写真(上):1945年、アメリカ東部、サンフランシスコ湾、戦時標準リバティー船EC2-S-C1を改装したアメリカ海軍クレーター級輸送艦「シチュラ」(USS Situla AK-140)の右舷;本来は、1943年1月9日にオレゴン州ポートランド進水、1943年2月7日竣工の戦時標準リバティー船EC2-S-C1「ジョン・ホワイティーカー」SS John Whiteaker(オレゴン州知事に由来)で、1943年12月2日にアメリカ海軍に委譲、1944年1月14日にアメリカ海軍クレーター級輸送艦として就役。
USS Situla (AK-140), a Liberty ship commissioned into the US Navy, seen here in San Francisco Bay in 1945
Date 1945
Source AK-140 Situla Navsource Online http://www.navsource.org/archives/09/13/130140.htm
Author Unknown, contributed to Navsource by Edward R. Middleton, S-1/c, USNR, Crew Member 1945-46
写真は Wikimedia Commons,Category:World War II auxiliary ships of the United States File:USSSitulaAK140.jpg引用。
写真(上):1945年、アメリカ、1945年5月、55日間で竣工した戦時標準ビクトリー船VC2-S-AP2 「アメリカン・ビクトリー」(SS American Victory)の左舷;全長:455 ft (139 m)、全幅: 62 ft (19 m)、吃水: 28 ft 6 in (8.69 m)、排水量:10,750t。
Image of SS American Victory, a VC2-S-AP2 type Victory Ship (errantly labeled elsewhere the SS Maritime Victory, which was subsequently renamed the Pvt. Frederick C. Murphy)
Date 9 March 2015
Source HISTORIC AMERICAN ENGINEERING RECORD Maritime Victory (Private Frederick C. Murphy) HAER No. TX-10
Author HAER Maritime Recording Project staff
写真は Wikimedia Commons,Category:Lane Victory (ship, 1945) File:SS American Victory.jpg引用。
アメリカ戦時船舶管理局 AG(War Shipping Administration)によると,第二次大戦中の米国商船の撃沈は 1,554隻で,そのうち733隻は,排水量1000トン以上の船舶の撃沈である。また,外国船 Foreign flag
shipsでもアメリカ海軍武装警備隊 NAG(Naval Armed Guard) が乗船し,警備している船舶も,米国の戦域U.S. territories,例えばフィリピンにあるようなときは,この損失に含めている。 1945年(昭和20年)3月23日,米艦隊が沖縄本島に艦砲射撃を開始し,3月26日に沖縄の慶良間列島に米軍が上陸すると,日本軍は「天一号作戦」を発動した。これは,日本陸軍機・海軍機による米輸送船団と艦艇に対する迎撃戦,上陸した米軍に対する持久戦である。 米国商船の被害一覧によれば,フィリピン戦と沖縄戦の特攻で撃沈した米国の商船は6隻。沖縄方面で被害を受けた米国の商船は,特攻,爆撃,魚雷,機雷,友軍の誤射など合計24隻,撃沈は4隻である。天号作戦では輸送船団を主要攻撃目標とする適切な判断をしていたが,いつの間にか,敵艦船,特に米任務部隊の空母に集中してしまった。たしかに,自爆特攻の目標を,輸送船とするのは,海軍上層部でもできなかったのかもしれない。
Source:U.S. Merchant Ships Sunk or Damaged in World War II
写真(左):1943年2月6日、米国から英国に向かうリバティー船「チェッカーボード」上の黒人水夫たち。;Members of a `CHECKERBOARD' crew that brought a Liberty Ship from the U.S. to England, fondle their mascot `BOOKER.' (L-R) R. C. Woods, A. M. Mulzac, W. B. Shepard, and S. O'Neil." 写真(右):リバティー船で働く黒人水夫A seaman with the U.S. Maritime Service. N.d. 208-NP-3ZZ-4.
