構造は、パラソル式主翼で、主翼を支える支柱も多く、揺れ防止のワイヤーが張り巡らされていた。パンアメリカン航空顧問だったチャールズ・リンドバーグは、シコルスキーS-40の保守的な設計を批判したが、S-40が完成した翌1932年、ライバルのマーチン社が開発した斬新なM-130(Martin model 130)飛行艇が初飛行するとS-40飛行艇の後進性はますます顕著になった。こうした背景で、シコルスキー(Sikorsky)は、シコルスキー(Sikorsky)S-42四発飛行艇を急いで開発したのである。
写真(右)1938年,海上を滑走しているパンアメリカン航空(Pan American Airlines)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇:
Bilstein_00090 Sikorsky S-42 Pan American Airlines
Image from the Roger Belstein Collection--Please tag these photos so information can be recorded.---Note: This material may be protected by Copyright Law (Title 17 U.S.C.)
写真は, San Diego Air and Space Museum File:Elevated view showing rear and side of terminal,c. 1934 - Pan American Airways System Terminal Building, 3500 Pan American Drive, Miami, Miami-Dade County, FL HABS FLA,13-MIAM,2-8.tif引用。
パンアメリカン航空(Pan American Airlines)シコルスキー(Sikorsky)S-42A飛行艇「ブラジリアン・クリッパー」"Brazilian Clipper"(NC15375)は、1936年2月にカリブ海航路に就役した。その後、「コロンビア・クリッパー」"Columbian Clipper"と名称を変更し、中南米航路に就役し、1946年6月15日に退役。その後、スクラップにされた。
写真(右)1938年,桟橋に横付けしているパンアメリカン航空シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇"Pan American Clipper" の機体前半。:機体左側面コックピット上面に搭乗員用の昇降口扉が開いている。プラット・アンド・ホイットニー(Pratt & Whitney) R-1690ホーネット(Hornet)空冷星型9気筒エンジン排気量27.7L(1690立方インチ)4基に金属製3翅プロペラを装備。
English: Persistent URL: floridamemory.com
Local call number: PR00545
Title: Pan American clipper with car and passengers - Dinner Key
Date: 1938
Physical descrip: 1 photoprint - b&w - 8 x 10 in.
Series Title: Print Collections
Repository: State Library and Archives of Florida
500 S. Bronough St., Tallahassee, FL, 32399-0250 USA,
Date 1 January 1938
Author Florida Memory
写真はWikimedia Commons, Category:Sikorsky S-42 of Pan American Airways File:Sikorsky S-42 Clipper at Guam.jpg引用。
写真(右)1938年,桟橋に横付けして給油しているパンアメリカン航空(Pan American Airlines)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇:パラソル翼のプラット&ホイットニー(Pratt & Whitney) R-1690 空冷星型9気筒エンジン排気量27.7L(1690立方インチ)に金属製3翅プロペラを装備している。
Arkansas Aviation Historical Society Image
PictionID:54641353 Title:Sikorhい皇帝sky S-42 NC823M Pan American AL refueling - Filename:22_000071.tif - Image from the Arkansas Aviation Historical Society, which donated a large collection of archival material to the San Diego Air and Space Museum in 2016--Please Tag these images so that the information can be permanently stored with the digital file.---Repository: San Diego Air and Space Museum
写真は, San Diego Air and Space Museum - Catalog:22_000071.tif -引用。
パンアメリカン航空が太平洋、カリブ海、大西洋方面に就役させたシコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇"Pan American Clipper"は、プラット・アンド・ホイットニー(Pratt & Whitney)R-1690ホーネット(Hornet)空冷星型9気筒エンジン排気量27.7L(1690立方インチ)700 hp4基を搭載、そこに金属製3翅プロペラを装備した。
写真(上)1936-1941年頃,アメリカ東岸沖、イギリス領バミューダ(Bermuda)港、パン・アメリカン航空(Pan Am)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇「バミューダ・クリッパー」"Bermuda Clipper";バミューダ(Bermuda)港の沖にボートで乗り付けた白い制服のアメリカ人たち。
Title
Photograph of Pan Am's "Bermuda Clipper" a Sikorsky S-42 flying boat
Description
image from page 7 of Pan Am Clipper, Vol. 11, No. 7, Sep. 1985. Caption reads: "The Bermuda Clipper, a Sikorsky S-42 flying boat, made the inaugural flight to Bermuda from New York on June 18, 1937."
