◆マーチン(Martin)M-130チャイナ・クリッパー/M-156四発飛行艇 写真(上)1935年以降,アメリカ、パンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇チャイナ・クリッパー"China Clipper";1935年10月に「フィリピン・クリッパー」Philippine Clipper (NC14715)が太平洋フィリピン航路に初就役。 Martin M-130 China Clipper
003cropped.tif---Lithograph of The Martin M-130 "China Clipper"; 1935; framed with an original piece of mail on the first Trans-Pacific Air Mail Service; Artist: Witkoff--- - -Image from the SDASM Curatorial Collection.Note: This material may be protected by Copyright Law (Title 17 U.S.C.)--Repository: San Diego Air and Space Museum 写真は,SDASM Archives pictionid58086450 -引用。
写真(上)1935年以降,アメリカ、パンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇チャイナ・クリッパー"China Clipper"(NC14716);1935年10月9日にマーチン社からパンアメリカン航空に引き渡された。価格は1機$41万7,000ドル。 The Martin M-130 flying boat, formally called Martin Ocean Transports, were long-range airliners designed by the Glenn L. Martin Company. With a range of up to 3,200 miles or 5,150 kilometres, they were designed for Pacific Ocean services for Pan American World Airways. First flight of the Pratt & Whitney Twin Wasp powered aircraft was on 30 December 1934. Air mail services began on 22 November 1935, with passenger services starting on 21 October 1936. Capacity was 12 berths for overnight flights, or 20 seats in daytime configuration.
写真は,Does anyone remember the famous China Clipper, the Martin M-130 flying boat? 引用。
写真(右)1935年頃,アメリカ、パンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇チャイナ・クリッパー"China Clipper";1935年10月に「フィリピン・クリッパー」Philippine Clipper (NC14715)が太平洋フィリピン航路に初就役。 Allen_0088 Martin M-130 Pan-Am China Clipper 4 engine seaplane
---This image has been graciously loaned by Willis and Claudia Allen of Allen Airways Flying Museum.---Repository: San Diego Air and Space Museum 写真は,SDASM Archives pictionid58086450 -引用。
写真(右)1935年頃,アメリカ、フロリダ州マイアミ中心部、 ビスケーン湾(Biscayne Bay)に面したディナー・キー、マリーナのパンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇:
Photographs
PR00609
Pan American's famous seaplane base on Dinner Key in Biscayne Bay at Miami
IMAGE NUMBER
PR00609
DATE
20th century
COLLECTION
Print collections
GEOGRAPHIC TERM
Miami
SUBJECT TERM
Seaplanes
CORPORATE SUBJECT
Pan American World Airways, Inc.
Dinner Key Base (Miami, Fla.)
PHYSICAL DESCRIPTION
1 photoprint - b&w - 8 x 10 in. 写真は,Florida Memory State Library and Archives of Florida引用。
写真(右)1935年11月以降,1935年頃,アメリカ、フロリダ州マイアミ中心部、 ビスケーン湾(Biscayne Bay)に面したディナー・キー、マリーナのパンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇フィリピン・クリッパー"Philippine Clipper"(NC14715):後方にはマリーナのターミナルビルが見えるが、太平洋横断の民間商業定期航路を開拓した初めての大型旅客機マーチンM-130飛行艇は、マイアミ、キーウェスト、カリブ海方面への旅行にも使われた。
A typical passenger would have been very wealthy as well as adventurous. The one-way fare from San Francisco to Manila was $799, roughly $10,000 in today's money—twice the price of a seat on the supersonic Concorde. The fare to Hong Kong was $950 one-way, which was certainly out of the reach for most people except for the very well off..Proving flights were made in late 1935 and early 1936, with the China Clipper making the first ever commercial double crossing of the Pacific between November 22, 1935 and December 6, 1935. The full regular trans-Pacific M-130 service opened on October 21, 1936, the flight spanning five days and occupying a total of 60 hours actual flying. This was a vast improvement over the fastest passenger ships of the day which would have taken 21 days. 写真は, The Aviation History Online Museum Martin M-130 China Clipper引用。
フロリダ州マイアミ(Miami)中心部、ビスケーン湾に面したディナー・キー(Dinner Key)に、パンアメリカン航空、パンナム(Pan Am)は飛行艇用空港ターミナルビル、格納庫などの施設を設け、ディナーキー・ホール(Dinner Key Auditorium)として整備した。これが、現在のココナッツグローブ・コンベンションセンター(Coconut Grove Convention Center)で、展示会場や催し物に活用されている。他方、ビスケーン湾のラグーン南はビスケーン国立公園に指定されている。
写真(右)1935年11月以降,アメリカ、パンアメリカン航空マーチン(Martin )M-130四発旅客飛行艇フィリピン・クリッパー"Philippine Clipper"(NC14715):太平洋横断飛行を民間商業定期航路を開拓した初めての大型旅客機である。