アメリカ東部、ポートランドのニューイングランド造船所では、外国向けのオーシャンシップ(Ocean Ship)も建造された、例えば「オーシャンビクトリー」SS Ocean Victoryは、7174総トンで1942年にイギリス(British Ministry of War Transport:MoWT)向けに建造されたが、これらの外国向け貨物輸送船もすぐにリバティ船(Liberty Ship)と同型になった。「オーシャンビクトリー」は、1943年にオランダ政府に譲渡され、「ヤン・ステン」Jan Steenと改名された。そして、1946年に,民間船「アムステルビン」Amstelveenとなり、1959年には香港(Hong Kong)に移籍し「ポリー」Pollyとなったが、1963年にはスクラップにされた。
写真(右):1942年8月16日、アメリカ東部、メイン州 、ポートランド(Portland)で建造されたリバティ船(Liberty Ships), Portland Maine,。;米国の輸送船(商船)造船所は,戦前に持っていた船舶の4倍の船舶を建造した。こうして,3500隻以上の貨物船と900隻の高速タンカーが就航し,1944年には船舶が運んだ貨物7850万トンの72%を,この戦時標準船の船団が運搬した。欧州や太平洋への航海距離は,1万2000マイルから1万8000マイルに達する。 An archival photo shows a Liberty ship under construction. SOUTH PORTLAND — Workmen are dismantling the rusted steel skeleton of the last remaining industrial shed where Liberty ships were built here during World War II.
It’s one of two structures that P.K. Contracting Inc. of Randolph, Mass., is removing for the property’s owner, John Cacoulidis, who once wanted to build a towering convention center on the 22-acre site, with cable cars spanning Portland Harbor.
米国商船の被害一覧によれば,フィリピン戦と沖縄戦の特攻で撃沈した米国の商船は6隻。沖縄方面で被害を受けた米国の商船は,特攻,爆撃,魚雷,機雷,友軍の誤射など合計24隻,撃沈は4隻である。天号作戦では輸送船団を主要攻撃目標とする適切な判断をしていたが,いつの間にか,敵艦船,特に米任務部隊の空母に集中してしまった。たしかに,自爆特攻の目標を,輸送船とするのは,海軍上層部でもできなかったのかもしれない。
Source:U.S. Merchant Ships Sunk or Damaged in World War II
写真(左):アメリカ戦時標準量産型輸送船リバティ船「ジョセフ・ヘンリー」SS Joseph Henry;The SS Joseph Henry was a Liberty ship built in 1942-1943 by the Kaiser Company in Vancouver, Washington, and completed by the Oregon Ship-Building Corporation of Portland. The launch date was January 23, 1943. A total of 2,710 Liberty ships were constructed during World War II 写真(右):量産されるアメリカ戦時標準輸送船リバティ船;1945年5月13日War Shipping Administration Washington, D.C.発表。
写真(右):現在残っている2隻のリバティ船(Liberty Ship)のうち1隻EC2-S-C1「ジェレマイア・オブライエン」SS Jeremiah O'Brien;ポートランド、ニューイングランド造船所(New England Shipbuilding Corporation)で、1943年5月6日進水、1943年6月19日竣工、1943年7月3日就役、1946年2月7日退役。アメリカ独立戦争当時の艦長ジェレミア・オブライエンにちなんで命名で、現在、サンフランシスコ(San Francisco)に保管されている。1944年6月6日、フランスのノルマンディー上陸作戦に参加した6,939艦の生き残りである。 This Liberty Ship carries the name of the Commander of the First American Flying Squadron of the War of the Revolution, Jeremiah O'Brien, a Military Commander, a Privateer, and a Naval Officer. The second, SS John Brown is in Baltimore, and Project Liberty Ship is dedicated to preserving this last such ship on the east coast of America.
リバティ船(Liberty Ship)EC2-S-C1「ジェレマイア・オブライエン」SS Jeremiah O'Brienの諸元
全長Length: 441 ft 6 in (134.57 m)
全幅Beam: 57 ft (17 m)
吃水Draft: 27 ft 9 in (8.46 m)
排水量Displacement:15,928ショートトン(14,450 t)
スクリュー 1軸(shaft),直径 18-foot (5.5-meter) 機関:蒸気タービン2,500馬力 (1.9 MW)
最高速力:11ノット
写真(右):2012年9月、現在残っている2隻のリバティ船(Liberty Ship)のうち1隻EC2-S-C1「ジョンW.ブラウン」SS John W. Brown;ポートランド、ニューイングランド造船所(New England Shipbuilding Corporation)で、1942年7月28日進水、1942年9月7日竣工、1942年9月19日就役、1946年11月19日退役。載貨重量トン数(Deadweight tonnage)10,865 ロング・トン、総トン数(gross register tonnage:GRT)7,176 トン。リバティ船2隻のうち1隻は現在も運用中で、3隻のうちの1隻は博物館船として保存されてる。
English: SS JOHN W. BROWN (Liberty Ship)
Logo of the United States National Park Service.svg
This is an image of a place or building that is listed on the National Register of Historic Places in the United States of America. Its reference number is 97001295.