Creator
Pan American World Airways, Inc.
Date
1985-09
Type
Still Image
Identifier
asm03410055550007001_BermudaClipper Citation
Pan American World Airways, Inc. , “Photograph of Pan Am's "Bermuda Clipper" a Sikorsky S-42 flying boat,” UM Libraries Digital Exhibits, accessed December 24, 2021 写真は, Category:Sikorsky S-42 of Pan American Airways File:Sikorsky S-42 Clipper at Guam (cropped).jpg引用。
写真(右)1940年代初頭,ニュージーランド(New Zealand)、オークランド(Auckland)、パン・アメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇:パンナムが太平洋航路に採用した。 Artist
Collins, Tudor Washington, 1898-1970, photographer
Title
(View of a seaplane and a boat with two people visible on it)
Description
English: There are four propellers visible on the plane. There is a large mass of people-spectators on the side of the harbour. There is a sign visible in the background that reads "FORD". There is a small boat with a person rowing it near the seaplane. There are other small boats visible in the harbour. The Auckland Museum is visible in far distance.
Date circa 1940 s.
Medium Silver gelatin dry plate
Collection
Auckland War Memorial Museum Accession number
77520 (object number) 写真はWikimedia Commons, Category:1940s photographs in Auckland Museum File:View of a seaplane in a harbour (AM 77520-1).jpg引用。
パン・アメリカン航空(Pan Am Terminal)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇は、太平洋横断航路開拓の先兵になったが、当初要求の航続距離2500マイルの路線では、乗客12名でしかなく、運航経費を踏まえると、高額の旅費となり、太平洋航路の商業運航はできなかった。こうして、1934年後半か就役したシコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇だったが、パンアメリカン航空からの発注は伸びずに、10機の生産で終わっている。
写真(右)1940年代初頭,ニュージーランド(New Zealand)、オークランド(Auckland)、パン・アメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇:パンナムが太平洋航路に採用した。 Artist
Collins, Tudor Washington, 1898-1970, photographer
Title
(View of a seaplane and a boat with two people visible on it)
Description
English: There are four propellers visible on the plane. There is a large mass of people-spectators on the side of the harbour. There are other small boats visible in the harbour. There is a sign visible in the background that reads "FORD".
Date circa 1940 s.
Medium Silver gelatin dry plate
Collection
Auckland War Memorial Museum Accession number
77522 (object number) 写真はWikimedia Commons, Category:1940s photographs in Auckland Museum File:View of a seaplane in a harbour (AM 77522-1).jpg引用。
パン・アメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇は、太平洋横断航路には航続距離不足だったために、乗客数を増加でき、旅行需要も多いキューバなどカリブ海の中距離航路やアメリカ領フィリピンから、中国のイギリス領香港間の路線あるいは、東部太平洋アメリカ領グアム島間の路線を運航することになった。このアジア航路に就役したシコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇は、「ホンコン・クリッパー」"Hong Kong Clipper"の名で使われた。
写真(右)1940年代初頭,ニュージーランド(New Zealand)、オークランド(Auckland)、パン・アメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇:パンナムが太平洋航路に採用した。 Artist
Collins, Tudor Washington, 1898-1970, photographer
Title
(View of a seaplane and a boat with two people visible on it)
Description
English: There are four propellers visible on the plane. There is a large mass of people-spectators on the side of the harbour. There are other small boats visible in the harbour. There is a sign visible in the background that reads "FORD". The Auckland Museum is visible in the far distance.
Date circa 1940 s.