In 1935 Pan Am would begin Trans-Pacific service to Manila in the Philippines via Hawaii, Midway Island, Wake Island and Guam. Soon thereafter the Manila service would be extended onto Macau and then Hong Kong. The Pacific service was inaugurated with the famous Martin 130 "China Clipper" flying boat which is seen on the right. 写真は, The Virtual Pan Am Museum引用。
列国があらん限りの科学の粋と財力を傾けて新航空路獲得に先陣を争った空の遠征競争は、とてつもない超スピードの大型旅客機競べともなって、空の大商船が世界の隅から隅へ、大航空路を展げて地球が一ぺんに縮った、わけて来る八日からサンフランシスコ、マニラ間に就航する汎アメリカ航空会社[Pan American Airways]の郵便飛行艇シコルスキー・クリッパー[Sikorsky S-42]は従来不可能とされていた商業機による太平洋翔破への輝かしい踏段となって、来春中には目下建造中の大旅客艇チャイナ・クリッパー[Martin M-130]が花々しく乗出し一気にサンフランシスコ、上海を結ぶことになったので東亜の空から、ヨーロッパ、アフリカ、南米、北米と五大陸を股にかけ、青空からの早廻り観光が僅々二十日ですっかりおしまい、さらにツェッペリン飛行船の大西洋横断や日本空輸会社の大阪上海間空路が実現したらこの短かい旅程が、一層短縮されて世界一周ざっと二週間の驚異もさして遠い将来ではない、人類が夢みていた征空の憧れが果される日が近づいたのだ
シンガポールから赤道の南北に沿うてヨーロッパの空と結ぶ定期航空路は英、仏、蘭の競翔でことにオランダ王立航空会社[KLM Royal Dutch Airlines]のKLM線はすでに五年前から就航、一週二往復で片道料金はアムステルダムへでもロンドンへでも同じく百五十六ポンド、邦貨に換算したら二千六百七十三円余となるから高いは高いが、水曜か土曜にシンガポールを発てば、自慢の三十二人乗り四発動機のフォッカーF36型機[Fokker F.XXXVI]がラングーン、カルカッタ、バグダッド、アデン、ローマ、マルセーユ経由、僅か五日間半でロンドンでも、ベルリンでも、パリでもアムステルダムでもお好み次第に運んでくれる
写真(右)1937年,アメリカ、カリフォルニア州、サンフランシスコの金門橋(Golden Gate Bridge)上空を飛行するパンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇チャイナ・クリッパー(NC14716);ゴールデン・ゲート・ブリッジ(Golden Gate Bridge)、すなわち金門橋は、サンフランシスコ湾ゴールデン・ゲート海峡に架かる赤色の吊橋で、 全長2,737メートル、支柱の高さ227メートル、支柱間の長さ1,280メートル、1933年に起工、1937年に竣工した。 English: PictionID:54641303 - Catalog:22_000067.tif - Title:Martin M-130 NC14715 Pan American AL San Francisco - Filename:22_000067.tif - Image from the Arkansas Aviation Historical Society, which donated a large collection of archival material to the San Diego Air and Space Museum in 2016--Please Tag these images so that the information can be permanently stored with the digital file.---Repository: San Diego Air and Space Museum
Date 30 January 2017
Author SDASM Archives 写真はCategory:Pan Am Flight 1104 File:Martin M-130 NC14715 San Francisco.jpg引用。
写真(上)1935年11月22日、12月2日、12月6日発行,アメリカ郵政省、アメリカ領フィリピン、パンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇チャイナ・クリッパー(NC14716)の太平洋横断航路開設の開設記念切手、初回飛行記念スタンプ付きアメリカ合衆国フィリピン諸島(額面10センターボ)・太平洋横断航空便(25センターボ)・初回飛行記念スタンプ付きアメリカ合衆国フィリピン諸島(30センターボ);フィリピンの通貨は1ペソ=100センターボ。 US and Philippine Islands (as US Commonwealth) Air Mail stamps issued for the first commercial Transpacific flights Westbound (US-PI) and Eastbound (PI-US) between San Francisco, CA (Alameda) and Manila, PI, November 22 - December 6, 1935.
US: C20 "China Clipper" (blue) (1935, 25 cents)
PI: "Ft. Santiago" (1935, 10 centavos) and "Blood Compact" (1935, 30 Centavos) overprinted in gold "PI - US INITIAL FLIGHT December - 1935" with silhouette of Martin M-130 Pan American Airways flying boat "China Clipper"
Date November 22, 1935 (C20); December 2, 1935 (PI Overprint)
Source The Cooper Collection of US Aero Postal History (private collection)
Author US Post Office Department, US Bureau of Engraving and Printing (Stamps); Bureau of Printing, Manila (overprinting on PI stamps) 写真はCategory:Martin 130 File:US and PI First Transpacific Air Mail Stamps 1935.jpg引用。
写真(右)1934年11月(?),アメリカ、ハワイ諸島オアフ島真珠湾(Pearl Harbor)に係留中のパンアメリカン航空マーチン(Martin) M-130四発旅客飛行艇:パンアメリカン航空マーチン M130は、アジア太平洋横断航路と大西洋横断航路の双方に就役したが、後にボーイング314飛行艇が導入された。 The China Clipper moored at Pearl Harbor undergoing maintenance. The last Clipper built flew over 3 million miles, including naval duty, and was used to carry uranium ore for the Manhattan Project. It was lost in a bad landing off Trinidad in 1945. 写真は, Lockheed Martin China Clipper引用。
パンアメリカン航空(Pan Am)は、1935年11月22日から、マーチン M130(Martin model 130 China Clipper) 四発旅客飛行艇を使って、太平洋横断航路と大西洋横断航路の定期運航を開始した。これはまさに、空の旅新世紀(a giant new age)の幕開けである。マーチンM-130はアメリカの最も偉大な飛行機“the greatest airplane ever built in America”と呼ばれたという。
写真(右)1934年11月(?),アメリカ、ハワイ諸島オアフ島真珠湾に係留中のパンアメリカン航空マーチン(Martin) M-130四発旅客飛行艇:パンアメリカン航空マーチン M130は、アジア太平洋横断航路と大西洋横断航路の双方に就役したが、後にボーイング314飛行艇が導入された。
On November 29th after 59 hours and 48 minutes of flying time, the China Clipper reached Manila, traveling via Honolulu, Midway Island, Wake Island, and Guam, establishing trans-pacific airmail service and delivered over 110,000 pieces of mail.