Date 25 September 2012
Source
Own work
Author MKelly1990 写真はCategory:New England Shipbuilding Corporation File:SS JOHN W- BROWN (Liberty Ship) 2012-09-25 15-25-12.jpg引用。
アメリカの戦時標準リバティー船How A Cargo Ship Helped Win WW2: The Liberty During World War Two, hundreds of cargo ships raced across the Atlantic in an effort to keep Britain supplied. But these ships were being sunk by German U-boats, warships and aircraft. In 1940 alone, over a thousand allied ships were lost on their way to Britain.
写真(右):1943年9月5日、アメリカ戦時標準船リバティー船(Liberty ship)EC2-S-C1「ウィリアム・ムルホーランド」(SS WILLIAM MULHOLLAND):アメリカ海軍ZP-14軽飛行船上から撮影されたEC2-S-C1型リバティー船「ウィリアム・ムルホーランド」(SS WILLIAM MULHOLLAND)。ZP-14軽飛行船は、アメリカ海軍が機雷発見用に開発させた飛行船。
Title:SS WILLIAM MULHOLLAND ("Liberty" ship)
Caption:Underway in position 37°32'N, 75°07'W, on 5 September 1943. Her decks are crowded with men. Photographed by a ZP-14 blimp from Weeksville NAS.
Description:
Catalog #:80-G-84337
Copyright Owner:National Archives
Original Creator:
Original Date:Sun, Sep 05, 1943 . 写真はNaval History and Heritage Command: 80-G-84337 SS WILLIAM MULHOLLAND ("Liberty" ship) 引用。
1943年12月21日、パナマ、パナマ運河沖を航行中のアメリカ沿岸警備隊(USCGC United States Coast Guard)保安警備船「ボデガ」(USCGC Bodega (WYP-342))が座礁した。そこでアメリカ戦時標準船リバティー船(Liberty ship)「ジェームズ・ウィスコム」(S.S. JAMES WITHYCOMBE)が、座礁した保安警備船「ボデガ」を曳航して救助しようと接近した。しかし、救助に向かったリバティー船「ジェームズ・ウィスコム」自らも座礁してしまい二次遭難となった。
写真(右):1944年6月1日、アメリカ西岸沖40キロ、カリフォルニア州ファラロン諸島(Farallon Islands)で座礁したアメリカ戦時標準船リバティー船(Liberty ship)EC2-S-C1「ヘンリー・バート」(S.S. Henry Bergh)の前半分:灯台が左側に見える。南太平洋からサンフランシスコに1300名の水兵を乗せた「ヘンリー・バート」は、速力11ノットで帰国途上、航法ミスによってファラロン諸島にて座礁した。
アラメダ海軍基地(Naval Air Station Alameda :NAS Alameda)から飛び立った飛行機から撮影。 Title:S.S. HENRY BERG ("LIBERTY SHIP")
Caption:Wrecked in the Farallon Islands, California. Photographed by a plane from NAS ALAMEDA, 1 June 1944.
Note: lighthouse in upper left.
Description:
Catalog #:80-G-236265
Copyright Owner:National Archives
Original Creator:
Original Date:Thu, Jun 01, 1944 写真はIslapedia:File:Bergh.png引用。
アメリカ戦時標準船リバティ船(Liberty Ship)EC2-S-C1「ヘンリー・バート」(S.S. Henry Bergh)は、乗員訳100名、乗客定員564名のところ、過剰定員の1300名の水兵を乗せて、南太平洋から、アメリカ本土サンフランシスコに向かっていた。しかし、1944年6月1日、速力11ノットで航行中に、航法を誤ってしまい、サフランシスコ沖合40キロにあるファラロン諸島で座礁した。
写真(右):1944年12月5日、フィリピン、スリガオ海峡、特攻機の体当たりを受け黒煙を上げるアメリカ海軍中型揚陸艦LMS-20(SS Sylvester Pattie):戦死8名、負傷9名の人的損害を受けた。 Title:LSM 20
Caption:LSM 20 sinking in Surigao Straits, 5 December 1944. She was struck by a kamikaze amidships, killing 8 and wounding 9.
Description:Courtesy of Rear Admiral Arthur H. McCollum, USN (Ret), 1969.