Medium Silver gelatin dry plate
Collection
Auckland War Memorial Museum Accession number
77523 (object number) 写真はWikimedia Commons, Category:1940s photographs in Auckland Museum File:View of a seaplane in a harbour (AM 77523-1).jpg引用。
写真(右)1940年代初頭,ニュージーランド(New Zealand)、オークランド(Auckland)、パン・アメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇:パンナムが太平洋航路に採用した。 Artist
Collins, Tudor Washington, 1898-1970, photographer
Title
(View of a seaplane and a boat with two people visible on it)
Description
English: There are four propellers visible on the plane. There is a large mass of people-spectators on the side of the harbour. There are other small boats visible in the harbour. There are two boats prominent in the image with flags flying from it and people standing and seated in the boats. There is a sign visible in the background that reads "FORD".
Date circa 1940 s.
Medium Silver gelatin dry plate
Collection
Auckland War Memorial Museum Accession number
77525 (object number) 写真はWikimedia Commons, Category:1940s photographs in Auckland Museum File:View of a seaplane in a harbour (AM 77525-1).jpg引用。
写真(右)1940年代初頭,ニュージーランド(New Zealand)、オークランド(Auckland)、パン・アメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇:パンナムが太平洋航路に採用した。 Artist
Collins, Tudor Washington, 1898-1970, photographer
Title
(View of a seaplane and a boat with two people visible on it)
Description
English: There are four propellers visible on the plane. There is a large mass of people-spectators on the side of the harbour. There are other small boats visible in the harbour. There is a sign visible in the background that reads "FORD".
Date circa 1940 s.
Medium Silver gelatin dry plate
Collection
Auckland War Memorial Museum Accession number
77526 (object number) 写真はWikimedia Commons, Category:1940s photographs in Auckland Museum File:View of a seaplane in a harbour (AM 77526-1).jpg引用。
写真(右)1940年代初頭,ニュージーランド(New Zealand)、オークランド(Auckland)、パン・アメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇:パンナムが太平洋航路に採用した。 Artist
Collins, Tudor Washington, 1898-1970, photographer
Title
(View of a seaplane and a boat with two people visible on it)
Description
English: There are four propellers visible on the plane. There is a large mass of people-spectators on the side of the harbour. There are other small boats visible in the harbour.
Date circa 1940 s.
Medium Silver gelatin dry plate
Collection
Auckland War Memorial Museum Accession number
77528 (object number) 写真はWikimedia Commons, Category:1940s photographs in Auckland Museum File:View of a seaplane in a harbour (AM 77528-1).jpg引用。
図(右)1934年,ブラジル、リオデジャネイロ沖を飛行する32人乗りパンアメリカン航空シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇"Sikorsky Clipper" のカリブ海横断航路のポスター:1931年8月7日初飛行で、パンナムがマーチンM-130の一世代前に採用した長距離旅客飛行艇である。
English: pictionid62131804 - catalog1.132.dcropped - title--title brazilian clipper arrives in rio de janeiro to be christened sikorsky s-42 on august 18 1934 artist john t. mccoy date printed 1963 - Image from the SDASM Curatorial Collection.Note: This material may be protected by Copyright Law (Title 17 U.S.C.)--Repository: San Diego Air and Space Museum
Author SDASM Archives 写真は, Category:Sikorsky S-42 of Pan American Airways File:Curatorial image.jpg 引用。
シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇の諸元
搭乗員Crew: 4名
乗客数Capacity: 昼間37名/寝台14名
全長Length: 67 ft 8 in (20.62 m)
