◆太平洋戦争:アメリカにおける戦時動員 Pacific War Mobilization:1941-1945 1942年10月,アメリカ東岸、カリフォルニア州ロングビーチ、ダグラス社工場における爆撃機B-17F胴体のリベット打ち;:Women workers install fixtures and assemblies to a tail fuselage section of a B-17 bomber at the Douglas Aircraft Company plant, Long Beach, Calif. Better known as the "Flying Fortress," the B-17F is a later model of the B-17, which distinguished itself in action in the south Pacific, Germany and elsewhere. It is a long range, high altitude, heavy bomber, with a crew of seven to nine men, and with armament sufficient to defend itself on daylight missions
Digital ID: (digital file from original transparency)fsac1a35337http://hdl.loc.gov/loc.pnp/fsac.1a35337
Reproduction Number: LC-DIG-fsac-1a35337
1941年12月7日、ハワイ諸島オアフ島真珠湾でアメリカ海軍艦艇・飛行場を空襲した日本海軍九七式艦上攻撃機:Title: [Aerial photograph, taken by a Japanese pilot, of the destruction of Pearl Harbor, Japanese bomber in lower right foreground]
Date Created/Published: 1956, [from a photograph taken in 1941]
Medium: 1 photographic print : gelatin silver.
Reproduction Number: LC-USZ62-129812
日本の宣戦布告は外務省のミス(??)のためか遅れてしまい,真珠湾攻撃の後になる。日米交渉中に騙まし討ちされたということになり、それまで戦地に国民は送らないと言い続けてきたアメリカ大統領フランクリン・ルーズベルトも,議会に宣戦布告を求め、日本に対する宣戦布告を全会一致で可決した。Yesterday, December 7, 1941 -- a date which will live in infamy -- the United States of America was suddenly and deliberately attacked by naval and air forces of the Empire of Japan. 「恥辱の日」として記憶された真珠湾攻撃の12月7日は, "Day of Infamy" として記憶され,アメリカは戦争のために経済力、軍事力を行使するようになるが、その軍備・兵力増強には財政支出が不可欠だった。支出を賄うための税収・国債の販売を増やすことが必要になった。政府がこのように財政を動員し、軍事力を増強する方策を広い意味で動員(mobilization)という。
1941年12月7日、ハワイ諸島オアフ島真珠湾で炎上する戦艦「アリゾナ」:真珠湾で撃沈された戦艦「アリゾナ」は、現在でも残骸のまま艦籍を残して,「正義の戦争」を始めた記念碑として保存されている。真珠湾では4隻の撃沈され,さらに4隻が大損害(大破)を受けた。しかし,そのご,引き上げられて,近代化された戦艦として復活させている。真珠湾騙まし討ちがあったからこそ,米国で本格的な動員が可能になったといえる。 Title: USS Arizona, at height of fire, following Japanese aerial attack on Pearl Harbor, Hawaii
Date Created/Published: 1941 Dec. 7.
Medium: 1 photographic print.
Reproduction Number: LC-USZ62-104778
1942年8月、テキサス州、真珠湾攻撃で負傷した夫の仇をとるために働く女子労働者バージニア・ヤング夫人:Pearl Harbor widows have gone into war work to carry on the fight with a personal vengeance, Corpus Christi, Texas. Mrs. Virginia Young (right) whose husband was one of the first casualties of World War II, is a supervisor in the Assembly and Repairs Department of the Naval Air Base. Her job is to find convenient and comfortable living quarters for women workers from out of the state, like Ethel Mann, who operates an electric drillContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 August 「真珠湾で夫を殺された婦人も個人的な報復のために戦争の仕事(航空機増産)に励む。」戦争には「戦闘」もあるが,それは一部分。今「イラクで戦争している」というよりも,戦争に生産,資源,労働力,技術に支えられている総力戦を踏まえ,市民も企業も「戦争をしている」。夫のためにも,女でも何かできることはないか---への解答として,軍需生産従事となる。
戦時急造標準船(Liverty Ship)S.S John Brown 1942年1月3日にルーズベルト大統領は3億5000万ドルの船舶増強計画を打ち出した。「リバティー船」と総称される戦時急増標準船は,1942年9月27日以降,2710隻が続々と進水した。1席200万ドル以下で2500馬力,11ノット,貨物9000トンを運搬できる。
1942年6月、テネシー州チャタヌーガ、造船所溶接工 リバティー船は全米17ヵ所の造船所で2710隻が建造された。200隻以上建造した主な造船所は,カリフォルニア州ターミナルアイランド,リッチモンド,メリー-ランド州ボルチモア,テキサス州ヒューストン,オレゴン州ポートランドである。 Welder making boilers for a ship, Combustion Engineering Co., Chattanooga, Tenn.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 June
1943年6月、テキサス州ペンシルバニア造船所を去る造船所の労働者たち Workers leaving Pennsylvania shipyards,Beaumont, Texas:米国は大戦で1860億ドルを負担し,次の成果をあげた。戦車86,000台 航空機29万6,000機 銃器1500万丁 弾丸400億発 砲弾400万発 艦載機6400機 商船5400隻 海軍艦船6500隻 Workers leaving Pennsylvania shipyards, Beaumont, Texas;Contributor Names Vachon, John, 1914-1975, photographer Created / Published 1943 June