Copyright Owner:Naval History and Heritage Command
Original Creator:
Original Date:Tue, Dec 05, 1944 写真はNaval History and Heritage Command: NH 68789 LSM 20引用。
LSM(R)-188級ロケット弾中型揚陸艦(LSM(R)-188-class Landing Ship Medium (Rocket))は、口径5インチのロケット弾を4連装Mk.36発射装置に据えて75基並べた。そして、船尾には5インチ砲1基を装備した。4連装Mk.36が75基、6連装Mk.30発射装置30基を搭載したものもある。ただし、ロケット弾は、初弾は発射装置に予め装填されているが、次発はロケット弾を1発ずつ人力装填するしかない。
ロケット弾は、初弾は発射装置に予め装填されているが、次発はロケット弾を1発ずつ人力装填するしかない。そこで、後に初弾射撃後に人力を要しない次発装填が考案された。これが、LSM(R)-LSM(R)-401級ロケット弾中型揚陸艦(LSM(R)-401-class Landing Ship Medium (Rocket))で、次発装填可能なロケット弾発射装置Mk.51を85基搭載した。さらに、LSM(R)-401級は、右舷の艦橋を艦尾に移動し、その前方に5インチ砲を搭載した。
写真(右):1944年12月4日、フィリピン沖、アメリカ海軍LSM-1級中型揚陸艦(Landing Ship Medium)改造のロケット弾中型揚陸艦USS LSM(R)-188:乗員がMK 30ロケット弾発射器に人力装填している。 Title:LSM 20
Displacement light 758 t. attack 983 fully loaded 1,175 t. Length 203' 6" (ovl) Beam 34' 6" •Laid down, 18 August 1944, at Charleston Navy Yard, Charleston, S.C.
•Launched, 12 September 1944
•Commissioned USS LSM(R)-188, 15 November 1944, LT. Harry C. Crist USNR in command
•During WWII USS LSM(R)-188 was assigned to the Asiatic-Pacific Theater:
USS LSM(R)-188 crew loading outboard MK 30 rocket launchers off Charleston, S.C., 3 December 1944.
US Navy photo # NH 700730 from the collections of the US Naval Historical Center. 写真はNavSource Online: Amphibious Photo Archive:USS LSM(R)-188引用。
LSM(R)-501級ロケット弾中型揚陸艦(LSM(R)-501-class Landing Ship Medium (Rocket))でロケット弾発射装置も連装式Mk.105が10基を搭載した。
アメリカ海軍水上機母艦「シャンデレール」(USS CHANDELEUR :AV-10)の諸元
1941年11月29日、アメリカ参戦直前にサンフランシスコで竣工
排水量5,300トン、満載排水量 13,700 トン
全長Length: 492 ft (150 m)
全幅Beam: 69 ft 6 in (21.18 m)
吃水Draught: 23 ft 9 in (7.24 m)
機関出力 9,350 馬力
最高速力Speed: 18 knots (33 km/h)
乗員Complement: 1075
兵装: 5インチ(127mm)38口径両用砲1門 3インチ(76.2mm)50口径砲4門 40ミリ連装機関砲4基8門 20ミリ単装機関銃15丁 艦載機:甲板にPBM-3を搭載可能だが、主な任務は泊地における飛行艇・水上機の支援である。
写真(右):1945年4月1日(?)、沖縄、慶良間諸島に上陸するアメリカ海軍の戦車揚陸艦(LST:Landing Ship, Tank)885号ほか:迷彩塗装を施しているが、これは戦争後期のアメリカ軍艦艇に普及していた塗装方法だった。
戦車揚陸艦LST-885諸元: 1944年10月26日就役 全長Length: 327' 9"' 、ビームBeam: 50' 搭載量Displacement: 1,625 (軽量時); 4,080 (満載時 2,100 トン)
動力Propulsion: 2 x General Motors 12-567 ディーゼル2軸 航続距離
Range: 24,000マイル @ 9 ノット(knots) 最高速力Top Speed: 11.6 knots 乗員Complement: 111名、兵員Troops: 163名 兵装 Armament: 7 x 40ミリ単装機関砲 6 x 20ミリ機関銃 2 x 12.7ミリ機関銃(.50caliber mg) 4 x 12.7ミリ機銃(.30-caliber mg)。
LSM(Landing ship-medium)は同じシップ(ship)でも1,000トンとLSTより小さいために「艇」とし、LSTはそれよりは大きいく総トン数5000トンあるので「艦」と訳す。船倉前部には揚陸する戦車・トラックなど戦闘車輛や火砲、弾薬、燃料など様々な物資を搭載することができる。艦首ががたくさん積み込まれているようだ。アメリカ軍は慶良間諸島を艦隊や補給船舶の泊地として利用した。
Title: USS LST -647
Caption: Moves in toward the beach at Kerama Retto. In background is LST-885. Photographed from USS WEST VIRGINIA (BB-480)
Description:
Catalog #: 80-G-K-3821
Copyright Owner: National Archives
Original Creator:
Original Date: Sun, Apr 01, 1945 写真はNaval History and Heritage Command Catalog #: 80-G-K-3821 USS LST -647 引用。
写真(右):1945年4月、沖縄、慶良間諸島に停泊している輸送船舶から、燃料と思われるドラム缶を揚陸しているアメリカ軍。慶良間諸島は、艦隊や補給船舶の泊地となり、沖縄振興のための前線補給基地として機能していた。:1945年3月26日、沖縄本島上陸に先んじて、アメリカ軍は慶良間列島に上陸した。慶良間列島の住民は、アメリカ軍の侵攻に恐慌をきたし、捕虜となれば暴行、虐殺されるとの恐怖から、家族で自ら死を選んだ。これが、住民の集団自決である。 Title: Escort Carrier Crewmen
Caption: Handling suppliers on their ship's forward flight deck, in Kerama Retto Anchorage, near Okinawa, April 1945. Another escort carrier CVE-55 Class- is in the background.
Description:
Catalog #: 80-G-K-4928
Copyright Owner: NARA 写真はNaval History and Heritage Command Catalog #: 80-G-K-4928 Escort Carrier Crewmen引用。
写真(上):1940年代前半、アメリカ東部、メイン州 、ポートランドにあるニューイングランド造船所(New England Shipbuilding Corp.);ここでリバティ船(Liberty Ships)が大量生産された。