全幅Wingspan: 114 ft 2 in (34.80 m)
全高Height: 21 ft 9 in (6.63 m)
主翼面積Wing area: 1,330 sq ft (124 m2)
空虚重量Empty weight: 19,764 lb (8,965 kg)
総重量Gross weight: 38,000 lb (17,237 kg)
発動機Powerplant: プラット&ホイットニー(Pratt & Whitney) R-1690 ホーネット(Hornet)空冷星形9気筒エンジン 700hp (520kW)4基
プロペラPropellers: 3-翅ハミルトン・スタンダード(Hamilton Standard)可変ピッチ(variable-pitch)プロペラ
パン・アメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42飛行艇性能Performance
最高速力Maximum speed: 182 mph (293 km/h, 158 kn) at 5,000 ft (1,500 m) at 38,000 lb (17,000 kg)
157 mph (136 kn; 253 km/h) at sea level on three engines
巡行速力Cruise speed: 160 mph (260 km/h, 140 kn) /75%出力/海面上
170 mph (150 kn; 270 km/h) /70%出力/高度12,000 ft (3,700 m)
170 mph (150 kn; 270 km/h) /75%出力/海面上/エンジン3基
失速Stall speed: 65 mph (105 km/h, 56 kn)
航続距離Range: 1,200 mi (1,900 km, 1,000 nmi)
移動距離Ferry range: 3,000 mi (4,800 km, 2,600 nmi) with 800 lb (360 kg) payload at 12,000 ft (3,700 m) at 170 mph (150 kn; 270 km/h)
実用上昇限度Service ceiling: 15,704 ft (4,787 m)
上昇率Rate of climb: 1,000 ft/min (5.1 m/s)
440 ft/min (130 m/min) /エンジン3基
写真(右)1938年,パンアメリカン航空(PAA)シコルスキー(Sikorsky)S-42A飛行艇の三面図:700 hpプラット・アンド・ホイットニー(Pratt & Whitney) R-1690ホーネット(Hornet)空冷星型9気筒エンジン排気量27.7L(1690立方インチ)4基に金属製3翅プロペラを装備。
Catalog #: 01_00091479 Title: Sikorsky, S-42A Corporation Name: Sikorsky Aircraft Corporation Designation: S-42A Additional Information: USA
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 26 June 2012, 12:53
Source
Sikorsky, S-42A
Uploaded by Rybec
Author SDASM Archives
写真はWikimedia Commons, Category:Sikorsky S-42 of Pan American Airways File:Sikorsky, S-42A (7449875532).jpg引用。
1935年11月22日、アメリカのマーチンM-130四発大型飛行艇1号機「チャイナ・クリッパー」が、パン・アメリカン航空(PAA:Pan American Airways)の太平洋横断定期便として就役した。マーチンM-130「チャイナ・クリッパー」は、カリフォルニア州サンフランシスコ湾にあるアラメダ海軍基地から離水し、ハワイ諸島オアフ島ホノルルに向けて飛び立った。そこから、ミッドウェー島、ウェーク島、グアム島を経由してアメリカ領フィリピンのマニラ港に着水した。この時は、旅行客を乗せた旅客機としてではなく、航空便11万通を輸送した郵便機として就航した。
写真(右)1936年頃、アメリカ、パンアメリカン航空(パンナム)マーチン(Martin)M-130四発大型飛行艇の客室キャビン;搭乗員 4名、乗客 43名(寝台18台)だが、太平洋横断飛行の場合は、寝台数以下の乗客に限定された。 Catalog #: 00068816 Manufacturer: Martin Designation: 130 Official Nickname: Clipper Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 7 May 2010, 12:09
Source
Martin : 130 : Clipper
Uploaded by Rybec
写真はWikimedia Commons, Categories: Martin 130 of Pan American Airways
File:Martin 130 Clipper (4590526680).jpg引用。
マーチン M-130(Martin model 130)四発旅客飛行艇の性能 最高速力:290 km/h (180 mph) 巡行速力:262 km/h(163 mph)
航続距離:5150km
巡航高度:10,000 ft (3,048 m)
就役:Hawaii Clipper 1935年10月9日
Philippine Clipper 1935年11月14日
China Clipper 1936年3月3日
生産機数:3機
写真(右)1934年頃,アメリカ、パンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇チャイナ・クリッパー"China Clipper"(NC14716):1945年1月に「チャイナ・クリッパー」China Clipper (NC14716)は、サンフランシスコ郊外に墜落し失われた。全長27.7m、全幅39.7m、、全備重量:23,701 kg、プラット・アンド・ホイットニー (Pratt & Whitney)R-1830ツインワスプ空冷星形エンジン840馬力4基搭載、最高速力290 km/h、航続距離5150km。 Bilstein_00088 Martin 130 NC14716 Pan American Airlines
Image from the Roger Belstein Collection--Please tag these photos so information can be recorded.---Note: This material may be protected by Copyright Law (Title 17 U.S.C.)--Repository: San Diego Air and Space Museum 写真はSDASM Archives Bilstein_00088 Martin 130 NC14716 Pan American Airlines引用。
Martin M-130 (1935)
The Martin M-130 was a commercial flying boat designed and built in 1935 by the Glenn L. Martin Company in Baltimore, Maryland, for Pan American Airways.