Another hatch was opened out on the nose where the mooring lines were tied. The flight engineer, who monitored the four Pratt & Whitney 14 cylinder radial engines, had a totally separate compartment back where the wings joined. Passengers boarded from a large top hatch near the tail of the M-130. There were only water landings and take-offs. It was truly a flying boat.. 写真は, Manila Nostalgia The PanAm Clipper Arrives in Manila引用。
写真(右)1939年,アメリカ、ハワイ諸島オアフ島ホノルル沖、パンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇から降り立った第一種軍装アメリカ海軍士官:内火艇のようなボートには、アメリカ国旗「星条旗」が掲げられている。 Arkansas Aviation Historical Society Image
PictionID:54641315 - Title:Martin M-130 Pan American AL Honolulu c1939 - Filename:22_000068.tif - Image from the Arkansas Aviation Historical Society, which donated a large collection of archival material to the San Diego Air and Space Museum in 2016
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive 写真は, SDASM Archives - Catalog:22_000068.tif 引用。
写真(右)1936年頃,アメリカ、ハワイ、パンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇:フロリダ半島先端のキーにも似ているが、可動式桟橋付近の様子は、別写真のハワイにおけるマーチン130飛行艇の写真と酷似している。 Martin : 130 : Clipper
Manufacturer: Martin
Designation: 130
Official Nickname: Clipper
Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive 写真は, SDASM Archives Catalog #: 00068813引用。
写真(右)1934年11月29日,アメリカ領フィリピン、マニラ沖に着水しようと降下するパンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇: When the Clipper first appeared over Manila “like an enormous bird” that day in November, 1934, people ran out of their homes to watch it. At the Manila Hotel, guests ran out into the gardens to gape as the plane circled the hotel itself, before swooping down into the bay with a shuddering splash of white water; then propelled itself with its engines up to the pontoon float which had been prepared for it at Cavite. The Manila Hotel, Beth Day Romulo
From the diary of Gov.Gen F.B. Harrison: “Arrival at 3:30 p.m. of the China Clipper –the first commercial airplane on the United States-China service. Like a great silver bird. Tremendous excitement –women rather hysterical. Perfect landing of the big plane in the harbor. Simultaneous arrival of the French Admiral on his ship. Everyone mistook the salutes for the Admiral as being a tribute to the plane! ”
At 3:32 p.m. (Manila time), the China Clipper came to a landing in Manila Harbor greeted by the cheering crowd of thousands—on schedule, 59 hours and 48 minutes of flying time since leaving California.[source: Philippinediaryproject.com]. 写真は, Manila Nostalgia The PanAm Clipper Arrives in Manila引用。
1934年11月にサンフランシスコからハワイ、グアムを経由してパンナム(Pan Am)所属マーチン M130(Martin model 130 China Clipper)飛行艇がマニラに到着した。当時、マニラ湾に面した高級ホテルのマニラ・ホテルにいた宿泊客たちは、飛行機音を聞いて、すぐに庭に飛び出した。マニラ湾に、銀色の大型飛行艇マーチン M130(Martin model 130 China Clipper)飛行艇がグアムから到着したからである。これは、アメリカと中国を結ぶ最初の商業航空路線だった。この時点では、マニラ南方のキャビテで基地の整備が間に合わず、飛行艇はマニラ沿岸に午後3時30分に着水した。これを見たホテル客たちは、飛行艇で将軍が飛来したと勘違いしていたようだ。
写真(右)1935年以降,アメリカ領フィリピン、マニラ沖で多数のボートに取り囲まれ歓迎されたパンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇:パンアメリカン航空マーチン M130に同乗していた当時ティーンだった少年クリフトン・フォルスターによると、小舟に乗り移って岸に上陸した条約たちを、楽団が音楽を演奏して大歓迎したという。ボーイング314飛行艇が導入された。 Clifton Forster, a young teenager at the time, related that the Clipper had to make several passes around the bay as there was so many boats crowded around the landing area that Capt. Musick feared he would swamp the smaller boats.”..One of my readers, David Record, kindly submitted the photographs below that his great-uncle, S. Davis Winship took that memorable day. Mr. Winship was a prominent businessman in Manila who later purchased the first round-the-world air ticket in 1937 at the then astronomical cost of $2308.88 写真は, Manila Nostalgia The PanAm Clipper Arrives in Manila引用。
写真(右)1935年5月24日,試験飛行から6か月後、アメリカ西岸北部、ヴァージニア州チェサピーク湾(Chesapeake Bay)で水上スピン走行試験を行うマーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇「ハワイ・クリッパー」"Hawaii Clipper"(NC14714):ポトマック川やサスケハナ川が流れ込むチェサピーク湾は南北に細長く、湾内で長距離の水上滑走試験が可能だったようだ。湾岸にはボルチモアやノーフォークなど都市もある。「ハワイ・クリッパー」は、1938年7月28日にグアムからマニラに飛行途上、行方不明になった。 The most glamorous Martin design was the Model 130 Clipper, the first true intercontinental airliner. Pan American Airways flew the three Martin Clippers from California to The Philippines via Hawaii, Midway, Wake Island, and Guam. But before the aircraft made revenue runs, the Clipper had to be tested. This image, taken on 24 May 1935 (less than six months after first flight), a test crew takes the first aircraft (civil registered X14714) out for a spin—literally—in Chesapeake Bay. This aircraft, christened Hawaii Clipper, vanished without a trace on a flight between Guam and Manilla in July 1938. Nine crew members and six passengers were lost. Philippine Clipper and China Clipper were impressed into US Navy service during World War II.. 写真は, Lockheed Martin Doing Doughnuts In Chesapeake Bay引用。