1942年6月、テネシー州チャタヌーガで作業する船舶溶接工 リバティー船は,ブロック工法と(リベットではなく)広範な溶接を導入して生産性を高めた。 Welder making boilers for a ship, Combustion Engineering Co., Chattanooga, Tenn.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 June
1942年6月、テネシー州チャタヌーガで作業する船舶溶接工 Welders making boilers for a ship, Combustion Engineering Co., Chattanooga, Tenn.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 June
1942年6月、テネシー州チャタヌーガで、船のボイラー部品を耕作する労働者:Mechanical operator on boiler parts, Combustion Engineering Co., Chattanooga, Tenn.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 June
1942年6月、テネシー州チャタヌーガ、世界最大級の石炭圧搾機を操作する労働者:Maintenance mechanic in largest coal press in world, Combustion Engineering Co., Chattanooga, Tenn.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 June
1942年6月、テネシー州チャタヌーガ、造船所で働く金属溶接工:Welder making boilers for a ship, Combustion Engineering Co., Chattanooga, Tenn.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 June
1943年?、オクラホマ州の製鉄所労働者:Employees at Mid-Continent Refinery, Tulsa, Okla.Contributor Names Vachon, John, 1914-1975, photographer Created / Published [1943?]
1941年2月、労働者住宅:米国国内での動員といっても,工場周辺の住宅確保が必要になる。 Living quarters and "juke joint" for migratory workers, a slack season; Belle Glade, Fla. Summary Photograph shows man standing to left with gun. Signs advertise Ice Cold Jax Ale Beer Stout and Ice Cold Coca Cola.Contributor Names Wolcott, Marion Post, 1910-1990, photographer Created / Published 1941 Feb.
1941年2月、労働者住宅:Migratory laborers outside of a "juke joint" during a slack season, Belle Glade, Fla.Summary Photograph shows man standing at left with a gun. Signs advertise Ice Cold Jax Ale Beer Stout, Royal Crown Cola, and Ice Cold Coca-Cola.;Contributor Names Wolcott, Marion Post, 1910-1990, photographer Created / Published 1941 Feb. American taxpayers spent $186 billion to wage war. The patriotic fervor and hard work on the home front brought astounding results: 86,000 tanks; 296,000 aircraft; 15 million rifles, pistols, and machine guns; more than 40 billion bullets; 4 million tons of artillery shells; 64,000 landing craft; 5400 merchant ships; and 6500 new ships for the U.S. Navy. In May 1940, commentators guffawed when Roosevelt called for production of 50,000 airplanes per year.(→米国における戦時動員
1942年10月、カリフォルニア州ロングビーチ、ダグラス航空機製造工場、アルミニウム削りカス回収キャンペーン:Annette del Sur publicizing salvage campaign in yard of Douglas Aircraft Company, Long Beach, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct. 金属回収のような節約運動はDanforth大学のような名門校でも行われた。
1942年10月アルミニウム削りカス回収キャンペーン:Annette del Sur publicizing salvage campaign in yard of Douglas Aircraft Company, Long Beach, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1943年2月、ウィスコンシン州ミルウォーキー銃器製造所で、アメリカ陸軍制式3インチ(76.2?)M5対戦車砲および3インチ(76.2?)M7対戦車砲を製造する労働者:前の職業はオーケストラの楽団員だった。War production workers at the Vilter [Manufacturing] Company making M5 and M7 guns for the U.S. Army, Milwaukee, Wis. Ex-stage orchestra musician, checking an M7 gun with gage, after turning out on a gun lathe. Her two brothers and husband are in the serviceContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1943 Feb. 兵士として動員されるよりも,銃後で労働者として兵器生産に従事するほうが得だと考えたものもいた。いずれにせよ,兵役適齢者を全員徴兵するわけには行かない。そこで,米国では選抜徴兵制(籤引き)が行われた。
1943年2月、ウィスコンシン州ミルウォーキー銃器製造所で作業する女子労働者:彼女の弟は海兵隊と陸軍で勤務している。One of the girls of Vilter [Manufacturing] Co. filing small gun parts, Milwaukee, Wisc. One brother in Coast Guard, one going to Army.Contributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1943 Feb.