マーチン M-130(Martin model 130)四発旅客飛行艇は、1934年12月30日に初飛行しサンフランシスコ、ハワイ諸島ホノルル、ミッドウェー島、ウェーク島、グアムを経由してアメリカ植民地フィリピンのマニラとの航路を開拓したが3機しか生産されていない。マーチン M-130「チャイナ・クリッパー」China Clipper (NC14716)、「ハワイ・クリッパー」(NC14714)、「フィリピン・クリッパー」Philippine Clipper (NC14715)があった。
1937年に、サンフランシスコ(San Francisco)から香港(Hong Kong )への航路をより充実させるために、より航続距離の長い機体を求めたため、マーチン社はM-130飛行艇の主翼を延長し、尾翼を双尾翼式とした大型飛行艇マーチン(Martin)M-156を開発した。他方、ライバルのボーイング社(Boeing)はボーイング 314飛行艇を開発し、パンアメリカン航空は、マーチンM-156ではなく、ボーイング314飛行艇を採用した。
マーチン M-130飛行艇と同じく、マーチン(Martin)M-156/PS-30飛行艇は、四発の肩翼(parasol wing)の飛行艇である。マーチン M-156/PS-30飛行艇の全長は、M-130飛行艇と同じであるが、全幅は27 ft (8.2 m)延長され、フラップ(flap)を装備しており、尾翼は2枚の双尾翼式に改変されている。
図(右)マーチン M-156(Martin model 156)四発飛行艇の三面図;双尾翼式のために、高さを抑えながら、垂直尾翼の面積を確保することができた。 English: 130 with larger wing, exported to USSR
1 August 2009, 11:59:30
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive 写真はWikimedia Commons, Category:Martin 156 File:Martin 156 3-view l'Aerophile March 1938.png引用。
マーチン(Martin)M-156飛行艇の諸元
乗客:
53名(San Francisco - Hawaii)
26 名 (San Francisco - Hong Kong)
全長Length: 92 ft 2 in (28.11 m)
全幅Wingspan: 157 ft 0 in (47.87 m)
全高Height: 27 ft 2 in (8.29 m)
空虚重量Empty weight: 31,292 lb (14,194 kg)
総重量Gross weight: 60,708 lb (27,561 kg)
発動機Powerplant: ライト(Wright)サイクロン(Cyclone)G2空冷星形エンジン 1,000 hp (750 kW)4基
最高速力Maximum speed: 182 mph (293 km/h, 158 kn)
巡行速力Range: 3,000 mi (4,830 km, 2,600 nmi)
写真(右)1939年、ボーイング(Boeing)314四発飛行艇;1938年6月7日初飛行。1938–1941年に12機が生産された。同時期に開発されたマーチン M-156(Martin model 156)四発飛行艇を抑えて、パンアメリカン航空に採用された。
Collins, Tudor Washington, 1898-1970, photographer
Title
(Seaplane on the water beside a gangplank)
Description
English: A Boeing 314 flying boat is moored in a harbour. There two boats alos in the harbour. One of the boats have two life-savers with "Lady VI Auckland" written on each of them. Three men are visible on a boat. A man is walking along the gangplank, towards the flying boat. A jetty, and an island, is visible in the far background.