写真(右)1936年3月以降,アメリカ、ハワイ諸島オアフ島真珠湾に係留中のパンアメリカン航空マーチン(Martin) M-130四発旅客飛行艇「ハワイ・クリッパー」"Hawaii Clipper"(NC14714):パンアメリカン航空マーチン M130「ハワイ・クリッパー」"Hawaii Clipper"は、1936年3月3日にアジア太平洋横断航路に就役した。 “Cast Off!” Like a stone skipped by a giant hand, the China Clipper last week skittered in long hops across the Pacific. Biggest hop was the 2,400 miles to Honolulu, accomplished in the slow time of 21 hours because of head winds and the heavy load. So full of philatelic mail was the huge plane that her fittings had to be stripped and two crew members left behind to make room for 115,000 letters.First day cover
At Honolulu some of this cargo was distributed during the night’s halt. More was added in the shape of mail, ice-cream, Thanksgiving dinners, odds & ends, and 14 Pan American employees to be carried to Midway and Wake. Off at dawn, the Clipper, loaded almost to capacity, flew on to Midway, landed within one minute of schedule in time for fishing, baseball in the afternoon. Next day, the ship lost a day by crossing the International Date Line to Wake for another night’s layover before heading for Guam. Thus rested, the crew remained fresh as the long trip progressed.” Source: Time Magazine issue: Dec 2, 1935. 写真は, Manila Nostalgia The PanAm Clipper Arrives in Manila引用。
写真(右)1936年,アメリカ領フィリピンあるいはオアフ島ホノルル(?)、桟橋に停泊するパンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇:右手前の桟橋上には、携帯用の消火器が備えられている。 In 1936, the Clipper began carrying passengers. The service was first class and legendary, with fine food served on fine china. A one-way ticket to Manila, including overnight stays at Pan Am hotels in Honolulu, Midway, Wake and Guam, cost $950 -the equivalent of $14,650 in current dollars.“The time had come to walk down the ramp and climb aboard the Martin M-130 named the Philippine Clipper. First, the Crew made the walk, then the Steward came back and escorted the five passengers into the plane. There was a huge crowd of people watching us and hollering words of farewell and good luck!” 写真は, Manila Nostalgia The PanAm Clipper Arrives in Manila引用。
写真(右)1939年,アメリカ領フィリピン、マニラ南方15キロのキャビテ(Cavite)沖に停泊するパンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇とデイビス・ウィンシップ(S. Davis Winship):マニラ南15キロのキャビテ軍港に、アジア太平洋横断空路のマニラ寄港地が整備された。飛行艇の胴体下面から左右に張り出したスポンソンは、浮舟の機能を果たしている。
One of my readers, David Record, kindly submitted the photographs below that his great-uncle, S. Davis Winship took that memorable day. Mr. Winship was a prominent businessman in Manila who later purchased the first round-the-world air ticket in 1937 at the then astronomical cost of $2308.88..S. Davis Winship at Cavite dock with Clipper-1939 (courtesy of D. Record). 写真は, Manila Nostalgia The PanAm Clipper Arrives in Manila引用。
パンナム(Pan Am)、パン・アメリカン航空(Pan American Airways:PAA)のマーチン M-130(Martin model 130)四発旅客飛行艇は、1934年12月30日に初飛行しサンフランシスコ、ハワイ諸島ホノルル、ミッドウェー島、ウェーク島、グアムを経由してアメリカ植民地フィリピンのマニラとの航路を開拓したが3機しか生産されていない。マーチンM-130(Martin 130 Clipper)の生産機数は3機で、固有名称の「チャイナ・クリッパー」China Clipper (NC14716)、「ハワイ・クリッパー」(NC14714)、「フィリピン・クリッパー」Philippine Clipper (NC14715)があった。しかし、1号機の「チャイナ・クリッパー」China Clipper の名称が、太平洋横断飛行艇の名称として通用し、一般化するようになった。
写真(右)1934-1935年頃,アメリカ、パンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇ハワイ・クリッパー"Hawaii Clipper"(NC14714):1936年3月3日に就役、アジア太平洋航路に就役したが、1938年1月28日、グアム=ハワイ間を飛行中に行方不明となった。乗員9人と乗客6人が死亡。
Catalog #: 00068826 Manufacturer: Martin Designation: 130 Official Nickname: Clipper Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 7 May 2010, 12:10
Source
Martin : 130 : Clipper
Uploaded by Rybec
Author SDASM Archives 写真は, SDASM Archives Catalog #: 00068826引用。
パンナム(Pan Am)のマーチンM-130(Martin 130 Clipper)「ハワイ・クリッパー」は、1936年10月にサンフランシスコを離水し、ハワイ諸島ホノルル、ミッドウェー島、ウェーク島、グアム島を経由して、フィリピンのマニラに着いた。その後、マーチン M130(Martin model 130)飛行艇「ハワイ・クリッパー」は、シコルスキー(Sikorsky) S-42四発旅客用飛行艇に替わってマニラ=香港間の航路に就役した。しかし、1938年7月28日、グアム=ハワイ間で行方不明になり、乗員9人と乗客6人が死亡した。
写真(右)1936年頃、アメリカ、パンアメリカン航空(パンナム)マーチン(Martin)M-130四発大型飛行艇の客室キャビン;1934年12月30日初飛行。全長 27.7m,
全幅 39.7m,
高さ 7.5m,P&W R-1830空冷星形エンジン830hp4基、最大離昇重量 52,252ポンド (23,701 kg)、巡航速力 262km/h、航続距離 5150km
搭乗員 4名、乗客 43名(寝台18台)。
Catalog #: 00068815 Manufacturer: Martin Designation: 130 Official Nickname: Clipper Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 7 May 2010, 12:09
Source
Martin : 130 : Clipper
Uploaded by Rybec
写真はWikimedia Commons, Categories: Martin 130 of Pan American Airways
File:Martin 130 Clipper (4589906913).jpg引用。
1935年11月、パンナム(Pan Am)、パン・アメリカン航空(Pan American Airways:PAA)は、アメリカ東岸カリフォルニア州サンフランシスコから、ハワイ諸島オアフ島ホノルル、ミッドウェイ島、ウェーク島、グアム島を経由してアメリカ領フィリピンのマニラまでの