1943年2月、テネシー州ナッシュビル、A-31急降下爆撃機の部品を検査する二人の女子係員:Two women workers are shown capping and inspecting tubing which goes into the manufacture of the "Vengeance" (A-31) dive bomber made at Vultee's Nashville division, Tennessee. The "Vengeance" (A-31) was originally designed for the French. It was later adopted by the R.A.F. and still later by the U.S. Army Air Forces. It is a single-engine, low-wing plane, carrying a crew of two men and having six machine guns of varying calibersContributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1943 Feb.
1942年7月、コネチカット州、パラシュート用のハーネス作り:Making harnesses, Mary Saverick stitching, Pioneer Parachute Company Mills, Manchester, Conn.(Connecticut)Contributor Names Rittase, William M., 1894-1968, photographer Created / Published 1942 July
1942年10月、カリフォルニア州イングレウッド、完成したノースアメリカンP-51A「ムスタング」戦闘機
は飛行テストを待っている;P-51 ("Mustang") fighter planes being prepared for test flight at the field of North American Aviation, Inc., plant in Inglewood, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct. 長距離護衛戦闘機として主に欧州で活躍。
1942年10月、カリフォルニア州イングレウッド、完成したノースアメリカンP-51「ムスタング」戦闘機のテスト飛行;North American's P-51 Mustang Fighter is in service with Britain's Royal Air Force, N[orth] A[merican] Aviation, Inc., Inglewood, Calif.Contributor Names Sherwood, Mark, photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、カリフォルニア州イングレウッドで生産されるノースアメリカンP-51「ムスタング」戦闘機:On North American's outdoor assembly line, a painter cleans the tail section of a P-51 fighter prior to spraying the olive-drab camouflage of the U.S. Army, N[orth] A[merican] Aviation, Inc., Inglewood, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
ノースアメリカン社に雇われた二人の女子労働者が製造しているのは、ノースアメリカンP-51「ムスタング」戦闘機:Two women employees of North American Aviation, Incorporated, assembling a section of a wing for a P-51 fighter plane;Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年7月、バージニア州ラングレー、夕日に映るボーイング(Boeing) B-17「空の要塞」(Flying Fortress)重爆撃機(総生産1万2700機):1939年の陸軍総兵力は40万人であるが,同年9月に欧州大戦が開始されると,航空兵力の増強を中心に5億7500万ドルの陸軍予算が必要と考えられ,ルーズベルト大統領は現役の軍人を22万7000名に,郷土防衛軍を23万5000名に増強することを決めた。1940年5月に大統領は5万機の航空機を要求した。陸軍の予算は,1940年80億ドル,1941年260億ドルに急増した。そして,1941年6月までに150万名の兵力が動員されることになる。 Sunset silhouette of flying fortress, Langley Field, Va.Summary Photograph shows a B-17 bomber.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 July.