Date 1939
Medium Silver gelatin dry plate
Collection
Auckland War Memorial Museum
Accession number
81422 (object number)
Source/Photographer
API data
Catalogue record
Photo
Permission
(Reusing this file) This image has been released as "CCBY" by Auckland Museum.
写真はWikimedia Commons, Category:Boeing 314 of Pan American Airways File:Seaplane on the water beside a gangplank (AM 81422-1).jpg引用。
写真(右)1939年10月,海上に停泊するドイツ空軍ドルニエ(Dornier) Do 26飛行艇:ドイツの国籍識別マークは、戦前は垂直尾翼の赤帯に白丸を背景にしたスワスチカ(ナチ党のカギ十字)だったが、1939年9月の参戦後は、黒のスワスチカだけに変更されてゆく。 English: Dornier Do.26 photo from L'Aerophile October 1939
Date 1 October 1939
Author L'Aerophile magazine 写真は Wikimedia Commons,Category:Dornier Do 26,File:Dornier Do.26 L'Aerophile October 1939.jpg引用。
写真:1929年12月20日、ドイツ、ドルニエ(Dornier)Do-X輸送飛行艇;ブローム・ウント・フォス(Blohm & Voss)BV-222六発大型飛行艇より12年も古いドルニエDo-X 12発巨人型飛行艇は、シーメンス社のジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)エンジン525馬力12基を流線型ナセルに縦列串型(タンデム)配置し合計 6600馬力を発揮できた。 Photographer:
Photographisches Institut der ETH Zürich
Title:
Flugschiff Dornier Do. X
Caption:
Besteller: Leopold Karner, ETH-Professor für Baustatik, Hoch-und Brückenbau in Holz und Eisen. Reproduktion eines Papierabzugs
Dating:
20.12.1929
Physical Description:
Reproduction photography : glass-plate negative
Format:
9 x 12 cm
Categories:
ETH, Photographical Institut, Photographisches Institut der ETH Zürich, Plans + Sketches, 1929, Airships, Dornier DO X, Product photography
Record Name:
PI_29-B-0278.
写真はETH-Bibliothek Zürich・PI_29-B-0278引用。
写真(右)1920年末、イギリス、イギリス空軍ブラックバーン(Blackburn)R.B.1B アイリス(Iris Mk III)飛行艇(S1263):機首コックピットは開放式の並列操縦席である。ロールスロイス(Rolls-Royce)コンドル(Condor)IIIB V-12型液令エンジン675 hp (503 kW)3基装備。
English: The Blackburn Iris Mk III, S1263, before conversion to a Mk V.
Flight - picture scanned by me Ian Dunster 14:25, 5 January 2006 (UTC) from the 1263 - The Story Of A Blackburn Iris article in the December 1973 issue of Aeroplane Monthly and credited to: Flight. 写真はWikimedia Commons, Category:Blackburn Iris File:Blackburn Iris Mk III S1263.jpg引用。
写真(右)1927年、イギリス、水上で待機しているイギリス空軍ブラックバーン(Blackburn)アイリス(Iris Mk III)飛行艇(N238):1931年2月4日にイギリス南西海岸、プリマス・サウンドで、好天で海も静かだったで操縦ミスにより墜落し、搭乗員・同乗者12名のうち8名が死亡した。 Blackburn Iris Mk III N238
There was a terrific impact, a great fountain of water shot up into the air then there was a big explosion. The flying boat lurched, toppled onto its side then sank with eight men trapped in the cabin. After a brief pause, one of the aircraft's floats surfaced followed by the tip of the rudder and it lay half submerged and upside down, before turning on its side.
Wilfred Little, a harbour pilot and Harry Hole were sailing nearby and were the first on the scene of the incident and rescued two men clinging to the wings. The Mount Batten station commander and Aircraftsman Shaw (T.E. Lawrence) arrived in an RAF launch who saved two more.