This archival aerial view, taken in the early 1940s, shows the breadth of the New England Shipbuilding Corp. property when it was building Liberty ships in South Portland. The building marked “No. 10” is the structure currently being demolished. Copy photo by John Ewing/Staff Photographer
The shipyard employed 30,000 people at peak production and built 244 Liberty ships during the four years in which the U.S. was at war, DiPhilippo said. It was one of 17 shipyards across the country that built a total of 2,751 Liberty ships, according to the U.S. Merchant Marine. It gradually ceased operating after the war ended in 1945.
写真(上):1941年9月27日、アメリカ、戦時標準商船として大量建造されたリバティー船(Liberty Ship);ブロック建造で、陸上でのブロック組み合わせも導入し、ドックのある造船所を長期間占有することなく、建造することができた。左は、船台に据え付けられたキール(竜骨)。右は、船底が出来上がった4日が経過した時の状態。 左)Merchant Ships: Liberty. Biography of a Liberty Ship. The keel is laid for one of the new EC-2 Emergency cargo ships at an eastern shipyard. These ships, popularly known as “Liberty Ships” are scheduled for production during 1942-43 at the rate of more than three every two days in shipyards of the United States. Present production schedules anticipate completion of the ships in a period of about 105 days. Here the last of the keel plate sections is being laid down on the blocks of the ways and welded into place. A great time saving has been effected in the building of these ships by prefabricating sections of the ship in specially designed plants rather than trying to assemble each plate and part to the ship in the cramped working quarters afforded on the ways. The prefabricated sections are built up from the plates. The ways are reduced to a mere assembly location at which the various sections are welded together to form the completed ship. U.S. Office of Emergency Management Photograph. Courtesy of the Library of Congress. (2015/05/06). 右)Merchant Ships: Merchant Ships: Liberty. Biography of a Liberty Ship. Just four weeks after the keel had been laid the ship has attained this stage in its growth. The sides have been grown appreciably in the past four days, three of the safety bulkheads are in place amidships and a fourth is just being erected toward the stern of the ship. New scaffolding is going up to permit further extension of the ship’s sides. The apparent absence of workmen is merely indicative of the efficient manner in which ships of this class are being turned out. These “Liberty Ships” are made from a standardized design in prefabricated sections which are carried to the ways intact and assembled into the ship. U.S. Office of Emergency Management Photograph. Courtesy of the Library of Congress. (2015/05/06). 写真はNaval History and Heritage Command:LC-Lot-3452-2: LC-Lot-3452-3: 引用。
写真(上):1941年、アメリカ、戦時標準商船として大量建造されたリバティー船(Liberty Ship);ブロック建造で、陸上でのブロック組み合わせも導入し、ドックのある造船所を長期間占有することなく、建造することができた。左は、船台に据え付けられて2か月後の建造状況。右は、1941年9月27日、リバティー船「パトリック・ヘンリー」の進水式。リバティー船「パトリック・ヘンリー」は、1960年にスクラップにされた。 左)Merchant Ships: Liberty. Biography of a Liberty Ship. In two months after her keel was laid this “Liberty Ship” hull is being cleaned up for her launching ceremony on the morrow. She has been built, from the keel up, of prefabricated sections with a minimum of riveting from prefabricated sections where were built in a specially designed plant. Much time is saved in this method of construction since fitting and fabricating are not done in the somewhat cramped space of the ways. U.S. Office of Emergency Management Photograph. Courtesy of the Library of Congress. (2015/05/06).