マーチンM-130(Martin 130 Clipper)「チャイナ・クリッパー」"China Clippers"による太平洋横断航路を開拓した。当時は、レーダーもGPSを利用した航法は不可能だったために、視界の確保と天測が不可欠であった。そこで、昼間飛行のみとして、危険な夜間飛行は行なわず、夜間は港湾で待機・整備の時間とした。
写真(右)1936年頃、アメリカ、パンアメリカン航空(パンナム)マーチン(Martin)M-130四発大型飛行艇の客室キャビン;1934年12月30日初飛行。乗客 43名(寝台18台)は、長時間の飛行にもダイニングで寛ぐことができた。 Catalog #: 00068816 Manufacturer: Martin Designation: 130 Official Nickname: Clipper Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 7 May 2010, 12:09
Source
Martin : 130 : Clipper
Uploaded by Rybec
写真はWikimedia Commons, Categories: Martin 130 of Pan American Airways
File:Martin 130 Clipper (4590526680).jpg引用。
写真(右)1936年、アメリカ、パンアメリカン航空(パンナム)マーチン(Martin)M-130四発大型飛行艇の客室キャビンのダイニング;
Passenger counts on the San Francisco–Honolulu leg rarely exceeded six or seven. With any more, luggage had to be sent by ship. Twelve passengers were the maximum and the length of the flight, eighteen to twenty-two hours depending on winds, required sleeping berths. Cabin interiors included dining rooms and passenger lounges that converted into changing quarters. 写真はTimes Internet Limited.,
Pacific Passage: The Birth of Intercontinental Commercial Air Service
Aviation Museum & Library Passenger lounge onboard Pan American Airways Martin M-130 China Clipper 1936
photograph
SFO Museum
Gift of the Pan Am Association
2000.058.1399引用。
写真(右):1936年10月23日,アメリカ本土からハワイ、マニラ経由で香港に到着したパンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇:中国南部の竜骨(キール)のない小型帆船ジャンク(戎克: Junk)は、浅い喫水の平底の小型輸送帆船で、沿岸や浅い海で座礁せず運行できない。ジャンクの船倉は、輪切りの水密隔壁で仕切られ、船体の強度を保つとともに、浸水時の浮力を維持している。古臭い伝統的なジャンクと対照的な飛翔する新鋭大型四発飛行艇。 Allen_0088 Martin M-130 Pan-Am China Clipper 4 engine seaplane
---This image has been graciously loaned by Willis and Claudia Allen of Allen Airways Flying Museum.-: 写真は, Manila Nostalgia The PanAm Clipper Arrives in Manila引用。
図(右)1936年10月23日,アメリカ本土からハワイ、マニラ経由で香港に到着したパンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇:John T McCoy作。 202036006 Print Martin M-130 Philippine Clipper arrives Hong Kong linking the United States and Asia by air October 23 1936 Artist John T McCoy.Please support the our Museum during these trying times by donating. For a limited time your donation will be matched dollar-for-dollar through the Museum’s Challenge Grant Recovery Fund: 写真は, Manila Nostalgia The PanAm Clipper Arrives in Manila引用。
パンナム(Pan Am)、パン・アメリカン航空(Pan American Airways:PAA)は、1936年10月からマーチン(Martin)M-130飛行艇「チャイナ・クリッパー」(China Clipper)を使って、アメリカ東岸カリフォルニア州サンフランシスコから、ハワイ諸島オアフ島ホノルル、ミッドウェイ島、ウェーク島、グアム島を経由してアメリカ領フィリピンのマニラ、さらに1939年にはイギリス領香港まで、1941年にはイギリスのアジア支配の拠点シンガポールまでの太平洋横断の長距離旅客運航を開始した。
写真(右)1935年頃、アメリカ、陸上で待機するパンアメリカン航空(パンナム)マーチン(Martin)M-130四発大型飛行艇;陸上で移動できるように、着脱式の車輪を胴体下面に装着している。この着脱可能な車輪には浮きがついており、海上進出用傾斜滑走台(ランプ)から、そのまま海中に移動しても、外れた車輪が海面に浮く仕組みになっている。この浮いた車輪をロープを引いて陸上に回収するのである。後方には大きな飛行機格納庫がある。 Catalog #: 00068831 Manufacturer: Martin Designation: 130 Official Nickname: Clipper Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 7 May 2010, 12:10
Source
Martin : 130 : Clipper
Uploaded by Rybec
写真はWikimedia Commons, Categories: Martin 130 of Pan American Airways
File:Martin 130 Clipper (4589907473).jpg引用。
マーチンM-130(Martin 130 Clipper)大型飛行艇チャイナ・クリッパーは、太平洋戦争にアメリカが参戦すると、アメリカ東岸、カリフォルニア州産プランシスコのトレジャーアイランド(Treasure Island)とハワイ諸島ホノルル(Honolulu)との間の航路に就役した。しかし、輸送船の運航が増大すると、サンフランシスコ湾での飛行艇の使用に支障が出るようになったために、サンフランシスコの拠点は、1944年にトレジャーアイランドから、ミルズ・フィールド(Mills Field)、すなわち今日のサンフランシスコ国際空港(San Francisco International Airport)付近に移転した。そして、トレジャーアイランドは、パンアメリカン航空の水上機整備基地として使用されることになった。
写真(右)1934年頃,アメリカ、パンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇チャイナ・クリッパー"China Clipper"(NC14716):1945年1月に「チャイナ・クリッパー」China Clipper (NC14716)は、サンフランシスコ郊外に墜落し失われた。全長27.7m、全幅39.7m、、全備重量:23,701 kg、プラット・アンド・ホイットニー (Pratt & Whitney)R-1830ツインワスプ空冷星形エンジン840馬力4基搭載、最高速力290 km/h、航続距離5150km。 Bilstein_00088 Martin 130 NC14716 Pan American Airlines
Image from the Roger Belstein Collection--Please tag these photos so information can be recorded.---Note: This material may be protected by Copyright Law (Title 17 U.S.C.)--Repository: San Diego Air and Space Museum 写真はSDASM Archives Bilstein_00088 Martin 130 NC14716 Pan American Airlines引用。
写真(右)1935年11月以降,アメリカ南西部、フロリダ州マイアミ(Miami)中心部沿岸、ディナー・キー(Dinner Key)マリーナ、パンナム・ターミナル正面に停泊するパンアメリカン航空マーチン M130(Martin model 130)四発旅客飛行艇と上空を飛行するパンアメリカン航空シコルスキー(Sikorsky)S-40飛行艇:マーチンM-130の一世代前のシコルスキー(Sikorsky)S-40飛行艇は、1931年8月7日初飛行で、搭乗員 6名、乗客 38名、全長 23.16 m)、全幅 34.75 m、総重量 15,422 kg、発動機ホーネット(Hornet)空冷9気筒星形エンジン 575 hp (429 kW)4基、最高速力 217 km/h、航続距離1,400 km、生産機数:3機。 Title: [Dinner Key seaplane base: Miami, Florida]
Physical descrip: 1 photoprint: b&w; 8 x 10 in.
General note: From Dinner Key in 1930, Pan American inaugurated flying boat service to Latin America. PAA sold Dinner Key to the City of Miami in 1946.
Date captured: After 1930.