The aircraft broke in half and the forward part was brought up the next day onto the slipway at Mount Batten, with the stern half and the bodies of the missing crew recovered later by salvage divers. 写真は, The SHIPS Project CIC Blackburn Iris Mk III N238引用。
イギリス空軍ブラックバーン(Blackburn)アイリス(Iris)飛行艇は、1926年6月18日初飛行し1934年に退役した。総生産機数は僅か5機で、アイリス(Iris)Mk 5が最終型である。搭載した発動機は、ロールスロイス(Rolls-Royce)バザード(Buzzard:ノスリ)IIMS 排気量2,239.3 in³(36.7 L)V-12型液令エンジン出力825 hp (615 kW)3基で、これは、後継機ブラックバーン(Blackburn)パース(Perth)飛行艇でも引き継がれている。しかし、このロールスロイス(Rolls-Royce)バザードIIMS(H.XIIMS)12気筒液令エンジンは、1932-1933年の間に僅か69基が生産されただけで、成功作とは言えなかったようだ。
写真ポスター(右)1927年11月、イギリス、イギリス空軍ブラックバーン(Blackburn)アイリス(Iris)飛行艇:ロールスロイス(Rolls-Royce)コンドル(Condor)IIIB V-12型液令エンジン675 hp (503 kW)3基装備。
Blackburn Iris, Three Engined Flying Boat.
1926 Considerable interest was given to the Iris in October 1926, the latest seaplane acquired by the Royal Air Force. The Iris, a Rolls-Royce engined Blackburn seaplane, was the largest and fastest of its type in the world in 1926. It was fitted with three Condor engines of 650 Hp each, carried a crew of five composed of first and second pilot, wireless operator, and two gunner engineers. With a full load she could fly at over 100mph, and, if needs be, she could stay in the air for a full day.. 写真は, Grace's Guide
File:Im19271124Fl-Blackburn.jpg引用。
ブラックバーン(Blackburn)アイリス(Iris)三発飛行艇の諸元
乗員Crew: 5名
全長Length: 67 ft 4.75 in (20.5423 m)
全幅Wingspan: 97 ft 0 in (29.57 m)
全高Height: 25 ft 6 in (7.77 m)
主翼面積Wing area: 2,461 sq ft (228.6 m2)
空虚重量Empty weight: 19,301 lb (8,755 kg)
最大離陸重量Max takeoff weight: 29,489 lb (13,376 kg)
発動機:ロールスロイス(Rolls-Royce)コンドル(Condor)IIIB V-12型液令エンジン675 hp (503 kW)3基
最高速力Maximum speed: 118 mph (190 km/h, 103 kn)
航続時間Endurance: 4時間 54分
実用上昇限度Service ceiling: 10,600 ft (3,200 m)
写真(右)1932年11月、イギリス、イギリス空軍ブラックバーン(Blackburn)R.B.3A パース(Perth)飛行艇:1933–1934年の期間に4機が生産された。1934年に就役し、1938年に退役。発動機はアイリスの最終型と同じで、ロールスロイス(Rolls-Royce)(Buzzard)IIMS 排気量2,239.3 in³(36.7 L)V-12型液令エンジン出力825 hp (615 kW)3基装備。ただし、このBuzzard IIMS(H.XIIMS)は、1932-1933年に69基が生産されたに過ぎない。 November 1932. Iris Mk 5. (Flight 1932/11/17).