右)Merchant Ships: Liberty. Biography of a Liberty Ship. Less than five months from keel-laying to launching ceremony was the record set by SS Patrick Henry. This time is being reduced to sixty days in the construction of her sister ships of the Liberty Ship design. This standard design was selected by the Maritime Commission to meet the need for a ship that can be built in existing yards in minimum time with the additional purpose of conserving materials vitally needed for the war production effort. Prefabrication of sections in special plants, replacing of riveting wherever possible by welding and other new departures all contribute to the speed of construction and saving of material and dead weight in these ships which are already proving their worth in the War on the Axis. On 27 September 1941, SS Patrick Henry, the first U.S. Liberty ship, was launched at Baltimore, Maryland. Numerous other vessels were launched on that day, known as "Liberty Fleet Day." Surviving World War II, Patrick Henry was scrapped in 1960. U.S. Office of Emergency Management Photograph. Courtesy of the Library of Congress. (2015/05/06). 写真はNaval History and Heritage Command: LC-Lot-3452-4: LC-Lot-3452-6: Merchant Ships: Liberty引用。
写真(右):1941年9月27日、アメリカ、ワシントンDC北西50キロ、メリーランド州(Maryland)バルチモア(Baltimore)で進水した戦時標準リバティー船(Liberty Ship)第1号「パトリック・ヘンリー」"SS Patrick Henry";ブロック建造で、陸上でのブロック組み合わせも導入し、ドックのある造船所を長期間占有することなく、建造することができた。 Caption: Merchant Ships: Liberty. Biography of a Liberty Ship. SS Patrick Henry at launching, September 27, 1941. Giant cranes wheel smoothly along the wide outer rail swinging the heavy superstructure parts to her decks while trains roll in on the narrower center rails to feed the crane and the lighter brings additional parts up to the dock. In a matter of three months, she will be ready to assume her part in the carrying of endless streams of war supplies to the fighting fronts of the united nations fighting for the preservation of democratic ideals against the Axis forces. On 27 September 1941, SS Patrick Henry, the first U.S. Liberty ship, was launched at Baltimore, Maryland. Numerous other vessels were launched on that day, known as "Liberty Fleet Day." Surviving World War II, Patrick Henry was scrapped in 1960. U.S. Office of Emergency Management Photograph. Courtesy of the Library of Congress. (2015/05/06).
Accession #:LC-Lot-9434-11 写真はNaval History and Heritage Command:LC-Lot-3452-8: Merchant Ships: Liberty 引用。
写真(右):アメリカ、1941年9月27日に進水したリバティー船(Liberty Ship)「パトリック・ヘンリー」(SS Patrick Henry);船首と船尾には防御用の火砲が搭載されている。船台に竜骨(キール)を据えるけてから平均105日間で完成した。陸上で船体の一部をブロック建造し、それを船台上で溶接して組み立てたために、船台(ドック)のある造船所を長期間占有することなく、短期間に建造することができた。しかし、船員の訓練は、船舶の建造のようには簡単にはいかなかった。 Caption: Merchant Ships: Liberty. Biography of a Liberty Ship. Approximately 105 days after her keel is laid SS Patrick Henry is off on her maiden voyage to carry the war to the Axis. On 27 September 1941, SS Patrick Henry, the first U.S. Liberty ship, was launched at Baltimore, Maryland. Numerous other vessels were launched on that day, known as "Liberty Fleet Day." Surviving World War II, Patrick Henry was scrapped in 1960. U.S. Office of Emergency Management Photograph. Courtesy of the Library of Congress. (2015/05/06). 写真はNaval History and Heritage Command: LC-Lot-3452-5: Merchant Ships: Liberty 引用。
アメリカ戦時標準船リバティ船(Liberty Ship)第1号船「パトリック・ヘンリー」(SS Patrick Henry)は、メリーランド州ボルチモアのベツレヘム造船所で1941年9月27日に進水した。このリバティ船第1号の進水式には、アメリカ大統領フランクリン・ルーズベルト(FDR)も出席し、盛大に祝われたが、「リバティ」(自由)とは、第二次大戦中、1940年春以来ドイツに占領された西ヨーロッパをイギリスを後押しすることで自由に戻すという解放の意味を込めていた。
写真(右):1942年3月12-15日、アメリカ、戦時標準商船として大量建造されたリバティー船(Liberty Ship);ブロック建造で、陸上でのブロック組み合わせも導入し、ドックのある造船所を長期間占有することなく、建造することができた。 Merchant Ships: Liberty. Around the Clock at a U.S Shipyard. Shown: Stern to bow, these five are nearly ready to hit the water. Anchor chains in the foreground are yet to be attached. The yard is unidentified. Office of War Information Photograph, March 12-15, 1942. Courtesy of the Library of Congress. (2016/01/08).