Corporate subject: Pan American World Airways, Inc.
Repository: State Library and Archives of Florida
Source
Dinner Key seaplane base: Miami, Florida
Uploaded by Rybec
Author Florida Memory 写真はWikimedia Commons, Categories: Martin 130 of Pan American Airways File:Dinner Key seaplane base Miami, Florida (4202781209).jpg引用。
写真(右)1934年,ソ連、ツポレフ(Tupolev)ANT-22 六発飛行艇:ANT-22 (MK-1)は1934年8月8日初飛行、全長24.1 m、全幅51.0 m、翼面積304.5 m2、発動機ミクーリン(Mikulin) M-34R 液令12気筒エンジン820 hp (612 kW)6基搭、空虚重量21,663 kg、全備重量33,560 kg、最高速力233 km/h、航続距離1,350 km、兵装20 mmエリコン機関銃2丁、7.62mm ShKAS機関銃4丁、爆弾6000kg。
Catalog #: 00068825 Manufacturer: Martin Designation: 130 Official Nickname: Clipper Notes:
27 December 2010 (original upload date)
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Author
.The original uploader was Капитан Немо at Russian Wikipedia.
Permission
(Reusing this file) PD-OLD-70; PD-OLD-70/Алгоритм решения проблемы. 写真は,Category:Tupolev ANT-22 File:Tupolev ANT-22.jpg引用。
写真(右)1934年,ソ連、海面に停泊するチェトヴェリコフ (Chyetverikov)MDR-6飛行艇:ANT-22 (MK-1)は1937年7月初飛行、乗員3名、全長15.73 m 、全幅:19.4 m、主翼面積:52.3 m2、空虚重量:4,100 kg、全備重量:7,200 kg、発動機シュベツォフ M-63 空冷星型エンジン821 kW (1,100 hp)820 hp (612 kW)2基、最高速力360 km/h、航続距離2,650 km 、兵装12.7 mm UBT機関銃1丁、7.62mm ShKAS機関銃1丁、爆弾1,000 kg 。 PictionID:45938699 - Catalog:16_007224 - Title: Chyetverikov MDR-6 (Che-2) Petrov photo - Filename:16_007224.TIF - Image from the Ray Wagner collection. Ray Wagner was Archivist at the San Diego Air and Space Museum for several years and is an author of several books on aviation ---Repository: San Diego Air and Space Museum
Date 28 March 2016, 08:24
Source Ray Wagner Collection Image
Author SDASM Archives 写真はWikimedia Commons,Category:Chyetverikov MDR-6 File:Ray Wagner Collection Image (25489382934).jpg引用。
Martin M-130 (1935)
The Martin M-130 was a commercial flying boat designed and built in 1935 by the Glenn L. Martin Company in Baltimore, Maryland, for Pan American Airways.
Hawaii Clipper - the last film
In June 1938, a young engineer from the National Advisory Council on Aeronautics (NACA) took along his 16mm movie camera on what would be the last completed round-trip flight of the Hawaii Clipper. The following month, the aircraft vanished without trace. This is a short segment from that film.
写真(右)1936-1938年頃、アメリカ、パンアメリカン航空(パンナム:PAA)マーチン(Martin)M-130四発大型飛行艇;プラット・アンド・ホイットニー(Pratt & Whitney)ツイン・ワスプ(Twin Wasp)R-1830エンジンを整備中。 Catalog #: 00068827 Manufacturer: Martin Designation: 130 Official Nickname: Clipper Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 7 May 2010, 12:10
Source
Martin : 130 : Clipper
Uploaded by Rybec
Author SDASM Archives 写真はWikimedia Commons, Categories: Martin 130 of Pan American AirwaysFile:Martin 130 Clipper (4590527116).jpg引用。
写真(右)1936年以降、アメリカ、ハワイ諸島オアフ島真珠湾、停泊しているマーチン(Martin)M-130「チャイナクリッパー」"China Clippers" 四発大型飛行艇 (NC14716)と上空を編隊飛行するアメリカ海軍ボーイング(Boeing)F4B艦上戦闘機;ボーイング(Boeing)F4B艦上戦闘機は、1928年7月初飛行の複葉戦闘機だが、高性能を発揮したために、アメリカ陸軍もボーイング(Boeing) P-12 として制式した。生産期間は1929–1932年で、生産機数は、P-12は366機、F4Bは187機、合計586機である。 The Pan American Airways Martin M-130 China Clipper (civil registration NC14716) at Pearl Harbor, Hawaii, in the 1930s. This aircraft remained in Pan Am service until 8 January 1945 when it was destroyed in a crash in Port of Spain, Trinidad and Tobago, reported as hitting a blackened out boat. 16 passengers and 9 crew members died in that crash.
Note the U.S. Army Air Corps bombers in the background.
Date 1930s
Source U.S. National Park Service gallery WAPA 2505 photo [1].
Author Unknown author 写真はWikimedia Commons, Categories: Martin 130 of Pan American Airways
File:Martin 130 China Clipper at Pearl Harbor 1930s.jpg引用。
写真(右)1936年以降、マーチン(Martin)M-130四発大型飛行艇の胴体内部の隔壁構造;
Catalog : 00068830 Manufacturer: Martin Designation: 130 Official Nickname: Clipper Notes:
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive
Date 7 May 2010, 12:10Source
Martin : 130 : Clipper
Uploaded by Rybec
Author SDASM Archives 写真はWikimedia Commons, Categories: Martin 130 of Pan American Airways
File:Martin 130 Clipper (4590527224).jpg引用。
マーチン M-130(Martin model 130)四発旅客飛行艇の性能 最高速力:290 km/h (180 mph) 巡行速力:262 km/h(163 mph)
航続距離:5150km
巡航高度:10,000 ft (3,048 m)
就役:Hawaii Clipper 1935年10月9日
Philippine Clipper 1935年11月14日
China Clipper 1936年3月3日
生産機数:3機
写真(右)1937年以降,ソ連向け輸出仕様マーチン(Martin)M-156/PS-30 四発大型飛行艇「ロシアン・クリッパー」 "Russian Clipper";双尾翼式のために、高さを抑えながら、垂直尾翼の面積を確保することができた。 01_00094487 Martin M-130 China Clipper
--Please Tag these images so information can be recorded. Image from the SDASM Curatorial Collection.Note: This material may be protected by Copyright Law (Title 17 U.S.C.)