1942年8月、テキサス州コープス・クリストの海軍基地のアメリカ海軍PBY「カタリナ」飛行艇:Plane at the Naval Air Base, Corpus Christi, Texas;Contributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 August P = Patrol,B = Bomber,Y = Consolidated Aircraft Corp
1942年8月、テキサス州コープス・クリスト、PBY「カナリナ」飛行艇機首に入って内部作業をする訓練生:As an NYA trainee working inside the nose of a PBY, Elmer J. Pace is learning the construction of Navy planes, Corpus Christi, Naval Air Base, Texas;Contributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 August 機首部分の艤装。Twin Wasp 1200馬力エンジ2基搭載。
1942年10月、カンザス州カンザスシティー、ノースアメリカン社の工場で完成間際のB-25爆撃機:B-25 bombers lined up at North American Aviation, Incorporated, almost ready for their first test flight, Kansas City, Kansas;Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct. 米国では1936年までに戦争産業管理部(War Industries Administration)が,戦時の動員に指導的役割を果たした戦争資源管理部(War Resources Administration)を引き継いだ。戦争資源管理局は戦時の金融,貿易,労働力,価格管理を行う組織として,権限を行使し,上位の戦争産業省(War Industries Board)の下に置かれた。戦争産業省が,戦略物資,重要物資の統制と管理の責任を負っている。
1942年10月、カンザス州カンザスシティー、ノースアメリカン社カンザス工場で生産中のB25「ミッチェル」爆撃機:Assembling B-25 bombers at North American Aviation, Kansas City, Kan[sas];Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct. ]。B-25は総生産数9800機。
1941年12月の真珠湾攻撃によって,米国は日本に,後にドイツ,イタリアにも宣戦布告。8ヵ月後には,国民の3分の1以上が動員計画に組み込まれた。
1942年7月、カリフォルニア州イングレウッドのノースアメリカン工場のB-25生産ライン 1942年1月,1942年中に6万機の航空機を,1943年には12万5000機の航空機と12万以上の戦車を生産することが目標とされた。Making wiring assemblies at a junction box on the fire wall for the right engine of a B-25 bomber, North American Aviation, Inc., [Inglewood], Calif. Forward of this wall will be mounted one of the two 1,700-horsepower Wright Whirlwind engines which carry the B-25 through performances up to Altitudes of 25,000 feetContributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 July.
1942年10月、カリフォルニア州イングレウッドのノースアメリカン工場:B25「ミッチェル」爆撃機が搭載した「ライトサイクロン」(Wright Cyclone) R-2600エンジン1700馬力の製造 Cowling and control rods are added to motors for North American B-25 bombers as they move down the assembly line, N[orth] A[merican] Aviation, Inc., Inglewood, Calif. Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年、カリフォルニア州イングレウッドのノースアメリカン工場「ライト・サイクロン」エンジン(Curtiss-Wright社(Link) Wright R-2600-9 Double Cyclone Mounting motor [on a] Fairfax B-25 bomber, at North American Aviation, Inc., plant in [Inglewood], Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 .
1943年2月、テネシー州ナッシュビル、ノースアメリカンB25「ミッチェル」爆撃機の主翼下面での製造作業:This woman worker at the Vultee-Nashville is shown making final adjustments in the wheel well of an inner wing before the installation of the landing gear, Nashville, Tenn. This [is] one of the numerous assembly operations in connection with the mass production of Vultee "Vengeance" dive bombersContributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1943 Feb.
1942年10月、カリフォルニア州イングレウッドのノースアメリカン工場で製造中のB25「ミッチェル」爆撃機の燃料タンクとP-51「ムスタング」戦闘機:爆弾に追加燃料タンクを装備すれば,航続距離を延長できる。Bomb bay gasoline tanks for long flights of B-25 bombers await assembly in the plant of North American Aviation, Inc., Inglewood, Calif. This plant produces the battle-tested B-25 ("Billy Mitchell") bomber used in General Doolittle's raid on Tokyo, and the P-51 ("Mustang") fighter plane which was first brought into prominence by the British raid on DieppeContributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct. Bomb bay gasoline tanks for long flights of B-25 bombers await assembly in the plant of North American Aviation, Inc., Inglewood, Calif.
1942年10月、カリフォルニア州ノースアメリカン工場で製造中のB25「ミッチェル」爆撃機の主輪 B25は,機首(ノーズ)の下に車輪がある現在の飛行機と同じ方式で,着陸時に機体は水平になる。それまでは,尾輪方式で,着陸時に機体が上方に傾いていた。 A nose wheel and landing gear assembly for a B-25 bomber under construction in a western aircraft plant, North American Aviation, Inc., Calif. A front section of the plane shows in the background. General Doolittle has called the ship the best military plane in existence. With plenty of speed, a 1,700-mile cruising range and a ceiling of 25,000 feet, it has performed brilliantly as a medium bomber and as an escort plane.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、ノースアメリカン工場で製造中のB25「ミッチェル」爆撃機:Another North American B-25 bomber rolls off the final assembly line to join other ships on the outdoor assembly line, N[orth]Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年、カリフォルニア州ノースアメリカン工場で製造中のB25「ミッチェル」爆撃機の生産ライン:View of the B-25 final assembly line at North American Aviation's Inglewood, California, plantContributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942
1942年10月、カリフォルニア州イングレウッドのノースアメリカン工場で製造中のB25「ミッチェル」爆撃機:塗装前の下張り:North American B-25 bomber is prepared for painting on the outside assembly line, N[orth] A[merican] Aviation, Inc., Inglewood, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、カリフォルニア州イングレウッドのノースアメリカン工場で製造中のB25「ミッチェル」爆撃機の最終ライン:カリフォルニア州は晴天が良いので露天で最終艤装をした。On North American's outdoor assembly line, employees rush a B-25 to completion, N[orth] A[merican] Aviation, Inglewood, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct. .