Accession #:LC-Lot-9436-14 写真はNaval History and Heritage Command: LC-Lot-9436-14: Merchant Ships: Liberty引用。
アメリカ戦時標準船リバティ船(Liberty Ship)の諸元
全長:134.57 m
全幅:17.34 m
ステアボード 11.38 m
吃水 7.70 m
乗員: 41名
発動機: 重油ボイラー2基、1軸スクリュー
出力 2,500 hp (1,900 kW)
速力:11–11.5 knots (20.4–21.3 km/h; 12.7–13.2マイル/時)
航続距離: 2万マイル (3万7,000 km; 23,000 mi)
排水量: 1万856 t
写真(右):1942年4月22-28日、アメリカ、ベツレヘム造船所(Bethlehem Yard)、戦時標準商船として大量建造されているリバティー船(Liberty Ship)"SS Benjamin Harrison"と"SS Samuel Chase";ブロック建造で、陸上でのブロック組み合わせも導入し、ドックのある造船所を長期間占有することなく、建造することができた。 Caption: Merchant Ships: Liberty. American Shipyards Reach All-Time High In Production. Shown: Liberty Ships, shown SS Benjamin Harrison and SS Samuel Chase, at Bethlehem Yard are being fitted to prepare them for joining the fleet of Allied ships now on the seas. Note, Benjamin Harrison was torpedoed by U-172 on March 4, 1943. She was scuttled on March 16th. Office of War Information Photograph, April 22-28, 1942. Courtesy of the Library of Congress. (2016/01/08).
Accession #:LC-Lot-9434-11 写真はNaval History and Heritage Command: LC-Lot-9434-11: Merchant Ships: Liberty 引用。
写真(右):1942年3月12-15日、アメリカ、造船所で戦時標準商船として量産されているリバティー船(Liberty Ship)のスクリュー推進器;陸上でのブロック分割建造を導入して、短期間でドック上で電気溶接で組み合わせて船体が浸水した。 Caption: Merchant Ships: Liberty. Around the Clock at a U.S Shipyard. Shown: The driving force behind these ships is giant propellers such as this one being fitted to one’s driving shaft. The yard is unidentified. Office of War Information Photograph, March 12-15, 1942. Courtesy of the Library of Congress. (2016/01/08).