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive 写真は, SDASM Archives Catalog #: 00068811引用。
写真(右)1937年以降,ソ連向け輸出仕様マーチン(Martin)M-156/PS-30 四発大型飛行艇「ロシアン・クリッパー」 "Russian Clipper";双尾翼式のために、高さを抑えながら、垂直尾翼の面積を確保することができた。 01_00094487 Martin M-130 China Clipper
--Please Tag these images so information can be recorded. Image from the SDASM Curatorial Collection.Note: This material may be protected by Copyright Law (Title 17 U.S.C.)
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive 写真は, SDASM Archives Catalog #: 00068811引用。
写真(右)1937年以降,ソ連への輸出仕様マーチン M-156(Martin model 156)四発飛行艇;双尾翼式のために、高さを抑えながら、垂直尾翼の面積を確保することができた。 English: 130 with larger wing, exported to USSR
Date 1 August 2009, 11:59:40
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive 写真はWikimedia Commons, Category:Martin 156 File:Martin 156 Clipper 00068803.jpg引用。
写真(右)1937年以降,アメリカ、格納庫前、マーチン M-156(Martin model 156)四発飛行艇;木製の大型支柱・整備台が置かれている。ソ連への輸出仕様に変更しているのであろうか。 Martin : 156 : Clipper
Manufacturer: Martin
Designation: 156
Official Nickname: Clipper
Notes: 130 with larger wing, exported to USSR
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive 写真は, SDASM Archives Catalog #: 00068800引用。
マーチンM-130(Martin 130 Clipper)飛行艇と同じく、マーチン M-156/PS-30飛行艇は、四発の肩翼(parasol wing)の飛行艇である。マーチン M-156/PS-30飛行艇の全長は、M-130飛行艇と同じであるが、全幅は27 ft (8.2 m)延長され、フラップ(flap)を装備しており、尾翼は2枚の双尾翼式に改変されている。
図(右)マーチン M-156(Martin model 156)四発飛行艇の三面図;双尾翼式のために、高さを抑えながら、垂直尾翼の面積を確保することができた。 English: 130 with larger wing, exported to USSR
1 August 2009, 11:59:30
Repository: San Diego Air and Space Museum Archive 写真はWikimedia Commons, Category:Martin 156 File:Martin 156 3-view l'Aerophile March 1938.png引用。
マーチン(Martin)M-156飛行艇の諸元
乗客:
53名(San Francisco - Hawaii)
26 名 (San Francisco - Hong Kong)
全長Length: 92 ft 2 in (28.11 m)
全幅Wingspan: 157 ft 0 in (47.87 m)
全高Height: 27 ft 2 in (8.29 m)
空虚重量Empty weight: 31,292 lb (14,194 kg)
総重量Gross weight: 60,708 lb (27,561 kg)
発動機Powerplant: ライト(Wright)サイクロン(Cyclone)G2空冷星形エンジン 1,000 hp (750 kW)4基
最高速力Maximum speed: 182 mph (293 km/h, 158 kn)
巡行速力Range: 3,000 mi (4,830 km, 2,600 nmi)
写真(右)1939年、ボーイング(Boeing)314四発飛行艇;1938年6月7日初飛行。1938–1941年に12機が生産された。同時期に開発されたマーチン M-156(Martin model 156)四発飛行艇を抑えて、パンアメリカン航空に採用された。
Collins, Tudor Washington, 1898-1970, photographer
Title
(Seaplane on the water beside a gangplank)
Description
English: A Boeing 314 flying boat is moored in a harbour. There two boats alos in the harbour. One of the boats have two life-savers with "Lady VI Auckland" written on each of them. Three men are visible on a boat. A man is walking along the gangplank, towards the flying boat. A jetty, and an island, is visible in the far background.
Date 1939
Medium Silver gelatin dry plate
Collection
Auckland War Memorial Museum
Accession number
81422 (object number)
Source/Photographer
API data
Catalogue record
Photo
Permission
(Reusing this file) This image has been released as "CCBY" by Auckland Museum.
写真はWikimedia Commons, Category:Boeing 314 of Pan American Airways File:Seaplane on the water beside a gangplank (AM 81422-1).jpg引用。
ボーイング(Boeing)314四発飛行艇の諸元
乗員Crew: 11名(客室乗務スチュワード2名を含む)
乗客Capacity: 68名(昼間飛行)/ 36名(夜間寝台飛行)/ 貨物・郵便4,536 kg
全長Length: 106 ft (32 m)
全幅Wingspan: 152 ft (46 m)
全高Height: 20 ft 4.5 in (6.210 m)
空虚重量Empty weight: 48,400 lb (21,954 kg)
総重量Gross weight: 84,000 lb (38,102 kg)
燃料Fuel capacity: 5,408 US gal (4,503 imp gal; 20,470 L)
発動機Powerplant: 4 × ライト(Wright) 709C-14AC1ツインサイクロン(Twin Cyclone)空冷14気筒エンジン1,600 hp (1,200 kW) プロペラPropellers: 3-羽ハミルトンスタンダード(Hamilton Standard)フル・フェザー定速回転プロペラ
最高速力Maximum speed: 210 mph (340 km/h, 180 kn)/ 6,200 ft (1,890 m)
巡行速力Cruise speed: 188 mph (303 km/h, 163 kn) / 66.5% 出力/ 11,000 ft (3,353 m)
航続距離Range: 3,685 mi (5,930 km, 3,202 nmi) /過重状態 4,900 mi (4,258 nmi; 7,886 km)
写真(右)1940年、ブローム・ウント・フォス (Blohm & Voss )BV-222 V-1六発大型飛行艇「ヴィーキング」"Wiking"試作1号機(登録コード:D-ANTE);BV 222試作1号機は、ブラモ BMW Bramo 323R ファニール(Fafnir)空冷星型9気筒エンジン(1,000馬力)6基を装備、民間登録記号D-ANTEをつけて、1940年9月7日に初飛行したが、戦局は、このような六発大型飛行艇を量産することを許さなかった。生産機数は、事実上試作機として合計13機のみ。 Beeldnummer
109
Collectie
NIOD
Trefwoorden
Luftwaffe, Transportvliegtuigen, Vliegtuigen, Duitse strijdkrachten
Bijschrift: Blohm & Voss Bv 222 'Wicking', neues leutsches Grossflugboot. Das neue deutsche Grossraumflugboot 'Wicking' ist derzeit das grösste Flugboot der deutschen Lufwaffe. Das zweistöckige Boot ist 37 m lang und 5,6 hoch, die Spannweite der Tragfläche beträgt 46 m.