B25「ミッチェル」爆撃機の木製精密モデル 風洞実験などに使用する。An experimental scale model of the B-25 plane is prepared for wind tunnel tests in the plant of the North American Aviation, Inc., Inglewood, Calif. The model maker holds an exact miniature reproduction of the type of bomb the plane will carry. This plant produces the battle-tested B-25 bomber used in General Doolittle's raid on Tokyo, and the P-51 ("Mustang") fighter plane which was first brought into prominence by the British raid on DieppeContributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct. (B25Link)
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社工場で完成したB-24「リベレーター」(Liberator)重爆撃機:コンソリデーテッドB24爆撃機は各社で1万8800機生産されているが、これはボーイングB-17「空の要塞」重爆撃機を上回る生産機数である。 Loading new transport planes at the Consolidated Aircraft Corporation plant, Fort Worth, TexasContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社工場で完成したB-24「リベレーター」(Liberator)重爆撃機:コンソリデーテッドB24爆撃機は各社で1万8800機生産されているが、これはボーイングB-17「空の要塞」重爆撃機を上回る生産機数である。 Consolidated transport planes being loaded, Consolidated Aircraft Corp., Fort Worth, TexasContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社B-24「リベレーター」製造工場で働く労働者群:Workers on the Liberator Bombers, Consolidated Aircraft Corp., [Fort Worth, Texas]Contributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct. Workers on the Liberator Bombers, Consolidated Aircraft Corp., [Fort Worth, Texas]
1942年10月、カリフォルニア州ロングビーチ、ダグラス社B-24「リベレーター」製造工場で働く労働者:Riveter at work at the Douglas Aircraft Corporation plant in Long Beach, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社B-24「リベレーター」製造工場、主翼を水平にして4支柱で支えての作業:Consolidated Liberator Bomber, Consolidated Aircraft Corp. plant, Fort Worth, Texas Assembling Liberator Bomber, Consolidated Aircraft Corp., Fort Worth, TexasContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社B-24「リベレーター」改造C-87輸送機製造工場:Getting a nose door ready to put on a C-87 transport plane at the end of the assembly line at the Consolidated Aircraft Corporation plant, Fort Worth, TexasContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社B-24「リベレーター」改造C-87輸送機製造工場、胴体内部での作業:Installing oxygen flask racks above the flight deck of a C-87 transport at the Consolidated Aircraft Corporation plant, Fort Worth, TexasContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
ミシガン州フォード社の自動車工場でも生産されることになったコンソリデーテッド社B-24「リベレーター」爆撃機の主輪:Inspecting of landing wheel of the transport planes at Willow RunSummary Photo shows the Willow Run manufacturing plant, run by the Ford Motor Company near Ypsilanti, Michigan, which made the B-24 Liberator bombers during World War II. (Source: Flickr Commons project, 2009)Contributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published [between 1941 and 1945]
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社B-24「リベレーター」改造C-87輸送機製造工場、:A mating operation on a transport plane just before it comes to the pre-assembly line at the Consolidated Aircraft Corporation plant, Fort Worth, Texas;Contributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社B-24「リベレーター」製造工場の女子労働者