Accession #:LC-Lot-9436-13 写真はNaval History and Heritage Command: LC-Lot-9436-13: Merchant Ships: Liberty引用。
写真(右):1942-1943年、アメリカ東部、ニューヨーク港、ベツレヘム造船所(Bethlehem Yard)、戦時標準商船として大量建造されたリバティー船(Liberty Ship)の乗員に充当するために若者が動員され船員として訓練された。;左奥には、自由の女神が見える。リバティー船の船首と船尾には防御用の4インチ(102ミリ)砲が搭載されている。ブロック建造で、陸上でのブロック組み合わせも導入し、船台(ドック)のある造船所を長期間占有することなく、建造することができた。しかし、船員の訓練は、船舶の建造のようには簡単にはいかなかった。 Caption: Merchant Ships: Merchant Marine Service, WWII. U.S. Trains American Youth for Merchant Fleet. America’s Statue of Liberty (left) in New York Harbor seems to salute this new U.S. “Liberty” ship manned with young Americans, who have just completed their merchant marine training under the U.S. Maritime Service program. With full hatches and a capacity deckload of supplies and munitions, the vessel heads for the open sea to join the endless bridge of merchant ships carrying victory cargoes to United Nations war fronts throughout the world. U.S. Maritime Service training centers turned out thousands of skilled sailors in 1942 and 1943 and in the latter year produced an average of five crews of trained seaman every day to man America’s vast 24,000,000, ton Merchant Marine fleet. Courtesy of the Library of Congress. (2017/07/13). 写真はNaval History and Heritage Command: LC-Lot-4064-10: Merchant Ships: Merchant Marine Service, WWII 引用。
写真(右):1945年末-1946年初頭、アメリカ西岸、サンフランシスコ湾、ベツレヘム造船所(Bethlehem Yard)、戦時標準商船として大量建造されているリバティー船(Liberty Ship)「カルロス・カリーリョ」"SS Carlos Carrillo";ブロック建造で、陸上でのブロック組み合わせも導入し、1943年ドックのある造船所を長期間占有することなく、建造することができた。 SS Carlos Carrillo
Description:(Liberty Ship transport, 1943) In San Francisco Bay, California, circa late 1945 or early 1946. Note large number of men crowding her decks and gun platforms. Donation of Boatswain's Mate First Class Robert G. Tippins, USN (Retired), 2003. U.S. Naval History and Heritage Command Photograph. : Photo # NH 98700 "Liberty" ship transport SS Carlos Carrillo off San Francisco, California, circa 1945-46
写真はNaval History and Heritage Command: NH 98700 SS Carlos Carrillo引用。
EC2-S-C1型リバティー船(Liberty Ship)「カルロス・カリーリョ」"SS Carlos Carrillo"は、 総トン数7160トン、カリフォルニア州ロスアンゼルス(Los Angeles)、ターミナルアイランド(Terminal Island)で、1943年1月に進水し、第二次大戦中は、軍隊輸送船としてた。戦後も使用され、1963年、オレゴン州ポートランド(Portland)で解体された。
リバティ船(戦時標準船EC2-S-C1)の上面内部図;船倉は、船首から第1、第2、艦橋を挟んで、後方に第3、第4、第5の5室が設けられていて、それに貨物を積み込むためのクレーン(デリック)は、前方2基、後方1基設けられている。
The Liberty ships were slightly over 441 feet long and 57 feet wide. They used a 2,500 horsepower steam engine to push them through the water at 11 knots (approximately 12.5 miles per hour). The ships had a range of 17,000 miles. Liberty ships had five cargo holds, three forward of the engine room and two aft (in the rear portion of the ship). Each could carry 10,800 deadweight tons (the weight of cargo a ship can carry) or 4,380 net tons (the amount of space available for cargo and passengers). The crew quarters were located amidships (the middle portion of the ship).
写真(右):1945年4月以降、沖縄本島、バックナー湾(中城湾)、初めて沖縄本島接岸したアメリカの戦時標準商船リバティー船(Liberty Ship)「シルベスター・パティ―」(SS Sylvester Pattie):Sylvester Pattie (1782-1828)は、初期のメキシコを探検したアメリカ人。アメリカ陸軍サイモン・B・バックナー中将は、沖縄方面連合軍最高指揮官として、第10軍司令官に就任、沖縄攻略「アイスバーグ作戦」を指揮した。
1945年6月18日 喜屋武半島で善戦視察中に、日本軍の砲撃を受け戦死。享年58歳。1945年10月22日公開の写真。 Caption: Okinawa Campaign, Landing, April 1945. SS Sylvester Pattie, Liberty Ship, was the first large American vessel docked at Okinawa since the April 1st invasion. It was docked at a new fire proof fuel pier which had just been completed by the 7th Seabees in Buckner Bay, off Katchin Hanto, Okinawa. Shown: Navy Seabees in the right foreground were about to secure a line to the three-pile mooring ballard immediately in front of them. Aft, a similar line was secured to 19-pile dolphin (mooring post) just off the outer end of the pier. In the background, across the pier from the ship, a pile driver may be seen. It had finished its final work, for this pier, in driving the piles for the dolphin. Note USS YTB 229. Photograph released October 22, 1945. Official U.S. Navy photograph, now in the collections of the National Archives. (2015/12/22) 写真はNaval History and Heritage Command: 80-G-349316: Okinawa Campaign, Landing, April 1945 引用。
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