写真はFlikers, BeeldbankWo2 Beeldnummer 109引用。
写真(右)1937年、ドイツ、ボーデン湖、フリードリッヒスハーフェンのドルニエ機工場で完成したばかりと思われるドルニエ(Dornier)DO-24K-1哨戒偵察飛行艇の正面;機首には銃座が備わっているのが確認できる。主翼はパラソル式で、その上に空冷星形エンジンが装備されている。そのため、プロパラの位置が、水面よりもかなり上になり、波浪や飛沫の影響を受けにくくしている。胴体中部には、水上安定性を保つためにバルジ式の浮き(スポンソン)が設けられている。この浮き(スポンソン)は、パラソル式の主翼を支える支柱の基盤にもなっている。オランダ海軍の発注になる軍用の偵察哨戒飛行艇だが、機首・胴体後方・尾部の銃座はまだ装備されていない。 Collectie
Fotoalbums voormalig Instituut voor Maritieme Historie(海事史研究所)
Beschrijving
Vooraanzicht van een Dornier Do 24K-1 maritieme patrouillevliegboot. Foto genomen omstreeks 1937 door de Dornier vliegtuigfabriek te Friedrichshafen op de Bodensee. Plaats
Duitsland
Precisie start Circa
Datering van
1937
Precisie eind
Circa
Datering tot
1937 Trefwoorden
Dornier Do 24, vliegboten, patrouillevliegtuigen, vliegtuigen, vliegboten, watervliegtuigen
Vervaardiger
Dornier
Copyright
NIMH Materiaalsoort
Ontwikkelgelatinezilverdruk
Kleur/Zwart-wit
Zwart-wit 写真はNetherlands Institute for Military History (NIMH) Beeldbank.defensie.nl・Objectnummer 2173-247-030 引用。
写真(右)1929年10月21日、ドイツ南部、スイス国境のボーデン湖、ドルニエDo-X 飛行艇(登録コード:D-1929)と乗客たちの搭乗記念写真;全長40m、全幅48.05m、全高6.4m、翼面積450m2、総重量52,000kg、最高速速力215km/h、航続距離2800km、乗員10名、乗客160名。パラソル式主翼の上面に、シーメンスのジュピター・カーチス・ライト(Jupiter-Curtis-Wright)エンジン525馬力12基を2機ずつ流線型のナセルに収納して、縦列串型に配置している。 Inventory: Bild 102 - Aktuelle-Bilder-Centrale, Georg Pahl
Signature: Bild 102-08577 Original title: info Der Weltrecord-Flug des Dornier-Riesenflugbootes"Do X" mit 169 Passagieren in Altenrhein a/Bodensee!. Es ist das erste Mal, dass 169 Personen mit einem Luftfahrzeug beffördert wurden; ausser dem mitgefführten Betriebsstoff für 1200 km. was einem Gesamtgewicht von ca. 300 Passagieren entspricht. Die 169 Passagiere, welche den Recordflug des "Do X" mitmachten, vor dem Flugboot. Archive title: Altenrhein / Bodensee.- Flugboot Dornier Do X (D-1929) mit Passagieren, Weltrekord-Flug am 21.10.1929 Dating: 21. Oktober 1929
Photographer: Pahl, Georg
Origin: Bundesarchiv . 写真はWikimedia Commons, Category:Dornier Do X・File:Bundesarchiv Bild 102-08577, Flugschiff Dornier Do X mit Passagieren.jpg引用。
写真(右)1932年11月、イギリス、イギリス空軍ブラックバーン(Blackburn)R.B.3A パース(Perth)飛行艇:1933–1934年の期間に4機が生産された。1934年に就役し、1938年に退役。発動機はアイリスの最終型と同じで、ロールスロイス(Rolls-Royce)(Buzzard)IIMS 排気量2,239.3 in³(36.7 L)V-12型液令エンジン出力825 hp (615 kW)3基装備。ただし、このBuzzard IIMS(H.XIIMS)は、1932-1933年に69基が生産されたに過ぎない。 November 1932. Iris Mk 5. (Flight 1932/11/17).
R.B.1D / Iris V
This was the final variant. Three Iris Mk IIIs were fitted with 825 hp (615 kW) Rolls-Royce Buzzard IIMS piston engines.. 写真は, Grace's Guide File:Im19321117FL-Iris5.jpg引用。
ブラックバーン(Blackburn)R.B.3A パース(Perth)飛行艇の諸元
乗員Crew: 5名
全長Length: 70 ft 0 in (21.34 m)
全幅Wingspan: 97 ft 0 in (29.57 m)
全高Height: 26 ft 5.5 in (8.065 m)
主翼面積Wing area: 2,461 sq ft (228.6 m2)
空虚重量Empty weight: 20,927 lb (9,492 kg)
最大離陸重量Max takeoff weight: 32,500 lb (14,742 kg)
発動機:ロールスロイス(Rolls-Royce)バザード(Buzzard:ノスリ)II MS V-12型液令エンジン675 hp (503 kW)3基 最高速力Maximum speed: 132 mph (212 km/h, 115 kn)
航続距離Range: 1,300 mi (2,100 km, 1,100 nmi)
実用上昇限度Service ceiling: 11,500 ft (3,500 m)
2021年8月28日開設の鳥飼研究室へのご訪問ありがとうございます。データ引用の際は,出所を明記するか,リンクをしてください。
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