:Beulah Faith, 20, used to be sales clerk in department store, reaming tools for transport on lathe machine, Consolidated Aircraft Corp., Fort Worth, TexasContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社B-24「リベレーター」製造工場:Working on the wing center section at the Consolidated Aircraft Corporation plant, Fort Worth, TexasContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社B-24「リベレーター」製造工場:Working on the wing center section at the Consolidated Aircraft Corporation plant, Fort Worth, TexasContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、カリフォルニア州ロングビーチ、ダグラス社工場で製造中のボーイングB-17「空の要塞」爆撃機の機首ガラス風防:This girl in a glass house is putting finishing touches on the bombardier nose section of a B-17F navy bomber, Long Beach, Calif. She's one of many capable women workers in the Douglas Aircraft Company plant. Better known as the "Flying Fortress," the B-17F is a later model of the B-17 which distinguished itself in action in the South Pacific, over Germany and elsewhere. It is a long range, high altitude heavy bomber, with a crew of seven to nine men, and with armament sufficient to defend itself on daylight missionsSummary Photo shows Phyllis Ann Marxson Clark, a North Dakota native who was eighteen at the time the photo was taken (Source: her grandson, S. Washburn, 2015)Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社B-24「リベレーター」製造工場で働くオクラホマ州出身のフランシス・エッグレストーン(23歳):Frances Eggleston, aged 23, came from Oklahoma, used to do office work. Removing paper from pilot's window(?), Consolidated Aircraft Corp., Fort Worth, TexasContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社航空機工場で働くリベット打ち女工:Riveter at work on Consolidated bomber, Consolidated Aircraft Corp., Fort Worth, Texas;Contributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社航空機工場で働くリベット打ち女工場:Drilling a wing bulkhead for a transport plane at the Consolidated Aircraft Corporation plant, Fort Worth, Texas;Contributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年カリフォルニア州、ノースアメリカン社で飛行機を製造するリベッター女子労働者:North American Aviation, Inc.で航空エンジンを生産。 Rosie the Riveter(金属板をつなぐリベットを打つリベッターのロンジーは,オーバーオールを着て男と同じように働く。)船舶や飛行機は,電気溶接もあったが,金属板にリベットを打ってつなげる部分が多く,リベット打ちに女子も参加した。Woman working on an airplane motor at North American Aviation, Inc., plant in Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 June
1942年10月、テキサス州フォートワース、コンソリデーテッド社B-24「リベレーター」製造工場で働くオクラホマ州出身のフランシス・エッグレストーン(23歳):Frances Eggleston, aged 23, came from Oklahoma, used to do office work. Removing paper from pilot's window(?), Consolidated Aircraft Corp., Fort Worth, TexasContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 Oct.
1943年2月、テネシー州ナッシュビル、陸軍急降下爆撃機ベンジャスのバルティ―社工場:Working on a "Vengeance" dive bomber, Vultee [Aircraft Inc.], Nashville, Tennessee;Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1943 Feb.
1943年2月、テネシー州ナッシュビル、陸軍急降下爆撃機ベンジャスのドリル穴開け作業:ジェンダー不平等な状況では,女子が工場で働いたり,銀行口座を持ったり,小切手をきったりすること自体に反感が沸く。しかし,国家非常時の戦時とあれば,女子労働力を活用するしかない。 Operating a hand drill at Vultee-Nashville, woman is working on a "Vengeance" dive bomber, Tennessee;Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1943 Feb.
1943年2月、テネシー州ナッシュビル、陸軍急降下爆撃機ベンジャスの塗装作業:A candid view of one of the women workers touching up the U.S. Army Air Forces insignia on the side of the fuselage of a "Vengeance" dive bomber manufactured at Vultee's Nashville division, Tennessee;Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1943 Feb.