R.B.1D / Iris V
This was the final variant. Three Iris Mk IIIs were fitted with 825 hp (615 kW) Rolls-Royce Buzzard IIMS piston engines.. 写真は, Grace's Guide File:Im19321117FL-Iris5.jpg引用。
ブラックバーン(Blackburn)R.B.3A パース(Perth)飛行艇の諸元
乗員Crew: 5名
全長Length: 70 ft 0 in (21.34 m)
全幅Wingspan: 97 ft 0 in (29.57 m)
全高Height: 26 ft 5.5 in (8.065 m)
主翼面積Wing area: 2,461 sq ft (228.6 m2)
空虚重量Empty weight: 20,927 lb (9,492 kg)
最大離陸重量Max takeoff weight: 32,500 lb (14,742 kg)
発動機:ロールスロイス(Rolls-Royce)バザード(Buzzard:ノスリ)II MS V-12型液令エンジン675 hp (503 kW)3基 最高速力Maximum speed: 132 mph (212 km/h, 115 kn)
航続距離Range: 1,300 mi (2,100 km, 1,100 nmi)
実用上昇限度Service ceiling: 11,500 ft (3,500 m)
1926年8月26日初飛行のショート(Short)シンガポール(Singapore)複葉飛行艇は、軍用仕様で、金属製胴体、複葉、発動機はロールスロイス(Rolls-Royce)コンドル(Condor)IIIAエンジン 650 hp (480 kW)2基を搭載し、登録コードG-EBUPを付与された。しかし、試作1基のみで運用試験に使われただけで終わった。シンガポール(Singapore)複葉飛行艇は、双発から四発機まで各型合計で1934–1937年の間に37機が量産された。
写真(右)1930年、イギリス、水上滑走しているイギリス空軍(RAF: Royal Air Force)ショート(Short)シンガポール(Singapore)II 複葉四発飛行艇試作機(N246):エンジンは上下主翼の間に前後に発動機を並べるタンデム串形配置で前方に牽引式2翅プロペラ、後方に推進式2翅プロペラを装備している。
Photograph of the Short Singapore II (N246) prototype flying boat.
Author
Unknown
Source (WP:NFCC#4)
Original publication: Unknown
Immediate source: http://www.raf-in-combat.com/downloads/march-2014-short-singapore-15-photos/
Date of publication
c.1930
Use in article (WP:NFCC#7)
Short Singapore
Illustrate content about the Singapore II prototype flying boat
Other information
'The second Singapore, four-engine N246 seen while taking off early in its career with a single tail as used by N179, and still with an open cockpit and no ailerons on the lower wings.' ) 写真はWikimedia Commons, Category:No. 240 Squadron RAF File:Consolidated Catalina Mk II of No. 240 Squadron RAF based at Stranraer in Scotland, March 1941. CH2448.jpg引用。
写真(右)1920年末、イタリア王国、サルデーニャ島、イタリア地中海航空サボイア・マルケッティ(Savoia Marchetti)SM-55双胴飛行艇:1933年に、イタリア空軍大臣イタロ・バルボ将軍率いる24機のSM-55飛行艇が、編隊飛行でイタリアのオルベテッロからアメリカのシカゴまでの北大西洋横断飛行(North Atlantic Ocean crossing)し、名声を得ている。
English: Savoia-Marchetti S.55 of the Italian airline Società Aerea Mediterranea, taking off. "Roma-Cagliari" is inscribed on the front of the right fuselage; possibly this aircraft flew the route between Rome and Cagliari, the capital of Sardinia.
Savoia-Marchetti, S-55,
Catalog #: 01_00087193
Manufacturer: Savoia-Marchetti
Designation: S-55
Notes: Italy
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date late 1920s
Source
Savoia-Marchetti, S-55. 写真はWikimedia Commons, Category:Savoia-Marchetti S.55 File:Savoia-Marchetti S.55 taking off (5956308806) (1k version, grayscale, brightness).jpg引用。
写真(右)1937年、アメリカ、アラスカ航空の保有したサボイア・マルケッティ(Savoia Marchetti)SM-55双胴飛行艇:1933年に、イタリア空軍大臣イタロ・バルボ将軍率いる24機のSM-55飛行艇が、編隊飛行でイタリアのオルベテッロからアメリカのシカゴまでの北大西洋横断飛行(North Atlantic Ocean crossing)し、名声を得ている。
English: Savoia-Marchetti S.55P of the short-lived Alaska Airways of 1937.
Savoia-Marchetti, S-55,
Catalog #: 01_00087192
Manufacturer: Savoia-Marchetti
Designation: S-55
Notes: Italy
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 1937. 写真はWikimedia Commons, Category:Savoia-Marchetti S.55 File:Savoia-Marchetti S.55 Alaska Airways (5955748287) (1k version, grayscale, brightness).jpg引用。
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