1942年8月、テキサス州、コープスクリスト、アメリカ海軍基地で塗装作業に従事するマッケロイ夫人:Painting the American insignia on airplane wings is a job that Mrs. Irma Lee McElroy, a former office worker, does with precision and patriotic zeal. Mrs. McElroy is a civil service employee at the Naval Air Base, Corpus Christi, Texas. Her husband is a flight instructorContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 August
1943年2月、テネシー州ナッシュビル、陸軍急降下爆撃機ベンジャス製造工場の女子労働者:Operating a hand drill at Vultee-Nashville, woman is working on a "Vengeance" dive bomber, Tennessee;Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1943 Feb. 女性労働者は,1940年の1200万人から1945年の1900万人に700万人も増えている。
1942年10月、カリフォルニア州ロングビーチ、ダグラス航空機製造工場で働く女子労働者:Women at work on bomber, Douglas Aircraft Company, Long Beach, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1944年に米国は,14万機もの航空機を製造したが,航空機工場で47万5000人,造船所で50万人もの女性が働いていた。リベット打ちは金属に刺繍するようなもので,女性に向いた仕事であると認識された。
1942年10月、カリフォルニア州ロングビーチ、ダグラス航空機製造工場での昼食:Girl worker at lunch also absorbing California sunshine, Douglas Aircraft Company, Long Beach, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1943年4月、アイオワ州クリントン、工場ランチルームで憩う女性労働者:Women workers employed as wipers in the roundhouse having lunch in their rest room, C. & N.W. R.R., Clinton, Iowa;Summary Photograph shows Marcella Hart at left, Mrs. Elibia Siematter at right.Contributor Names Delano, Jack, photographer Created / Published 1943 April 年配の未熟練者も清掃作業に動員された。
1942
年6月、カリフォルニア州バーバンク、ベガ航空機工場で働く女子労働者:Woman aircraft worker, Vega Aircraft Corporation, Burbank, Calif. Shown checking electrical assemblies;Contributor Names Bransby, David, photographer Created / Published 1942 June
1942年10月、カリフォルニア州ロングビーチ、ダグラスA-20攻撃機の女子リベッターによるリベット打ち作業:An A-20 bomber being riveted by a woman worker at the Douglas Aircraft Company plant at Long Beach, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、カリフォルニア州ロングビーチ、ダグラス社エンジン製造部門での女子労働者の技能訓練:ノースアメリカンB25爆撃機のライト・サイクロンエンジン:Women are trained as engine mechanics in thorough Douglas training methods, Douglas Aircraft Company, Long Beach, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、カリフォルニア州ロングビーチ、ダグラス社エンジン製造部門での女子労働者の技能訓練:ダグラスC47輸送機 :The careful hands of women are trained in precise aircraft engine installation duties at Douglas Aircraft Company, Long Beach, Calif.Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、カリフォルニア州ロングビーチ、ダグラス社でA-20「半ぼっく」攻撃機の機首を製造する女子労働者と男子労働者:ここではダグラスC-47輸送機も製造していた。:Men and women make efficient operating teams on riveting and other jobs at the Douglas Aircraft plant, Long Beach, Calif. Most important of the many types of aircraft made at this plant are the B-17F ("Flying Fortress") heavy bomber, the A-20 ("Havoc") assault bomber and the C-47 heavy transport plane for the carrying of troops and cargoSummary Photo shows a woman and man working on a Douglas Aircraft Company cockpit shell identified as a C-47 based on the window outline. Although sometimes called a 'biscuit bomber, 'the plane was for transport. (Source: Flickr Commons project, 2008 and 2009)Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年10月、カリフォルニア州ロングビーチ、ダグラス社エンジン製造部門、昼休み中の女子労働者:A noontime rest for a full-fledged assembly worker at the Long Beach, Calif., plant of Douglas Aircraft Company:Contributor Names Palmer, Alfred T., photographer Created / Published 1942 Oct.
1942年8月、テキサス州コープクリスト、アメリカ海軍基地、工場監督官の女性と女子労働者:Formerly a sociology major at the University of Southern California, Mrs. Eloise J. Ellis (right) now "keeps 'em flyin'" at the Naval Air Base, Corpus Christi, Texas. She is a supervisor under civil service in the Assembly and Repair Department. It is her job to maintain morale among the women to help them solve housing and other personal problems. With her is Jo Ann Whittington, an NYA trainee at the plantContributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 August
1942年8月、テキサス州コープクリスト、アメリカ海軍基地での修理女工の技能訓練 NYA employees receiving training in the Assembly and Repair Dept., U.S. Naval Air Base, Corpus Christi, Texas;Contributor Names Hollem, Howard R., photographer Created / Published 1942 August
鳥飼行博研究室当サイトへのご訪問ありがとうございます。写真,データなどを引用する際は,URLなど出所を明記してください。
連絡先:
torikai007@yahoo.co.jpp
〒259-1292 神奈川県平塚市北金目4-1-1 東海大学HK社会環境課程 鳥飼 行博 TORIKAI Yukihiro, HK,Toka University,4-1-1 Kitakaname,Hiratuka,Kanagawa,Japan259-1292 Fax: 0463-50-2078 東海大への行き方|How to go Thank you for visiting our web site. The online information includes original research papers, over 6000 photos and posters published by government agencies and other organizations. The users, who transcribed thses materials from TORIKAI LAB, are requested to credit the owning instutution or to cite the URL of this site. This project is being carried out entirely by Torikai Yukihiro, who is web archive maintainer, and his students.